PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Friday, April 30, 2010

Airmata untuk Geologist

Sekejap lagi akan aku uruskan perkara terakhir aku sebagai student geology kat ukm ni. Tunggu untuk hantar tesis je ni. Bercadang untuk membuat entri ni selepas selesai menghantar tesis nanti. Tapi tak jadi la. Tak tertahan di hati untuk meluahkan segala yang terpendam..cewwah...Entri ini aku dedikasikan kepada teman2 seperjuangan yang amat2 aku kagumi kebersamaannya. Setelah 3 tahun kita bersama. kelas bersama. berjemur bersama. mandi pantai dari P.D sampai ke langkawi. memanjat batuan2 di merata tanah semenanjung. Kini tiba masa untuk kita berpisah oh geologist ku sayang..


Pertamanya untuk Fad, Aril n Manan. Sejak 1st year lagi kita bersama. Study bersama2. Teringat ketika kita study sambil mengepes, sambil memoker, sape kalah buat air.oh indahnya masa tu. sangat2 gembira study group bersama korang. Untuk fad terutamanya terima kasih banyak2. Sejak 1st year lagi kita bersama2. Hg yang bagi aku tumpang pergi kelas. Kita saling mengejut walaupun kadang2 dua2 terlepas pergi kelas..hehe. walaupun cubaan aku untuk study bersama time paper last hari tu gagal tapi aku harap kenangan kita tetap menjadi kenangan...Maaf sangat2 kepada aril sebab ketidakberjayaan aku untuk study bersama2 malam last ari tu.

Untuk waqi, samhan, aiman, apiz dan amet. Korang sebagai teman semajoring aku aku amat berterima kasih sebab sudi study group time kita kat tahun 3 ni. Semoga bilik PMFST akan menjadi saksi keriangan kita study bersama2..Samhan yang amat selalu aku kenakan tapi tetap tenang. Apiz yang kita sangat rapat time 3rd year ni. Aiman yang berjuang bersama aku di medan kampus.

Kepada waqi seorang. sangat2 terima kasih sebab sudi menumpangkan aku kat rumah hg time aku fieldwork tesis. setiap pagi menyusahkan hg untuk hantar aku pergi pantai Chendering. Juga terima kasih sebab menjadi orang kuat dalam geng cathering geologist.

untuk ahli kumpulan KOLOT entertainment maaf andai sepanjang aku menjadi pengarah urusan kita aku ada terkurang membuat kerja. Sangat2 seronok sepanjang 3 tahun bersama kamu oh Rasydan, Basiaq, Shi n Fad sekali lagi. Shi dan basiaq yang kita rapat time fieldwork K.Krai menginap di bilik sama. Khemah yang sama. Berkongsi cerita. Saling mengenakan. Spoting sangat dalam bergurau..Rasydan selaku YB kita. Terima kasih diatas segala buah fikiran hg. walaupun kita berada dialiran yang lain tapi persahabatan kita akan tetap kukenang.

Untuk Amet dan Jambu.. Kita pernah berpisah dulu time kat Matrik kini kita berpisah sekali lagi. Ketika berkenalan lebih dari geologist yang lain. Maaf kan aku andai selama 4 tahun perkenalan kita ada kekurangan yang aku buat kat korang.

Untuk teman2 secathering,alex,pau,waqi,lolo,din,epen,shi,auni,chepot dll maaf di semester last ni aku tak dapat memberi peluang kerja untuk kalian. mintak maaf kalau aku ada buat salah sepenjang aku menguruskan korang. Tapi korang memang terbaek la walau ada yang datang lambat.hehe. Untuk chepot. dulu kita tak berapa kenal pun. tapi keslumberan kita membuatkan kita mampu bersama.bermula dengan gelaran ustaz bertukar kepada YB yg hg panggil aku. Semua ni akan tetapku kenang. Untuk Alex. tak sangka kini kita mampu bergelak bersama. Teringat masa hg nasihat budak kat cathering suruh jaga solat. memang respek la dengan keterbukaan hg..Pau waqi dan lolo selaku orang kuat Zaaba. korang memang ada sikap tolong menolong dalam menandakan attendance sesama korang.hehe

Untuk dol n hassan. mungkin korang ingat lagi time 1st sem korang selalu bersama. Aku join gak kadang. pergi library time tu. mamat skema yang telah matang sekarang sehingga sangat jarang aku menjejak kaki kat library tu.hehe. Untuk Dol mungkin dah tiba masanya hg accept request aku kat Fb tu kut.hehe. Untuk Hassan tolong lah like status aku lagi lepas ni..hehe

Untuk yazid, khai, syafiq, kita dulu tak rapat sangat pun. Tapi semakin lama kita bersama semakin rapat dan kini kita mampu bergurau bersama. Si tinggi2 sekalian semoga menjadi orang yang tinggi kelak..Yazid dengan gurauan tahap palapesnya, Khai selaku salah seorang JARAK. Syafiq dengan amoi2nya..semuanya menjadi kenangan..

untuk ese dan nippon, teringat time amali mineral dan batuan dulu kita merupakan dua golongan yang sama2 bising dan akhirnya kita bergabung dan menghingarbingarkan kelas bersama kak marilah time tu.seronoknya pengalaman pertama lab bersama korang.

Untuk jimi selaku orang yang aku semakin respek. Tahniah sebab hg berjaya berubah dan pergi jauh dah ke depan berbanding aku. Best sangat2 kenangan masa 2nd year ngan group kita. Buat report sampai ke pagi. Kenangan kesusahan pergi balik ke taman pantun akan menjadi kenangan kita.

Untuk Madey. kita jarang bersembang. Tapi kalau sembang dengan hg mesti ada je benda yang hg boleh keluarkan untuk bersembang. nanti dah kerja dengan gaji mahal tu support la aku kawen ye?hehe

Salehud dan Josh lagi golongan karkun kat dalam geologist. terima kasih kepada geng2 karkun termasuk samhan,aril n jimi yang sentiasa mengingatkan teman2 lain untuk solat diawal waktu. Semoga kalian kekal di jalan ini..

Untuk din seorang. kita berkenalan di gelanggang futsal dan aku rasa hg berjaya menjadi ajk futsal yang berjaya untuk batch kita. Hampir keseluruhan budak lelaki batch kita hg berjaya kumpulkan. amat3x seronok bermain dengan batch kita. Dalam main ada gurauan. Itu yang akan paling aku kenang..

Kepada Azfar selaku captain bahtera batch kita aku amat2 berterima kasih kepada hg sebab banyak yang hang dah buat untuk batch kita. satu persatu program yang hg rangka untuk menyatukan batch kita. Oh captain yang akan ku kenang.

Kepada Chee meng yang sangat2 spoting maaf andai gurauan aku terlebih kat hg. seronok ada teman berbangsa lain macam kamu. seorang yang spoting. Mampu menyelit di celahan bangsa lain. tabik la kat u Chee Meng.

Mungkin ramai yang dah tahu aku sangat mudah mengalirkan air mata kerana nilai persahabatan dan hari ni mengalir air mata aku mengenangkan kenangan bersama kalian. 3 tahun yang penuh erti. Indahnya 3 tahun ni. Lepas ni masing2 akan membawa haluan masing2. Tiada lagi gurauan bersama. Tiada lagi fieldwork bersama. Tiada lagi mandi laut bersama. Tiada lagi solat di Sg Mei bersama. Tiada lagi Lab bersama. Tiada lagi futsal bersama. Biarlah air mata mengalir d atas harga 3 tahun kebersamaan kita. Semoga kalian berjaya di jalan masing2.

Untuk gadis2 geologist. Maaf aku tak mampu mencoret khas untuk korang. Tapi korang memang terbaek. Mesti ada yang terasa dengan gurauan aku kan. So aki mintak maaf sangat2 kat gadis2 geologist ni. Terima kasih menganggap aku sebagai kawan korang..

Yang terakhirnya.. semoga kita berjumpa lagi oh geologistku sayang..

Jadilah seperti batu,
walau terus dihempas badai,
Namun tegar bicara kebenaran..

salam sayang untuk temanku..

sekian..

Wednesday, April 28, 2010

Yang terbunuh pastikan tidak dibunuh (updated)

KUALA LUMPUR 28 April - Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, polis kini dalam proses melengkapkan keterangan saksi bagi membolehkan kertas siasatan berhubung remaja mati tertembak oleh polis Isnin lalu, dihantar kepada pendakwa raya selewat-lewatnya Jumaat ini.

Beliau berkata, polis akan memanggil semula rakan allahyarham Amirulrasyid Amzah hari ini bagi mendapatkan keterangan penuh.

"Kita berharap dapat melengkapkan siasatan sebelum hujung minggu ini untuk kita hantar kepada pendakwa raya bagi membincangkan hasil laporan siasatan yang diperolehi,” katanya.

Beliau berkata, keterangan remaja tersebut telah diambil sebelum ini, namun masih terdapat maklumat-maklumat yang tidak jelas dan lengkap yang mungkin akan diperolehi pada hari ini bagi melengkapkan siasatan tersebut.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi di Seksyen 11, Shah Alam, Isnin lalu, Amirulrasyid Amzah meninggal dunia selepas terkena tembakan yang dilepaskan anggota polis peronda apabila remaja itu dikatakan cuba melarikan diri dalam satu sekatan polis.- Bernama

komen aku : amenda la polis sekarang ni. Ni memang satu kes yang sangat2 akan mencalarkan imej PDRM kita yang kononnya sangat2 bagus dan telus tu. Maaf aku cakap aku sendiri tak berapa nak menghormati diorang. Tapi apakan daya diorang yang berkuasa. Bukan semua polis yang teruk tapi bak kata pepatah aku untuk polis ni "memang kompom rosak susu setitik disebabkan nila sebelanga". Yang kat atas ni pulak kata polis yang akan siasat. Telus ke kalau polis siasat polis? apa kata tubuh jawatankuasa khas ke. baru la nampak diorang ni telus sikit walaupun hakikatnya memang tak telus pun.huhu.apa pulak kata anda?? Jom tengok pulak peranan media yang hanya menjaga nama diorang..Ni petikan dari UTUSAN MALAYSIA..

SHAH ALAM 26 April - Seorang remaja lelaki, Aminulrashid Amzah (gambar) berusia 15 tahun yang disyaki penjenayah mati ditembak setelah cuba merempuh anggota polis peronda ketika mahu memberkasnya di kawasan perumahan Jalan 11/2G, Seksyen 11, di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi, remaja terbabit yang memandu kereta Proton Iswara, mati akibat terkena tembakan sementara rakannya berjaya melarikan diri.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, sebelum kejadian, dua anggota polis peronda terserempak dengan kedua-dua suspek dalam keadaan mencurigakan.

Beliau berkata, kedua- duanya kemudian diarahkan anggota polis supaya memberhentikan kereta namun mereka enggan, sebaliknya memecut laju.

Katanya, ekoran itu, dua anggota polis terbabit bertindak mengejar mereka dengan bantuan sebuah lagi kereta peronda yang dinaiki dua anggota.

"Sejurus tiba di tempat kejadian, anggota polis itu telah melepaskan tembakan ke arah tayar kereta remaja tersebut bagi memaksa mereka berhenti. Kereta itu kemudian terbabas ke bahu jalan.


"Selepas terbabas, rakan remaja itu membuka pintu kereta lalu melarikan diri dan dikejar dua anggota polis peronda," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Khalid berkata, dua lagi anggota polis peronda kemudian memeriksa keadaan remaja itu tetapi terkejut apabila suspek tiba- tiba mengundurkan kereta dan cuba merempuh anggota polis berkenaan.

"Terkejut dengan tindakan suspek untuk mempertahankan diri, anggota polis berkenaan melepaskan tembakan ke arah suspek di dalam kereta," katanya.

Bandingkan dengan laporan polis oleh kawan si mangsa..

Pada 26/04/2010 jam lebih kurang 12:00 pagi saya keluar menaiki kereta kawan saya bernama AMINUL RASHID BIN HAMZAH pergi ke sek 7 Shah Alam kedai mamak Ali Corner untuk berjumpa dengan kawan saya bernama Mohd Basir yang mengalami masalah motor pancit.

Semasa hendak pergi ke tempat kawan saya, kami telah tergesel dengan sebuah kereta nombor pendaftar dan jenis kereta tersebut tidak ingat menyebabkan AMINUL RASHID menjadi takut dan melarikan diri untuk balik ke rumah di Sek 11 Shah Alam.

Selepas keluar dari kedai mamak, kami dikejar oleh beberapa buah m/sikal no. tidak ingat kemungkinan kawan-kawan kepada kereta yang kami gesel tadi.

Sampai berhampiran Bulatan Kayangan di Sek 12 Shah Alam, salah sebuah m/sikal tadi hendak memotong kereta kami tetapi terlanggar bahagian belakang kereta menyebabkan penunggang m/sikal terjatuh.

Oleh kerana terlaku takut, AMINUL RASHID memandu ereta dengan laju dan memotong sebuah kereta Polis MPV menyebabkan kereta polis tersebut mengejar kami.

AMINUL RASHID menjadi bertambah takut dan membawa kereta dengan laju tanpa menghiraukan keselamatan kami dan juga orang awam.

Kereta polis terus mengejar kami sehingga ke Stesyen Minyak Caltex Sek 11 dan saya terdengar tembakan bertubi-tubi mengenai tayar belakang kereta menyebabkan kereta yang dipandu AMINRUL RASHID terhoyong-hayang dan tergelincir dan masih dapat dikawal.

Dan semasa saya terdengar tembakan kali terakhir terkena pada kepala AMIRUL RASHID menyebabkan beliau jatuh diatas riba saya dan saya nampak bahagian belakang kepala AMINUL RASHID berlubang dan berdarah.

Kereta kemudiannya tidak dapat dikawal lalu terlanggar tembok rumah orang lalu berhenti.

Saya keluar dari kereta untuk menyerah diri saya dan salah seorang daripada anggota Polis menendang saya dan belakang dan kemudiannya Polis yang lain terus terus memukul dan memijak saya beramai-ramai.

Saya meronta-ronta dan dapat melarikan diri daripada anggota Polis tersebut lalu balik kerumah.

Saya mendapat cedera di tangan kanan, kaki dan sakit kepala.

Tujuan saya buat laporan adalah untuk menceritakan semula perkara sebenar yang berlaku ke atas diri saya dan kawan saya yang...





wallahualam..

Monday, April 26, 2010

Burung murai

1979

Anak : Burung aper?
Bapak : Burung Murai
Anak : Burung aper?
Bapak : Burung Murai
Anak : Burung aper?
Bapak : Burung Murai
Anak : Burung aper?

PELEMPANGGGGGGGGGGGGGGGG!!!! (Sibapak tampor)

Anak : HuaaaaaaHuaaaaaaaHuaaaaaaa!! (meleleh air mata)
Bapak : Besok kalu Tuhan kasi betul-betul telinga kau tuli baru kau tahu! Udah!!! Jgn permainkan orang tua-tua... tak baik!!!!

......................................................

2007

Bapak : Burung aper?
Anak : Burung Murai
Bapak : Aa aa yer burung Murai
Anak : Eh!!Kenaper abah tak ulang-ulang tanyer? Masih power telinga abah ni yer.
Bapak : Yer! Masa dulu kalu arwah datuk kamu panggil abah suruh ke kedai ke aper, sekali panggil jer abah dah menyahut. Abah tak berani nak buat pura-pura pekak macam ngko selalu buat masa kecik-kecik. Barangkali itulah yang jadi barakahnyer, jadi telinga abah ni Allah Taala kasi clear sampai sekarang!

Sunday, April 25, 2010

Oh Yeah!! Hulu Selangor

Kejap lagi nak ke bagan lalang bersama2 teman geologist.mungkin ini event terakhir kami bersama2..mesti nanti diorang semua rundu kat aku.haha. Tapi sebelum pergi aku nak mencoret sikit tentang PRK Hulu Selangor. Walaupun coretan ni tak memberi efek pun kepada undi kat sana hari ni. Tapi nak story gak.sikit pun jadi la..hehe

Kelmarin aku sempat rush ke sana. Niat di hati nak membantu gerak kerja kat sana. Tapi apakan daya tugas2 telah dibereskan oleh petugas2 pakatan rakyat yang berkampung kat sana. So kami ni just jalan2 je la.

Sepanjang perjalanan aku cuba meletakkan diri aku sebagai orang atas pagar walaupun agak sukar. Bantai je la gak.huhu. Memang sepanjang jalan banyak poster dan banner oleh Barisan Nasional dengan lebih banyak gambar Najib berbanding calonnya.Entah pape je diorang tu. Tapi sejujurnya kalau aku orang diatas pagar sememangnya akan mudah swing undi kepada mereka dengan kempen2 yang dilaksanakan. Macam2 la yang dikempenkan. "BN boleh berubah" "kekalkan keamanan negara" "jangan msnahkan masa depan mereka" " Kerajaan yang mementingkan pendidikan" macama2 lagi la.

Tapi bila dah masuk waktu malam. Ternyata banner n poster semua tu gagal menutup nilai sebenar diorang. Sangat aku tak sangka. Time orang duk sibuk berkempen dan berjuang diorang boleh pulak buat perkhemahan BN. Masa tu aku baru lepas balik dari ceramah Tuan Guru Nik Aziz.memang sangat TERBAEK la smbutannya. Balik tu lalu depan tapak perkhemahan diorang. Dengan melalak karaoknya campur laki pompuannya melepak la..Ini yang diajar kepada anak muda?? siap ada tapak main paint ball lagi. Mane dapat duit entah. adui pelik aku dengan golongan ni. So bila melihat semua tu aku yang cuba menjadi orang atas pagar tadi PASTI memilih untuk undi pakatan rakyat.

semalam pulak ada event last kat KKB. Aku tak pergi la. Aku share gambar je la ek.ambil kat blogger2 pas. Saksikan kebangkitan suara rakyat..









sumber gambar :http://politikbanjar.blogspot.com/
http://perisik-rakyat.com/

Friday, April 23, 2010

Aku pun bantah..Temen bebenor kome ni ek??!!!!

Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia (GAMIS) membantah sekeras-kerasnya kehadiran Perdana Menteri Britain, Tony Blair ke Malaysia.Menurut sumber, sebuah syarikat Success Resources yang berpengkalan di Singapura dan juga beroperasi di Malaysia akan menjemput bekas Perdana Menteri Britain , Tony Blair untuk menyampaikan ceramah di National Achieves Congress 2010 Pada 24 hb April 2010 .

Menurut Presiden GAMIS, saudara Mohd Idris Mohd Yussoff, penghormatan terhadap Blair sebagai ............................

bacaan lanjut di : http://mygamis.blogspot.com/2010/04/gamis-bantah-kedatangan-blair-ke.html

Wednesday, April 21, 2010

Tahniah untuk bakal USTAZ dan USTAZAH!!

Tahniah kepada budak FPI yang betoi2 FPI. Yang FPI yang x mencerminkan FPI tu. belum sampai ke masa lagi untuk menzahirkan ape yang dipelajari? tak takut ke tingkhlaku anda membawa fitnah kepada agama??

Atas ni la status yang aku buat dekat Facebook tadi. Memang mendapat komen yang macam2 dari sahabat2 aku.hehe.PANAS2!! hehe. Aku buat status ni bukannye bermaksud untuk menyalahkan golongan ini semata2. Tapi sekadar peringatan kepada golongan2 ini je. Bukannye aku ni hebat mana pun. Ilmu golongan ni lagi hebat dari aku. Cuma tak salahkan kalau nak ingat mengingatkan??hehe

Kalau nak dikisahkan keburukan bakal ustaz ustazah kita ni memang la banyak kan? Tapi ada banyak gak kita dapat tengok kehebatan diorang. Tapi Cuma tak molek la bila golongan yang macam ni yang duduk berdua2an ketika azan dilaungkan. Tak molek la Golongan ni yang lalu tepi surau time azan tapi buat macam takde pape berlaku je. Tak molek la golongan ni yang pergi fak bukan main lagi tudung labuh. Tapi kat kolej baju pun lengan pendek. Tak molek la golongan ni yang main futsal pakai seluar pendek. Tak molek la golongan ni yang naik motor berdua. Banyak sangat bro..gua tak dapat list semua..huhu. tertarik dengan kata Prof. Dr Yusuf Abdullah Al-Qaradhawi dalam bukunya fiqh keutamaan.

“Satu kelemahan yang sangat nampak kepada mereka yg sedang mempelajari ilmu agama adalah hanya mempelajari sekadar kulit2nya sahaja, tidak terus kepada isi dan intipatinya. Membahas hanya di permukaan shj, tidak terus masuk ke dasarnya untuk mengutip intan permata yg tersembunyi disana”

Tersangat indah andai permata2 dan intipati yang golongan ni dapat nanti dapat dikongsi dengan kami yang tidak mahir di bidang itu. Dan AWAS untuk golongan2 ni jangan sampai intipati takde kulit yang cantik pun semakin lama semakin dipandak buruk oleh masyarakat sekeliling anda. Teringat kata2 seorang teman yang beragama lain. “Dia tu FPI pun tak Nampak macam FPI” Adui..apa yang mampu aku katakana time tu. Terasa dan sedih dengan kata2 penganut AGAMA LAIN terhadap golongan ni. Satu fitnah kepada agama telah berlaku. Tahniah kepada golongan yang berjaya membawa fitnah kepada agama kita yang tercinta ni!!!!

Korang ingat korang fak lain boleh terlepas? Kalau budak fak lain buat semua kat atas ni molek la ye??!! Kepala hotak korang!! (aku!!),hehe. Semua kita kan islam. Tak ke islam mengajar kita untuk masuk kedalam islam ni secara menyeluruh? Ko ingat ko geologist duk tengok batu je ke? Tak fikir batu 2 yang menanti nanti?hehe.

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam secara menyeluruh dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata. ( Al – Baqarah : 208)

Satu peringatan n muhasabah bersama kepada kita yang fak lain ni. Jangan duk kecoh sangat cakap tentang budak FPI. Ingat gak yang kita ni sama2 islam. Sama2 dihantar ke dunia ni untuk beribadah kepadanya. Cuma mungkin kita menjurus kepada bidang lain tapi jangan lupa ilmu2 agama tu lebih penting. Tersangat banyak taman2 syurga (majlis ilmu) yang masih kekurangan pendengar yang ingin menuntut ilmu agama ni. Jangan hanya berlepas tangan kepada golongan ustaz n ustazah ni. Mereka juga seperti kita yang tak lepas dari melakukan kesilapan. Maka jangan dipersoal peranan mereka. Tetapi persoalkan dulu peranan dirimu wahai aku dan kamu!!

Kesimpulannya, Semua kita bertanggungjawab berakhlak dengan akhlak islamiyah tak pernah pulak aku dengar akhlak fakulti islamiyyah.hehe. tapi perlu ditegaskan kepada golongan BAKAL USTAZ dan USTAZAH yang bakal membawa AGAMA ISLAM nanti orang akan melihat sesuatu perkara itu adalah pada orang yang berada di bidang tu terlebih dahulu. Maka andai orang ingin melihat islam maka semestinya orang akan melihat golongan yang arif di bidang islam ni. Baru la tengok kami yang lagha2 ni..hehe

Tu je kut. Bukan ingin mempersalahkan tetapi hanya sekadar peringatan bersama je. Semoga aku ikhlas dalam memperingatkan dan aku sangat alu2kan peringatan dari korang2 semua. Mohon maaf kepada golongan bakal ustaz dan ustazah andai kata2 aku tersalah dan peringatan kepada AKU, KAMU,DIA dan MEREKA yang rasa diri tu muslim. Adakah akhlak kamu berakhlak islamiyyah??

Wallahualam..

Tuesday, April 20, 2010

Ingin memadukanmu oh sayangku..

~AWAK SUDI JADI ISTERI KEDUA SAYA??~

"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Syazni tegas dan yakin.

Tiba-tiba mata Fulanah merah, air mata mula bergelinang di kelopak bawah.

"Tak sangka awak sudah beristeri! Awak jahat! Sanggup mempermainkan hati saya. Awak ingat saya tiada maruah? Hah!" pekik Fulanah dengan suara tersekat-sekat.

Mata Syazni liar melihat kiri kanan, mungkin ada sesiapa yang memandang perlakuan dia dan Fulanah. Bukan takutkan pandangan manusia, tetapi lagak Fulanah langsung tidak selari dengan penampilannya.

"Saya ingat kita lama berkawan, awak masih bujang. Tapi rupa-rupanya… " Fulanah mula sebak.

"Tak. Maksud saya…"

"Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup!" potong Fulanah dengan kasar.

"Awak nampak macam alim, tapi sanggup menipu saya. Dan awak sanggup melamar saya menjadi isteri kedua awak. Awak ingat saya ni siapa?" suara Fulanah semakin tinggi, setinggi egonya.

Syazni diam seribu bahasa. Dia sudah tahu `Fulanah' di sebalik Fulanah yang dia kenal selama ini. Fulanah bergegas dari situ sambil mengelap air mata dengan tudung labuhnya berwarna kuning. Dalam hatinya, Syazni seolah-olah menghinanya apabila memujuknya untuk bermadu. Syazni muram. Namun masih terselit kekecewaan di sudut hatinya. Kekasih hatinya belum bersedia rupa-rupanya.

"Ada hikmah," bisik hati kecil Syazni, sekecil pandangannya terhadap Fulanah.

Hujung minggu berjalan seperti biasa. Program-program dakwah menyibukkan jadual Syazni sebagai seorang muslim yang beramal dengan apa yang diyakininya. Duitnya banyak dihabiskan untuk memenuhi tuntutan dakwah yang seringkali memerlukan pengorbanan yang tidak berbelah bahagi. Namun, hatinya tegas dan yakin bahawa inilah jalannya. Jalan yang membawa dia menemui Tuhannya dengan hati yang tenang serta bahagia di hari kelak. Keyakinan serta keaktifan Syazni berdakwah sedikit sebanyak memenangi hati gadis-gadis dalam persatuannya. Malah, Syazni dilihat sebagai calon suami yang bakal memandu keluarganya nanti ke arah memperjuangkan agama yang dianutinya sejak sekian lama.

Sudah terlalu ramai muslimah yang menaruh hati padanya, namun, Fulanah terlebih dahulu rapat dan memenangi hati Syazni. Bagi Fulanah, Syazni seperti pelengkap kepada dirinya. Namun, hanya sehingga saat Syazni melamarnya menjadi isteri kedua. Syazni masih lagi aktif dalam dakwah meskipun hubungannya dengan Fulanah nampak seperti tiada jalan penyelesaian. Dia mahu berbaik dengan Fulanah, namun sikap Fulanah yang keras dan kurang memahami erti dakwah membantutkan usaha Syazni tersebut.

Bagi Fulanah, Syazni tak ubah seperti lelaki lain. Gerak kerja dakwah Syazni berjalan seperti biasa. Siangnya ke hulu kehilir memenuhi program serta amal jariah kepada masyarakat. Malamnya sibuk dengan mesyuarat dengan sahabat-sahabat seangkatannya. Syazni semakin percaya jalan dakwahnya, sama sekali dia tidak akan berganjak dari jalan ini hatta datang ancaman sebesar gunung sekalipun. Dia terlalu matang, jauh sekali daripada pemikiran pendakwah lain yang semudanya. Namun, Allah s.w.t. Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah. Sekali lagi Dia menghantar seorang perempuan bagi menguji Syazni – sama ada dia menjadi pemangkin atau perencat bagi dakwah Syazni.

Suatu petang dalam suatu program dakwah di sebuah madrasah, Syazni dikejutkan dengan luahan ikhlas dari sahabat lamanya, Nusaibah. Syazni sekali lagi gusar takut-takut Nusaibah tidak dapat menjadi sayap kiri perjuangannya selepas berumahtangga nanti. Isteri pertamanya sudah pasti membawa Syazni menemui Tuhannya, namun, Nusaibah yang kurang dikenalinya adakah sama seperti Fulanah atau tidak? Syazni bercelaru, tetapi tidak bermakna lamaran Nusaibah ditolak. Dia meminta sedikit masa untuk memikirkan keputusan tersebut. Setelah merisik pemikiran Nusaibah daripada beberapa sahabat terdekatnya, Syazni berjumpa dengan Nusaibah bertemankan sahabat baiknya.

Dengan tegas dan yakin, sekali lagi Syazni mengulangi soalan yang pernah ditanya kepada Fulanah.

"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Syazni tanpa segan silu.

"Sudi," jawab Nusaibah ringkas.

"Er, betul ke ni?" tergagap Syazni menerima jawapan Nusaibah yang tenang dan yakin.

Nusaibah mengangguk kepalanya sedikit. Langsung tiada rasa takut mahupun kecewa apabila lamaran sebagai isteri kedua yang dilafazkan oleh Syazni.


"Kenapa saya?" tanya Syazni ingin tahu.

"Saya ingin membantu gerak kerja dakwah awak," jawab Nusaibah yakin tetapi sedikit malu.

"Baiklah," jawab Syazni tersenyum.
Akhirnya, Syazni dikurniakan sayap kiri yang sangat membantu dalam gerak kerja dakwahnya selama ini. Setelah seminggu mendirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Syazni terasa dakwahnya semakin laju. Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Syazni semampu mungkin. Setiap kali turun ke lapangan untuk berdakwah, Syazni membawa Nusaibah untuk membantu kerja dakwah seadanya. Kadang-kala letih menyinggah Nusaibah. Suaminya terlalu kerap keluar berdakwah, seperti mesin yang tiada hayat. Namun, inilah yang dia yakini sebelum berkahwin dengan Syazni. Membantu suami melancarkan gerak kerja dakwah. Nusaibah juga berjaga-jaga takut dirinya pula yang menjadi pembantut atau penghalang dakwah suaminya.

"Abang, saya nak tanya boleh?" sapa Nusaibah dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke sebuah program dakwah.

"Ye sayang?" jawab Syazni sambil memandu.

"Abang tak pernah pun bawa saya jumpa isteri pertama abang," luah Nusaibah yang sangat teringin berjumpa dengan madunya.

"Dah sampai sana nanti, kita akan jumpa," Syazni menoleh sedikit ke arah Nusaibah, sambil tersenyum.

"Yeke? Dia datang program tu rupanya," jawab Nusaibah riang.

Hatinya berdebar ingin berjumpa madunya yang banyak membantu Syazni dalam gerak kerja dakwah. Di sudut kecil Nusaibah, dia merendah diri kerana usahanya membantu dakwah suaminya hanya sedikit berbanding dengan isteri pertama Syazni yang banyak membantu selama ini. Tidak hairanlah Syazni aktif dalam dakwah sebelum ini.

"Kita dah sampai," Syazni membuka pintu keretanya sambil memegang beg berisi fail di tangannya.

Syazni berdiri, mengadap ke arah sebuah khemah di hadapan masjid, lalu menoleh ke arah Nusaibah yang berdiri di sebelah kiri kereta.

"Itu isteri pertama abang," Syazni menuding jari ke arah khemah tersebut

"Mana bang?" Nusaibah mengecilkan matanya, fokusnya mencari arah jari Syazni.

"Tak nampak pun," Nusaibah meninggikan sedikit hadapan kakinya.

"Siapa nama isteri pertama abang?" Nusaibah sangat berdebar.

Syazni tersenyum lebar, memandang Nusaibah penuh tenang.

"PERJUANGAN, " jawab Syazni.

***************

Sedarlah semua wahai muslimah serikandi dan perwira Islam ... kalian akan dimadukan!
Jika dirimu bakal seorang isteri…

Terimalah kenyataan bahawa anda akan dimadukan, bahkan anda bukan isteri pertama yang bakal dikahwini tetapi anda adalah bakal isteri kedua kerana isteri pertama bagi suamimu ialah perjuangan Islam!

Perkahwinan ini telah lama dilangsungkan…

Kehadiran dirimu adalah untuk bersama berganding bahu memperjuangkan islam bukan menjadi batu penghalang perjuangan suamimu. Janganlah jadikan dirimu sebagai punca serta merendahkan harga diri mu dengan terjadinya perceraian suamimu dengan isterinya yang pertama iaitu perjuangan islam!

Jika dirimu bakal seorang suami…

Terimalah bahawa anda bukanlah suami yang pertama yang bakal dinikahinya atau insan yang pertama yang dicintai dan disayangi oleh bakal isterimu! Bahkan dirimu adalah insan yang kedua yang dicintainya, kerana suami yang pertama baginya ialah perjuangan islam dan memartabatkannya.

Dia mencintaimu kerana dirimu mencintai islam dan memperjuangkan islam. Jika dirimu tidak sedemikian, sekelumit cinta pun tidak akan lahir dalam sanubari isterimu…


Bantulah isterimu atau suamimu dan kuatkanlah dia untuk meneruskan perjuangan islam ke serata dunia!!Takbir ! Allahuakbar!

sumber: http://www.iluvislam.com

p/s : Semoga aku adalah Syazni tu. tapi sape pulak nusaibah aku?? hahahaha

Geologi sekitaran dan Islam

Seperti yang aku katakan aku ada entry yang tertangguh..entri ni sebenarnya nak buat sebelum exam geologi sekitaran ari tu. Tapi disebabkan memberi tumpuan kepada study maka aku batalkan niat tu..hehe..

Entri berkait dengan subjek geologi sekitaran yang aku ambik sem ni. Memang sejak kuliah pertama dah menarik perhatian aku.sebab ape ek? Sebab prof wan Berjaya merelatekan subjek ni dengan agama.. memang terbaik. Bermula dengan kepentingan ilmu

Menuntut ilmu wajib atas tiap muslim (baik muslimin maupun muslimah). (HR. IbnuMajah)

Barangsiapa berjalan untuk menuntu tilmu maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga. (HR. Muslim).

Lepas tu masuk pulak bab kaitan dengan dengan geologi sekitaran. Sebelum tu tau ke pa geologi sekitaran ni? Geologi sekitaran adalah salah satu cabang ilmu dalam geologi yang berkait dengan alam sekitar yang berkait dengan geologi macam gempa bumi, gunung berapi, air bawah tanah yang tercemar dll. Kita tengok kaitan geologi sekitaran dengan islam.Sape punya angkara segala kerosakan alam skitar ni??

Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar) ( Ar - Rum : 41)

Perlu ke kita sayang dengan sekitaran geologi kita ni??

Di waktu Nabi S.A.W melalui bukit, Bukit Uhud, Nabi Muhammad mengatakan ertinya, “Saya sayang kepada bukit in idan bukit itu juga saying kepada saya.”
Kita tengok pulak amalan yang dapat ganjaran berpanjangan..

Habis ringkasan kuliah pertama.hehe. So lepas tu ade la rentetan2 kuliah Prof aku tu. Ada gak yang aku TERmiss.hehe. Ada satu kuliah yang agak menarik. Tentang air kat permukaan n bawah permukaan bumi.



Biasa je kan gambar ni. Subjek kami tak fokus kat kisah air diatas. Kami kat bahagian subsurface tu. Tapi jom tengok ayat al quran tentang air kat atas ni dulu.

"Allah, Dialah yang mengirim angin lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya dilangit menurut yang di kehendakiNya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal: lalu kamu lihat huja nkeluar daricelah-celahnya. Maka apabila hujan itu turun menimpa hambaNya yang dikehendakiNya menjadikan mereka gembira. (SurahAr-Rum: 48)

MasyaALLAH. Sampai camtu penerangan Allah bagi kat dalam Al quran. Tak ke kita kena menjadi orang yang berakal seperti ciri2 dalam ayat ni..

(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka (Al-Imran : 191)

Kita masuk pulak bab kat bawah tanah. Korang mesti taktau kan yang kat bawah tanah ni ada lapisan yang dipanggil aquifer. Lapisan ni tugas dia untuk mengumpul dan mengalirkan air. Dan aquifer yang terbaik adalah pada telaga Zam Zam. Sebab dia punya sumber tak pernah habis dan satu hal yang memusykilkan si pengkaji2 air ni di mana datang sumber2 air tu? Biasanye datang dari bukit.Tapi setelah dikaji dibukit2 sekitarnya tiada yang ada sumber air. Maka satu kehebatan Allah disitu. Betoi la kata2NYA dal Al quran. Kalau Allah cakap jadi tu maka jadi lah ia..

Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Dia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: Jadilah engkau!. Maka ia terus menjadi. (Yasin : 82)

Ni je kut nak kongsi. Ada lagi benda2 lain yang direlatekan oleh Prof Wan. Satu usaha yang sangat harus diikuti oleh para pensyarah. Tak ira dimana juga bidang kita. Cuba la masuk ke dalam agama kita yang sangat hebat ni..

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam secara menyeluruh dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata. ( Al – Baqarah : 208)

Wallahualam..

p/s : Kredit diberikan kepada Prof Madya Dr. Wan Zuhairi Wan Yaakob
Sumber : Nota kuliah Prof Wan. Laman web : http://pkukmweb.ukm.my/~zuhairi/ @ blog http://geo-environment.blogspot.com/

Sunday, April 18, 2010

Taubat?? Enjoy dulu...

Salam maaf kepada pembaca aku..Sebenarnya semalam aku nak post satu entry..Rentetan daripada perkara2 yang berlaku ke atas diri aku baru2 ni..huhu. Memang petanda suruh keluarkan entri ni walaupun ade entri lain yang aku nak keluarkan asalnya. Takpe la.esok je la aku keluarkan..huhu.

Aku ada kat rumah yong (kakak yang sulung) aku kat jalan kebun. Dekat dengan area S.Alam. Semalam lepas maghrib aku sempat ikut serta berniaga dengan agamaku. Apa yang dikatakan niaga di sini?? Menurut ustaz tu niaga dalam agama mudah je. Siap dah dapat modal lagi. salah satu modalnya adalah masa. Alhamdulillah semalam aku tak merugikan modal yang aku perolehi. Semalam tajuk yang dibincangkan adalah tentang taubat.memang tepat pada masanya!!

Kenapa aku kata tepat pada masanya? Sebabnya baru2 ni aku berkenalan dengan seseorang yang ingin bertaubat dalam kehidupannya. Banyak dah yang dia buat dosa katanya.. Ada juga time2 dia insaf dia bertaubat jap tak kekal lama. Biasa la iman kita kan menaik dan menurun..hmm.. Jadi apa peranan aku?? aku cuba je la apa yang mampu sebab aku ni pun lagha je orangnye..huhu

Pertamanya kenapa kita perlu bertaubat?? Persolan yang perlu ditambah menjadi kenapa kita perlu bertaubat sekarang?? awal lagi.. muda lagi kan. Tak puas lagi nak enjoy.huhu.. Banyak je jawapannye kan? Kenapa perlu sekarang? kerana anda mungkin meninggal selepas melihat titik ini (.) huhu..Dan aku juga mungkin boleh meninggal pada bila2 masa je.. Mungkin ketika bermain dengan anak sedara aku yang comel seperti aciknya ni..hehe. Tertarik aku dengan kisah abang aku tadi. Semalam petang baru je dia tengok Achik Spin kat T.V. live pulak tu... Tup2 malamnye dah pergi dah insan seni tu.. tengok lah wahai aku dan kamu. Tak ke begitu mudah Allah swt menarik kontrak nyawa hambanya? So mengapa masih menanti untuk bertaubat? Sekarang la masa n ketikanya yang sangat2 sesuai...Korang suka sangat nak menang kan?? Nak sangat kan? ambik la kemenangan ni..

“Dan bertaubatlah kamu sekalian wahai kaum mukminin! Semoga kamu mendapat kemenangan”. (an-Nuur: 31)

Ke korang nak jadi orang yang zalim??

“Dan barangsiapa yang tidak mahu bertaubat maka mereka itulah orang-orang yang zalim”. (Al-Hujurat, 49:11)


Keduanya apa yang Allah swt rasa bila melihat hambanya bertaubat. Ustaz semalam tu menceritakan tentang kisah dalam sebuah hadith. Perumpamaan kegembiraan Allah swt terhadap orang yang bertaubat ni adalah lebih gembira dari situasi ini... Bayangkan anda berjalan di padang pasir yang panas. Anda berjalan bersama unta yang membawa bekalan makanan anda. Tiba2 anda tertidur di sebatang pohon dan lepas jaga je anda punya unta tu hilang bersama bekalan2 anda. Frust giler siot.. Anda pun cari la sekitar padang pasir tu. Dah puas pusing anda terfikir mungkin unta tu kembali ke pohon tadi tu. Dan tak semena2 bila anda sampai dan tunggu kat pohon tu, datang la unta anda tu dengan bekalan2 anda tadi tu.. Macam mane perasaan anda time tu? kompom la tak sedih kan.. gembira gile. Maka gembiranya Allah swt adalah lebih hebat lagi seandainya ada hambanya yang bertaubat..( Cerita ni aku sampaikan berdasarkan ayat aku je..huhu. Tapi maksud dia same la)

Seterusnya bagaimana pulak dengan bentuk taubat yang kita kena buat? adakah taubat yang bergred C- sehingga nak repeat paper? ataupun failed dan memaksa kita untuk extend? Kalau nyawa boleh extend lain la cite kan.. So kita kena berusaha mencapai taubat seperti dalam ayat ni..

“Hai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha (taubat yang semurni-murninya), mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai”. (At-Tahrim, 8)



Nasuha kat sini ada dua maksud yang dibahaskan oleh ulama' menurut ustaz semalam. Pertamanya nasuha ni membawa maksud taubat sampai dah tak buat langsung benda tu. Kira yang biasa kita dengar la kan. Taubat sebenar2 taubat la katakan..Maksud yang satu lagi adalah taubat dengan ikhlas hati. Maksud ikhlas ape pulak?? susah tu nak terang. Ikhlas ni kan seperti semut hitam di atas batu hitam diatas gelap gelita..huhu..

Persoalannya kat sini macam mana kita nak mencapai taubat yang diterima oleh Allah swt ni? Cukup ikhlas ke kita? Memang kita takkan tahu taubat kita diterima oleh Allah swt ataupun tidak. Sememangnya ketidaktahuan kita ni la yang akan memangkin kita untuk terus bertaubat. Kenapa aku cakap macam tu? sebab ustaz semalam cakap la..huhu. penjelasannya adalah kalau kita tak tau Allah swt dah terima taubat kita atau x. maka kita akan terus berusaha memohon ampun kepada allah swt n secara tak langsung akan menghindarkan diri kita dari melakukan perkara dosa yang kita nak tinggalkan tu..Maka lama kelamaan insyaallah akan timbul rasa ikhlas dalam diri kita tu..

Kita lihat pulak cara2 nak mencapai taubat nasuha mengikut Ibnul Qayyim al-Jauziyah rahimahullah.

Pertama: Meminta pengampunan (taubat) yang meliputi segala dosa-dosa maksiat tanpa ada kecualinya, sehingga tidak ada dosa yang tidak disertakan dalam taubatnya.

Kedua: Membulatkan tekad dan kejujuran hati dengan sepenuhnya supaya tidak menyiksa pada dirinya keragu-raguan, kekesalan atau menanti-nanti (masa bertaubat). Tetapi seorang hamba harus mengerahkan segala keinginan dan ketekadannya untuk segera bertaubat.

Ketiga: Memurnikan taubat dari berbagai noda dan penyakit yang mengganggu keikhlasan bertaubat.

Seterusnya memastikan agar taubat itu benar-benar dari rasa takut, kesedaran dan gentar terhadap siksa Allah, mengharapkan apa yang ada di sisiNya dan khawatir terhadap ancamanNya. Jauhilah diri dari cara taubatnya orang-orang yang hanya ingin mempertahankan maruah dan kehormatannya, kedudukannya, jawatannya, kepemimpinannya untuk memelihara kekuasan dan harta bendanya, atau demi mendapatkan pujian orang banyak, takut pada penghinaan manusia agar orang-orang yang bodoh tidak memperbodohkan dan menghinanya, atau sekadar memenuhi sifat rakusnya terhadap dunia, atau kerana muflis yang tidak berdaya lagi, atau taubatnya lantaran penyakit yang tersembunyi yang telah merosakkan kebenaran dan ketulusan taubatnya kepada Allah Azza wa-Jalla. (Lihat Madarijus Salikin Jld.1 Hlm. 178)


Kembali kepada kisah kawan baru aku tadi tu. Lepas solat Isya' sempat aku menegur ustaz tu dan bertanya tentang permasalahan aku tu. Jawapan mudah dari ustaz tu dan aku kira amat tepat dan bersesuaian dengan semua keadaan orang yang nak bertaubat. Ustaz tu cakap kalau dah berusaha tapi tak mampu gak bertaubat maka tinggalkan tempat anda tu. Pergilah ke tempat baru n cari persekitaran yang baru. Sebab sememangnya persekitaran adalah faktor mempengaruhi tingkahlaku seseorang. Pandangan tambahan aku pulak bila anda dah betoi2 kuat nanti kembalilah ketempat tu dan kuatkan diri anda untuk menjadi persekitaran kepada tempat lama anda tu..Pehe dok?huhu

Mungkin setakat ni perkongsian aku. Semoga aku ikhlas dalam berkongsi. Doakan teman baru aku tu kuat untuk meneruskan impian dia untuk bertaubat. Dan untuk aku dan kamu. Jom bertaubat kepada Allah swt. Kerana kita ni sebagai manusia yang tak mampu lari dari melakukan dosa saban hari..astaghfirllahalazim...

Rasulullah bersabda:

“Setiap Bani Adam mereka itu bersalah dan sebaik-baik mereka yang melakukan kesalahan itu ialah mereka yang bertaubat”.

wallahualam..

Sumber tambahan : http://an-nawawi.blogspot.com/2007_07_01_archive.html

Friday, April 16, 2010

Bukan Wong togok arak...

Ni bukan orang sebenar..hehe

Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jagoan Kung fu dalam film Once Upon A Time in China . Dalam filem itu, karakter Wong Fei Hung dimainkan oleh aktor terkenal Hong Kong , Jet Li. Namun siapakah sebenarnya Wong Fei Hung?

Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, Ahli Perubatan, dan Ahli Beladiri legendaris yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berupaya mengaburkan jatidiri Wong Fei Hung sebagai seorang muslim d......

sambung baca di : http://isiukm.blogspot.com/2010/04/wong-fei-hung-pejuang-islam-di-china.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang