PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Wednesday, June 26, 2013

Public Pledge : Bacalah!!

Bismillahirrahmanirrahim..

Dah lama tidak menulis. Mencoret memberi peringatan kononnya kepada orang lain. Hakikatnya member peringatan kepada diri sendiri. Mereka pelbagai alasan untuk menidakkan kudrat dari terus menulis. Soal ikhlas. Soal sibuk. Soal mood. Semuanya berlingkar. Harus dilupus segala alasan untuk terus menulis agar kembali rasa bertuhan!!

Beberapa hari lalu. Aku meluahkan rasa kepada si isteri. Hakikat kurangnya budaya keilmuan dalam rumahtangga kami. Majlis membaca kitab paling sebelum tidur seperti dilupakan. Usrah mingguan kami juga ibarat chipsmore. Kejap ada kejap takde. Teringat kalam nasihat dari dr Azimah (pensyarah geologi) 3 hari selepas kami bernikah yang mengingatkan agar diadakan majlis taalim di dalam rumah. Agar rumah itu di sinari nur. Seriusnya beliau tentang hal ini hinggakan menghadiahkan kami kitab fadhail amal untuk dihadami.

Lagi 1 cerita. Weekend yang lepas aku diberi peluang untuk berusrah yang aku kira 1 perbincangan yang agak kritikal. Memerlukan tahap keilmuan yang agak tinggi untuk mengikut arus perbincangan.  Oh. Kerdil rasa diri. Sangat banyak ilmu yang belum diterokai. Pembacaan yang sedikit membuatkan aku mengkagumi sahabatku yang sangat luas ladang pembacaannya. Ceh. Loser sungguh kamu ni zul.

Ingatlah wahai diri. Wahyu pertama yang diturunkan adalah seruan “MEMBACA!” Paksakan dirimu wahai diri. Agar budaya membaca kembali subur di dalam diri.

“Read!! You Will Conquer the World!!”

Wallahualam..


p/s : ni namanya public pledge. Saja bagitau kat orang lain agar menjadi pendesak untuk aku rajin membaca. Kome pun kena rajin juga membaca.. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang