PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Friday, July 29, 2011

Karier seni Aaron Aziz terancam


Kuala Lumpur :Karier seni Aaron Aziz kian terancam. Menurut Ketua Penilai pelakon Antarabangsa Mr Edwin Kartini, Pihak mereka sedang melihat kualiti pelakon-pelakon baru yang semakin menyinar dari bumi Singa itu untuk diketengahkan di layar perak. Melihat dari kehebatan pelakon muda yang di ketuai oleh saudara Izwan Mahbud membuatkan banyak pihak yang sudah mula melupakan Aaron Aziz dalam dunia lakonan. Bintang pelakon KL Gangster itu mungkin akan di singkirkan dari untuk filem selepas ini iaitu Singa Pondan.

Pengarah filem untuk filem terbaru itu iaitu Harith Iskandar menyatakan khidmat Aaron Aziz selepas ini kemungkinan akan di gantikan dengan saudara Izwan Mahbud yang sememangnya raja dalam adegan Pondan dan menyakitkan diri. Menurutnyalagi, beliau mengesan bakat pelakon muda itu selepas melihat beliau mengetuk-ngetuk kepala tanda pening kepala pada satu babak dramatic malam tadi. Kehebatan lakonannya semakin terserlah apabila meneruskan adegan lakonannya dengan menyepak bola ke luar padang.

Apabila dihubungi, saudara Izwan Mahbud menyatakan hasrat supaya rakan-rakan seperjuangannya dari Studio Jalan Hampas juga di berikan peluang untuk berlakon di dalam filem terbaru tersebut. “Lihat sahaja aksi stunt yang memukau dari mereka dalam aksi malam tadi pasti kan membuatkan filem ini dapat menjengah ke pawagam seluruh dunia” Ujar anak kelahiran bumi singa itu. Beliau juga menyarankan agar rakannya, Qiu Li yang bertaraf import yang diberikan kerakyatan agar diberi peluang untuk berganding dengannya. Menurutnya dia sangat sesuai memgang watak Si Pondan berhobi makan kerana bentuk tubuhnya yang sedikit gempal tetapi tetap bijak menggayakan aksi lakonannya.

Thursday, July 28, 2011

Harimau pekena singa

Singa : Oit rimau. Hari tu korang dah kena titik 5-3. tak puas hati lagi ke?

Harimau : Hekelle.. Setakat banyak tu gua tak heran la. Malam ni kita fight la. Beran?

Singa : Setakat korang? Korang kena sedar sikit korang tu tak cukup kuat nak lawan kitorang ni.

Harimau : Eh. bukan ke korang ke yang tak cukup kuat?

Singa : Oh, Apa Neraka!!. Last saturday already show everything maa..

Harimau : show what? Korang just show yang korang punya rakyat tak cukup bagus untuk wakili negara korang ada la..hahaha..

Singa : ngeeee (blushing)

Akhirnya sang singa menjadi herbivor selepas termakan 5 biji cili lantas terasa pedasnya... Kenapa 5 biji? Sila tanya Aleksander Duric, Mustafic Fahrudin, Daniel Bannet, Shi Jiayi dan Qui Li.

--------------- end---------------

Apa barang import2. Tak perlu import rakyat negara lain untuk mewakili tanah tumpahnya darah kita. Sebab apa? sebab time diorang lahir tak tumpah pun darah tali perut diorang kat sini.haha. Semoga semangat Harimau Malaya terus berkobar malam ni.. Biarkan pasukan lawan bermain dengan peluh dan nama semata. Namun pemain kita bermain dengan aset tambahan iaitu jiwa. jiwa rakyat yang berkobar2 demi negara...Mari kita satukan jiwa2 kita di bukit jalil malam ni. Yeah!!!

 Semoga malam menentang Indonesia aritu berulang lagi.

sekian..

p/s : semoga umat islam di stadium bersolat maghrib sebelum wisel ditiupkan :-)

Tuesday, July 26, 2011

Pesanan Seorang Abang -KISOSA-

 Ingat lagi post aku tentang Program Hala Tuju Selepas SPM  kat sekolah aku dulu anjuran kami selaku KISOSA (batch -1-05)? KISOSA tu tau ke ape? Kompom blurr punya.. Kerian Islamic Secondary Old Student Association. Korang  dah baca ke? Kalau tak baca pergi baca dulu. hehe. Selepas tu kami still keep in touch dan ada group Facebook sendiri. Dalam tu macam2 la yang kami share. Tapi satu ni ada satu yang agak menarik untuk aku berkongsi dengan pembaca sekalian. Bukan hasil tulisan aku. Tapi hasil tulisan rakan aku Ahmad Ilyas a.k.a Pak Roy yang menjadi faci kepada kumpulan perut. Jadi kome boleh le bace hasil nukilan kawan aku nu..moh bace yob!!
 PESAN KAMI TUK KOME.

Assalammualaikom pembuke bicare,
sebelum abang bukak cerite.
banyak bende abang nak kate,
harap kome paid attension le.

sebab dulu tak rajin mane,
abang jatuh ditimpe menare.
Ini semuenye bahane,
sebab senjate tak berape nak power.

Mintak matrik direject saje,
mintak UPU tak dapat pule.
hish...hish...hish abang mule pening kepale,
Padah taktau ape target nyer.

Kami feci dah tunjuk jalanye,
terpulang kome nak pilih yang mane.
ade pendek, ade panjang, ade juge yang mahal rhegenye,
ni depend kat ape senjate kome.

Ingat tak kome pesan kami mase kat sane,
SPM kome itulah senjate,
usaha pule pelurunye,
target kome itulah cite-cite.

Kalu sume bende nih kome ade,
Ditambah pule segunung doa kepade yang maha ese.
Insyaallah kome kan berjaye,
bukan saje kat dunie tp juge kat nun akhirat sane.

Tp kome jangan pule lupe,
tuk hormati ayah,ibu dan cikgu kome.
baru didade berkat ilmunye,
bole ingat sampai bile-bile.

bile kome sudah berjaye,
jangan pule bongkak wat so ever.
sbb tuhanlah yang maha ese,
die bole tarik balik ape yang kome ade.

Assalammualaikum pembuke bicare,
Assalammualaikum penutup kate.
kami harap kome truskan usehe,
Kalau jatuh jangan lupe bangkit semule.

Perut 4

Friday, July 22, 2011

Bangun......

Bangun malam,
Di kala bulan mengambang,
Alis mata menjadi kelam,
Gagahkan tangan,
Gagahkan kaki,
Berdiri,
Bersujud menyembah Ilahi.

Tiada paksaan,
Yang sunat digalakkan,
Yang wajib diutamakan,
Rasakan kemanisan Iman,
Hasil redha dan taqwa kepada Tuhan.

Dekatkan diri kepada-Nya,
Tiada yang kurang mahupun sia-sia,
Tenanglah minda dan hati,
Bangun malam dengan sendiri.

- Artikel iluvislam.com

Thursday, July 21, 2011

Kemana Perginya Pagi Aku?

Bismillahirrahmanirrahim..

Ke mana perginya pagi aku?

Hmm.. Sengaja aku menulis entry ini atas niat untuk mencabar diri sendiri memperbaiki adegan aku di pagi hari. Aduh. Jemaah subuh entah kemana. Al Mathurat semakin tenggelam. segalanya tewas kerana nafsu tidur yang membelenggu. Lepas subuh tidur balik dan bahananya bila pergi kerja pun dalam keadaan tak ceria. Malah kadang2 terlajak subuh!!!!

Teringat untuk memanggil kembali ingatan tika membaca entry Ustaz hasrizal semasa menggunakan khidmat Jaring UKM 2 tahun lepas. nak mencari entrynya pun aku dah tak tahu macam mana. Yang pasti ianya berkisar tentang dengan apa kita mulakan hari kita.

Sangat aku akui dan korang pun sama kut. bagaimana perjalanan harian kita jika paginya kita isi dengan tidur selepas subuh. malah lebih teruk apabila terlajak subuh!!. Keceriaannya semestinya agak kurang terutama sebelum menjelang tengah hari. Pagi akan menjadi sugul. Akan menjadi lesu. Akan mejadi lemah. mengantuk pula sewajibnya mengambil bahagian.

Lihat pula dari sudut kekuatan rohaninya. Memulakan pagi dengan subuh berjemaah di hiasi lagi dengan Al Mathurat ternyata membuatkan hari kita akan lebih kuat dari sudut rohaninya. Lebih hebat lagi jika di awal pagi dimulakan dengan Qiamullail menghadap ilahi. Aduh. Aku amat terkesan sekarang ni. Apabila perkara biasa yang diamalkan semakin jarang dilakukan maka kesannya mula dirasai. Moga diberi kekuatan untuk kembali mencapai Al Mathurat yang ringan itu untuk di amalkan di pagi hari.

Minggu lepas aku memulakan amalan baru dalam kehidupan. Setiap pagi aku cuba untuk melakukannya. tapi ternyata ia tidak mampu menyaingi walau sedikit untuk membuatkan hari aku berjalan dengan ceria. Amalan yang baru itu ialah meminum susu tepung. konon nak jaga kesihatan badan la. Tapi mungkin dari sudut jasmani tu boleh la. Tapi sudut rohani tu masih perlukan kekuatan dari sumber yang lain yang lebih hebat. Semestinya SUBUH BERJEMAAH, AL MATHURAT dan menahan diri dari TIDUR SELEPAS SUBUH.

Ok. Jadi secara keseluruhannya untuk memastikan hari kita berjalan dengan lancar kita mesti menitik beratkan kekuatan Rohani terutamanya dan jasmani kita seawal dinihari. Apa yang kita lakukan di pagi hari itulah yang akan membawa rentak kita di sepanjang hari tersebut. Oleh itu kome2 semue!! moh kitey menguatkan diri di pagi hari. Start besok la. Beran??

Semoga kita semua berjaya melawan godaan syaitan di pagi hari. Aku tinggalkan iklan kat arab ni untuk tatapan bersama..

video


wallahualam..

Monday, July 18, 2011

Belanja


Bismillahirrahmanirrahim..

Belanja. Satu istilah yang amat seronok untuk kita dengar. Terutama time hujung2 bulan macam ni kan. Duit dah semakin berkurang la katakan.hehe. Tapi harus kita persoalkan kenapa dia ni belanja aku. Ataupun bagi si pembelanja kenapa aku belanja diorang ni?

Kehidupan di tapak projek ni pun tak lepas dari istilah belanja ni. Di tapak projek ada 3 pihak yang utama. Client iaitu pemilik projek tersebut, Consultant iaitu orang yang memantau pekerjaan yang dilakukan oleh Contraktor selaku pihak yang ketiga. Aku adalah orang yang berada di pihak yang kedua iaitu consultant. Sudah menjadi kebiasaan andai 3 pihak ni makan bersama maka yang akan membayarnya adalah contractor. Malah kebiasaannya si contractor telah di bekalkan dengan wang yang di gelar entertainment money kut. Lupa pulak aku. Duit ni memang disalur khas oleh bos diorang untuk entertain client dan consultant.

Kembali kepada persoalan asal tadi. Mengapa perlu contaractor belanja client dan consultant? Adakah mereka mengharapkan pekerjaan mereka selepas ini akan lebih mudah dinilai. Boleh dilepaskan apa yang sepatutnya tak lepas? Jawapannya mungkin ya dan mungkin tidak. Sebenarnya ianya dah menjadi seperti habit di Malaysia ni. Lu mau kontarak lagi lu perlu hulur sikit. Ini cerita bos besar kami la kut. Kami yang orang kat tapak projek ni  takde kaitan. Tapi keberhatian itu tetap perlu. Memang ada saat dan ketikanya kerja kontarktor perlu direject oleh consultant. Andai di sebabkan makanan percuma tadi yang menyebabkan si consultant meluluskan maka harus dijawab di sana kelak.

Aku kata habit tadi kan? Terbukti sebenarnya. Tak semua contractor dibekalkan dengan wang khas untuk belanja consultant. Pernah satu ketika kat johor aku pergi makan bersama dengan contractor. Sudah semestinya supervisor belanja untuk hari pertama. Hari kedua dibelanja lagi. Tapi oleh dia anak buah supervisor tu. Jadi Nampak sangat yang duit tu dari poket diorang sendiri. Kesan dia, next punya lunch aku memilih untuk makan sorang2 untuk mengelakkan diorang belanja aku.  Kerana habit yang macam ni kat Malaysia ni lah aku banyak makan sorang2 kalau pergi ke site. Sedih2. Macam kera sumbang je. Hehe. Kalau di ikutkan memang la seronok dapat makan free. Tapi perlu dipersoalkan kenapa diorang ni belanja aku? So untuk meneutralkan keadaan aku pun belanja la diorang jugak walaupun tak berapa nak ikhlas.haha

Lihat pula situasi di Singapura. Senior aku juga geologist sekarang bekerja di Singapura sebagai contarctor. Ternyata sangat berbeza dengan situasi di Malaysia. Takkan ada istilah belanja consultant mahupun client. Malah client sendiri yang tolong support air minuman untuk consultant. Perkara seperti ini yang tiada di Malaysia ni selaku negara yang “rendah” dengan rasuahnya.

Entahlah. Kadang2 benda ni sukar nak dikawal. Kadang2 aku pun makan je kalau diorang belanja. Tapi bab kerja aku takkan lepaskan just disebabkan makanan yang diorang belanja. Bajet tegas sikit. Haha.  Dan aku tahu gak diorang pun takde la semua mengharap dari duit belanja kerja diorang akan senang. Tapi sebenarnya ianya kembali kepada habit kat Malaysia ni. So ikutkan je la. Sukar nak lawan. Tapi bila fikir2 balik yang dekat site pun dah macam ni. Cuba korang fikir bila bos2 besar kat atas tu berjumpa bincang tentang projek??

Cukuplah sekadar ini luahan rasa aku selaku rakyat Malaysia yang bekerja sebagai consultant ni. Hehe. Semoga aku terlepas dari perkara makan suap ni. Kepada yang menjadi consultant dan client sekalian. Hati2 dengan pekerjaan anda. Yang rakan2 aku sebagai contractor. Aku tahu korang tak rela. Tapi terima kasih jugak lah sebab belanja kami. Semoga korang ikhlas belanja kami. Hehe . Kepada seluruh rakyat Malaysia. Boleh bagitahu aku macam mana nak perbetulkan habit “pelik” ni kat begara kita?

Wallahualam..

p/s : bersama memBERSIHkan Negara dari rasuah.hehe.

Friday, July 15, 2011

MemBERSIHkan isu selepas BERSIH

Mood BERSIH masih berterusan lagi. Andai sebelum ini aku lebih menumpu kepada pengalaman semasa Himpunan di adakan tapi kali ini aku teringin untuk mengulas sedikit tentang perkara yang aku lihat sebagai respon dari pihak pemerintah mahupun media tunggangan BN.

Perkara pertama adalah mengenai sambutan crowd yang hadir pada hari itu. Aku tahu sesiapa yang mampu mendapat capaian internet mereka akan tahu akan kebenaran jumlah yang hadir. Tidak kira penyokong BN PR mahupun golongan atas pagar. Andai dibaca pada media arus perdana paling tinggi yang akan kita dengar adalah tidak sampai pun 20 ribu orang. Paling aku tak boleh tahan nak gelak adalah ada berita yang mengatakan himpunan di hadapan banggunan Maybank (aku ada di situ) adalah hanya 1 ribu orang. Dan crowd dari DAP yang bergabung kemudiannya adalah 500 orang. Aduh.. Kenapa la takut sangat diorang ini untuk menyatakan kebenaran? Ingat ni buat perhimpunan rasmi sekolah ke? Persoalan yang ingin aku lontarkan kenapa media luar negara seperti Al Jazeera boleh menganggar sebanyak lebih 100 000 orang yang hadir? Kasihan aku mengenangkan golongan yang tinggal di kampung2 yang termakan dengan tipu daya media arus Perdana ni.

Masuk pula isu keganasan polis yang mendapat pujian menggunung dari pemimpin Negara yang memegang tongkat kekuasaan. Mereka mengatakan polis berjaya menyuraikan himpunan dengan keadaan yang begitu lemah lembut tanpa sekelumit kekerasan. Hakikatnya yang kita selaku pegguna streamyx, unifi, broadband mahupun internet office tahu adalah berlawanan secara total. Kematian En Baharudin telah disenyapkan seperti senyapnya si murid perokok yang dimarahi gurunya. Bagaimana pula anak muda yang dipijak kakinya sehingga patah? Apa pula khabar makcik yang di tumbuk di kepala? Nasib si pakcik tua yang di di cop but polis didada pun senyap tanpa berita.

Kita teruskan lagi dengan tindakan luar batasan polis yang menembak Hospital Tung Shin. Perkara ini telah aku ceritakan dalam penulisan sebelum ini. Namun suka aku ingin bangkitkan lagi apabila melihat keletah si seragam biru yang berterusan menafikan hakikat yang berlaku. Apa berat sangatkah kalimat “Maaf kami tak perasan itu adalah hospital’ untuk terpacul dari mulut mereka? Aku mengikuti perkembangan isu ini dan menanti bilakah masanya mereka akan mengakui kesilapan mereka. Kini 11 Dr dari Hospital berkenaan telah tampil untuk mengesahkan kesilapan pihak polis tersebut. Kita nantikan pengakhiran ceritanya. Adakah mereka masih berselindung?? Tungguu….

Tambah info di sini

Kita selongkar pula tentang geng patriot. Bagaimana dengan jumlah mereka yang hadir? Tersangat sedikit bukan? Itu pun setelah ditambah dengan mat bangla yang bergaya sakan dengan baju percuma yang dibekalkan. Terpana aku melihat video mereka yang melawan polis secara berdepan. Seperti melihat filem melayu bertaraf KONGSI apabila melihat gelagat mereka. Atau mungkinkah KL Gangster? Ditambah lagi dengan aksi si adiputra UMNO Khairi jamaludin yang ditangkap polis seperti menatang minyak yang penuh lagi menambah kegelian di hati. Geli di hati semakin menjadi2i apabila mendengar celoteh Uncle Najib di PWTC tempoh hari tentang kehebatan PATRIOT mereka. Katanya dia mampu mengerah 3 juta ahli UMNO untuk turun jika dia mahu. Kata aku pula. Nak ke mereka turun kalau ko tak bagi duit??

sakan sungguh mereka bergaya.

Menyelami pula hati si peniaga yang katanya kerugian berjuta ringgit. Pengalaman aku sendiri apabila singgah minum di kedai mamak yang BERANI untuk membuka kedainya. “Mak ai. Ramai giler orang. Besar la untung BERSIH mamak ni hari ni” kata2 yang terpacul dari mulut aku tatkala masuk ke kedai tersebut. Nak kata ramainya sampai nak pergi tandas pun kena beratur la. Kedai mamak yang kedua pun menerima nasib yang sama. Teh tarik dah tak ditarik dah satu2. Dia letak dalam bekas air kenduri tu pastu dia tarik kat situ je. Tahniah pakcik mamak yang dapat untung BERSIH. Seterusnya pam minyak yang dibuka dalam perjalanan ke KLCC. Aku sampai je dalam tu aku dah cakap kat kawan sebelah. “Ni silap2 ni peti sejuk dia ni boleh kosong ni” ternyata sangkaan aku benar. Lebih dari separuh sudah diborong oleh peserta bersih. Niat di hati ingin mencari air 100plus. Apa kan daya. “Mike tu udoh sampa lambat yob. Atey ayor tak sedap je le mike dapat”. Haha. Ternyata pam minyak tu untung BERSIH kali ni. Nampak gayanya kalau ada BERSIH 3.0 nanti pihak penganjur kena buka tender tapak gerai jualan la. Dah peniaga lain taknak buka kedai. Tapi aku terfikir juga mereka taknak buka atau diarahkan tutup??

Bergerak pula situasi di jalan raya menghala ke K.Lumpur. sambil menyelam minum air longkang. Ini lah pepatah yang sesuai untuk situasi ini. 2 tujuan dalam satu masa. Pihak kerajaan melakukan sekatan jalan raya. Konsikuansi jelasnya adalah jalan sesak yang kita dapat lihat. Apabila jalan sesak mereka akan menyalahkan BERSIH. Persoalannya kenapa mereka buat sekatan jalnraya sedangkan akan tahu ianya akan sesak? Pertama kerana mereka memang ingin melihat kesesakan berlaku agar boleh mencapai matlamat tujuan pertama. Tujuan keduanya adalah untuk menghalang peserta Himpunan BERSIH dari mendapat acces masuk ke Pusat Bandar. Ribuan lagi peserta yang terkandas di perjalanan dek kerana taktik polis ini. Cuba bayangkan jika tiada roadblock tersebut. Adakah jalanraya akan sesak? So siapa yang menjadi punca kesesakan lalulintas sekarang?

Aku rasa tertinggal satu perkara Besar jika tidak diulas tentang Muka depan Berita Minggu tempoh hari. Gambar anak muda yang dikatakan memegang pisau. Padahal dia sedang memegang bendera Malaysia. Mana editor dan pengarang Berita Hairan tu yang menhairankan seluruh Malaysia tu. Mereka perlu memohon maaf kepada pemuda itu. Dengar kata saman akan menyusul dari pemuda tu. Tu la. Lain kali kalau nak menipu tu agak2 la. Kini tidak lama lagi aku yakin mereka perlu menjilat kembali ludah yang telah mereka ludahkan ahad lalu. “Tahniah!!”

Ludah yang seharusnya di jilat

Aku rasa setakat ini dulu sedikit pandangan aku tentang isu2 selepas BERSIH 2.0. semoga perkongsian ini mendapat manfaat bersama dan lagi penting ianya dikira sebagai ibadah di hadapan Allah kelak. Andai ada tersalah pandangan mohon dikritik dibawah ni. Andai sesuai untuk dikongsikan di jemput untuk berkongsi dengan rakan.

Wallahualam…

Sunday, July 10, 2011

BERSIH : Pengalaman yang akan ku kenang


Alhamdulillah semalam aku menjadi sebahagian dari sejarah Malaysia apabila berjaya turun bersama teman seperjuangan yang tidak kenal warna kulit dan pegangan aqidah. Semalam juga merupakan hari pembuktian betapa kejamnya pemerintah yang sudah lama di tampuk kuasa. Terasa nak kongsikan apa yang aku dapati dari Himpunan BERSIH 2.0 kali ini.

Sebelum pergi jauh. Kita tengok persoalan yang sering berlegar. Mengapa perlu di BERSIHkan. SPR tak adil ke?. Tertarik dengan statement kalau SPR ni tak adil macam mana PR boleh menang kat 5 negeri? Persoalan kanak2 je.haha. Analogi mudah yang aku bawak. Andai ada game bola antara Malaysia lawan Barcelona dan sebelum game tu Malaysia dah dihadiahkan jaringan sebayak 3 berbalas 0. Agak2 Barcelona boleh menang tak??

Ok. Let’s start talk about BERSIH 2.0. Bermula dengan kisah sebelum aku pergi. Pada mulanya aku sememangnya tidak perlu bekerja kerana masih belum dapat site sendriri lagi. So sabtu memang cuti. Niat di hati memang nak pergi sangat! Tapi sudah ditakdirkan Allah bahawa aku perlu mengganti site rakan sekerja aku dalam 2 minggu ni. Aku terus menerus berdoa kepada Allah andai benar aku ditakdirkan untuk turun ke BERSIH kali ini maka permudahkan lah. Perancangan Allah adalah yang terbaik. Itu sahaja yang aku dapat katakan pabila engineer aku menelefon dan menyatakan sabtu ni tak perlu datang site pun takpe kerana jalan nak pergi akan sesak ditambah dengan hanya kerja minor yang dilakukan oleh kontraktor.

Sebelum keluar dari rumah aku bersama 4 orang rakan aku yang tumpang menginap di rumah aku sempat berdoa bersama2 agar himpunan kami pada hari ini di rahmati dan Allah mengekalkan kaki di jalan yang telah ditakdirkan ini. Sesampai sahaja di stesen Masjid Jamek memperlihatkan sudah ramai Polis yang sudah menyekat laluan. Aku agak terkilan bila ingin masuk ke Masjid pun gagal walaupun niat di hati ingin melaksanakan solat sunat dhuha.

Terus kepada orang2 yang aku jumpai. Pertamanya satu keluarga ni yang datang dari Melaka. Memang aku salute habis. Satu family datang dari jauh untuk menzahirkan citra untuk melihat Pilihanraya yang BERSIH di Malaysia. Pakcik tu cakap BERSIH 1 dulu pun dia datang bawak semua family. Time tu anak yang paling kecil masih berdukung. PUN DI SEMBUR oleh FRU!

Pasangan kedua yang aku temui adalah pasangan bahagia pakcik dan makcik  yang datang dari Perak. Sekali orang Bote daaa… Atey.. keluo le loghat bote teman ni.hehe. Hebat. Tu yang boleh menggambarkan mereka setelah aku berbual dengan diorang. Anak2 tak turun pun. Tapi diorang yang turun. Sudah berusia tapi masih tegar untuk datang TANPA BAYARAN apa2.

Seterusnya orang yang berlain akidah dengan aku. Allahuakbar!! Meremang bulu roma aku bila melihat amoi cina yang berselubungkan bendera PAS di badan. Apabila kita bertakbir diorang sudah pandai untuk turut serta. Semoga Dakwah Islam sampai ke hati mereka. Penuh pengharapan agar tiada lagi sentiment islamaphobia yang tak putus2 di tiup oleh orang melayu islam UMNO sendiri.

Tentang pengalaman berdemo. Sejujurnya ini adalah demo pertama yang aku sertai yang membabitkan pertentangan dengan golongan pemerintah. Sebelum ni demo palestin je yang pernah aku join. Berbeza apabila polis mengambil tempat menghuruharakan keadaan. Jika demo palestin dulu polis hanya melihat dan berdiri menghalang jalan maka ianya kekal aman. Tapi kali ini? Ianya hanya aman sehingga lah FRU mulu bertindak menghuruharakan keadaan. Maka siapakah yang mencetuskan ketidakamanan?

Isu provokator pula mari kita ketengahkan. Petang semalam kawan aku telefon menanyakan tentang hal kerja. Topik berubah apabila dia Tanya aku kat mana. Perkara baru yang aku dapat tahu dari dia. Kawan dia sendiri menjadi polis di Sabah or Swak. Lupa pulak dah aku ni.hehe. Dia cakap memang polis sana mendapat baju BERSIH percuma dan terus di terbangkan ke semenanjung untuk semata2 menjadi dalang provoksi dilakukan. Lantas aku terkenang akan seorang mamat yang ingin bertindak melulu ingin membaling FRU dengan batu. Mungkinkakah dia adalah salah seorang dari provokator upahan?? Tapi Alhamdulillah masih ramai yang waras yang berjaya menghalang dia dari melakukan tindakan bodoh tu.

“Polis kali ini akan lain macam sikit. Hati2” Mesej yang aku terima dari sahabat seperjuangan aku sebelum demo. Akhirnya terbukti apa yang dikatakan. Bukan sikit malah banyak! Seorang pakcik tua meninggal bahana kezaliman mereka. Seorang pemuda patah kaki kerana di pijak dan di henyak oleh FRU. Tu belum kira orang ramai termasuk makcik2 yang di sepak dan di heret seperti binatang oleh mereka. Di tambah lagi dengan menembak gas pemedih mata ke arah hospital. Bila di Tanya kepada Ketua Polis K.Lumpur dia cakap polis tak buat kerana ia bertentang dengan etika polis. Kepala hotak korang!! Depan mata aku la korang tembak benda tu. Kalau tak percaya boleh tengok kat video ni. http://www.youtube.com/watch?v=hBN8blQF4Hs

Bab solat fardhu pulak. Demo tu demo jugak. Solat jangan lupa. Alhamdulillah jemaah yang petama solat tu aku kira telah berjaya dari sudut pelaksanaan dan juga dakwah nya. Tak ku sangka video mereka bersolat  diselitkan dalam berita di Singapura. Terbaek!! Pengalaman sendiri aku bersolat di tepi jalan. Sedang bersolat tiba2 fru datang dan menembak gas pemedih mata dan water canon. Terima kasih abang Polis. Ramai lagi yang bersolat di sekitar tempat himpunan. Alhamdulillah. Islam itu mudah. Anda tetap mampu bersolat walaupun apa jua keadaannya. Walaupun anda sedang bertugas sebagai FRU pun masih ada ruang untuk solat andai anda masih merasakan anda muslim dan wajib untuk bersolat.

Cukup tentang pengalaman aku. Kita tengok pula berita di Buletin Utama semalam. Boleh dikatakan takde otak la andai ada lagi orang kat Malaysia ni yang akan cakap media arus perdana adalah media yang adil. Ada ke mereka laporkan tentang pakcik yang meninggal tadi? Adak ke cakap tentang diorang mengaku salah TERTEMBAK hospital? Paling tak boleh blah boleh cakap himpunan hanya mendapat 5-6k sambutan orang. Haha. Yang korang tangkap pun dah dekat 2k la bro…


Sekian dari aku, Semoga apa yang aku kongsikan ini mendapat manfaat bersama…Btw. BERSIH kali ni memang BEST!!! TERBAEK!!!

“Ya Muqallibalqulub..Thabbit Qalbi ‘Ala Dinik Wa ‘Ala Thoa’tik”
Wahai yang membolak balikkan hati. Tetapkan lah hatiku pada agamamu dan pada mentaati mu

Wallhaualam..

p/s : Tak sabar nak cerita kat cucu aku nanti.haha




Friday, July 8, 2011

Peludah Warna

Peludah Warna

Kuasa gusar kini menggelegak murka;
warna kuning diisytihar racun terbisa.
Diragutnya baju-T segeram tenaga
dan diumum itulah busana bahaya.

Tapi, kita jahit semula perca kain,
menjadikannya panji terindah dan tulen.
Warna kuning yang teramat tenang dan syahdu
kita kembalikan damai ke dalam qalbu.

Kini cahaya mentari mungkin diramas
dan sinar kuningnya juga mungkin dicantas.
Memanglah mereka kini peludah warna
sedang menghimpun lendir kahak sebanyaknya.

Kerana nikmat amat lama berkuasa,
kuasa pun seolah menjadi hartanya.

A Samad Said

Thursday, July 7, 2011

Program Hala Tuju Selepas SPM SMKAK. TERBAEK Yob!!!

Alhamdulillah. Hujung minggu lepas aku bersama rakan batch aku SMKAK 01-05 berjaya menyelesaikan misi kami bersama dengan menjayakan program Seminar Hala Tuju Selepas SPM. Sejak petang jumaat kami berkumpul di sana hinggalah ke petang ahad. Kalau nak diikutkan sangat banyak benda yang ingin di kongsikan. Ye la.. Bila buat program bersama teman sepermainan dulu yang dah lama tak jumpa dan bekerja bersama. Keindahan saat bersama tu sangat berbeza.cewwah..

Sebelum pergi jauh, Kita lihat apa yang mencetus kami ingin menjayakan program ni. Teringat lagi ketika di penghujung tahun 2005 dahulu. Kami mencari arah untuk pergi ke jalan mana. Dengar kata Matrik susah, Diploma lama sangat la, STPM macam budak sekolah biasa la. Macam2 kami dengar. Tiada pun satu medium yang jelas kepada kami untuk bertanya dan memohon pendapat untuk memperjelaskan jalan yang bakal kami tempuhi masa tu. Maka dengan itu lahirlah objektif Program ini yang pertama iaiatu memperjelaskan kepada pelajar tingkatan 5 SMKA Kerian mengenai pilihan yang ada untuk menyambung pengajian.

Keterikatan dan rasa sedia berkhidmat kepada sekolah adalah perkara yang kedua yang kami sasarkan. Mana boleh kita nak lupa sekolah yang telah Berjaya membentuk kami sehingga kami berjaya mencapai ke tahap begini. Tempoat jatuh lagi kan dikenang. Inikan pula tempat kena sebat sebab kantoi subuh.haha. Maka dengan ini lahirlah objektif yang kedua iaitu melahirkan alumni yang sedia untuk berkhidmat untuk sekolah.

Produk SMKA. Satu istilah yang kerap kali aku sebutkan sebelum ni. Adakah produk ini adalah benar2 ada (A) itu ataupun sama je macam budak sekolah biasa. Bagaimana pula cabaran yang menanti diorang ketika melangkah keluar dari pagar Tarbiyah SMKA Kerian. Lantas termaktublah di kertas kerja program ini yang meletakkan objektif ketiganya adalah untuk memastikan produk SMK(A) kerian adalah produk yang menjadi contoh muslim mukmin yang sejati.

Itu bab objektif. Dari segi pelaksanaan aku rasa objektif 1 dan 2 tu insyaallah dah tercapai. Tapi yang ketiga tu.. Kena tunggu diorang jadi produk la dulu. Baru kita dapat tengok keberhasilannya.

Perkara yang menarik untuk program kali ini adalah. Kami hanya berbekalkan 1 rim kertas A4 sahaja untuk menjayakan program ni. Modal yang dikeluarkan adalah RM70 sahaja. Tapi itu tak termasuk kos perjalanan kami ke sekolah. Yang tu semuanya bajet ikhlas. So aku pun senyap je la. Haha. Lagi satu yang menarik. Kami hanya meeting time jumaat petang tu je. Ada jugak meeting sekali kat KL. Tapi apa yang di meetingkan tu tak digunakan pun. Haha. Yang lain semua kami buat secara ad hoc kat sekolah je. Modul LDK cari time pukul 2 pagi, Lagu tema cari time 7 pagi, buat video lagu tema time 10 pagi dan segalanya ad hoc. BEST!!!

 
 Meeting pertama di petang jumaat. Ni je orang nya..

Antara faci yang awal sampai. Malam jumaat

Meeting kedua. Malam jumaat. faci dah makin bertambah 

 
Wajah2 gadis yang sampai agak awal. Malam jumaat.

Dari segi komitmen faci pulak, Diorang memang power2 belaka. Tak sangka jugak aku performance diorang yang sangat mantap. Cakap sekali je. Terus faham. Idea pulak semua bernas2. Time slot talk tentang jalan2 yang diorang dah pilih tu aku sangat perasan yang kawan2 aku dah berubah. They all have their own potential yang macam tak percaya je aku tengok. Tapi yang aku pasti semuanya sangat penat. Ye la. Penat program satu hal. Malamnya pulak tak habis2 mengarut n bergelak ketawa mengenangkan kisah silam. Malam yang first tu aku tidur dalam pukul 3.30 pagi. Dalam dah nak terlelap tu pun aku duk tergelak2 sorang2 sebab diorang tak habis2 buat lawak.. Rasa macam nak join pun ada..haha..

Di pagi sabtu. Mencari lagu tema sambil mengarut buat lawak.
Masuk bab sambutan pelajar pulak. Pada mulanya memang aku dah agak dah diorang akan rasa tak suka sebab menganggu masa belajar diorang. Tapi bila aku baca kertas respond diorang tu. Ada yang sampai cakap program ni lebih penting dari belajar kat asrama. Time sesi sharing is caring adalah time yang aku paling kagum dengan sambutan diorang. Ada yang sampai sanggup taknak makan malam sebab tak puas lagi sharing n Tanya pengalaman dari akak2 n abang2 diorang ni. Maka terpaksalah aku sambung lagi sesi tu malam sabtu tu pulak. Tu pun ada yang sanggup tunggu sampai pukul 1.30 pagi!! Crazy betoi budak2 tu nak tahu tentang alam lepas SPM ni. Cuma agak sedikit terkilan dengan sambutan pelajar lelaki yang pada awalnya tapi akhirnya terubat jugak dengan sambutan diorang malam tu selepas kami buat sesi khas untuk diorang.

Slot talk mengikut jalan yang di pilih. Atok ni ambik jalan UTP. His performance is SUPERB!!!!

Slot sharing is caring group aku. Gila lah diorang ni. Sampai taknak makan.

 
Slot LDK modal RM 10
 Slot LDK tanpa modal

Slot cabaran produk SMKA. moga bermanfaat.

Dah panjang aku cerita ni. Korang pun dah Nampak boring je tu. Haha. Takpe2. Sekadar tu je yang aku nak ceritakan kat sini. Kalau ikutkan banyak sangat benda seronok yang nak di kongsikan. Semoga apa yang kami lakukan ni beroleh manfaat bersama di dunia dan akhirat. Tersetik aku nak buat lagi program ni mungkin untuk batch 2 tahun akan datang. Sekarang ni nak tumpu kepada adik2 batch ni dulu. Buat jadi batch angkat pun menarik gak ni.hehe.

Wallahualam…

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang