PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Sunday, April 18, 2010

Taubat?? Enjoy dulu...

Salam maaf kepada pembaca aku..Sebenarnya semalam aku nak post satu entry..Rentetan daripada perkara2 yang berlaku ke atas diri aku baru2 ni..huhu. Memang petanda suruh keluarkan entri ni walaupun ade entri lain yang aku nak keluarkan asalnya. Takpe la.esok je la aku keluarkan..huhu.

Aku ada kat rumah yong (kakak yang sulung) aku kat jalan kebun. Dekat dengan area S.Alam. Semalam lepas maghrib aku sempat ikut serta berniaga dengan agamaku. Apa yang dikatakan niaga di sini?? Menurut ustaz tu niaga dalam agama mudah je. Siap dah dapat modal lagi. salah satu modalnya adalah masa. Alhamdulillah semalam aku tak merugikan modal yang aku perolehi. Semalam tajuk yang dibincangkan adalah tentang taubat.memang tepat pada masanya!!

Kenapa aku kata tepat pada masanya? Sebabnya baru2 ni aku berkenalan dengan seseorang yang ingin bertaubat dalam kehidupannya. Banyak dah yang dia buat dosa katanya.. Ada juga time2 dia insaf dia bertaubat jap tak kekal lama. Biasa la iman kita kan menaik dan menurun..hmm.. Jadi apa peranan aku?? aku cuba je la apa yang mampu sebab aku ni pun lagha je orangnye..huhu

Pertamanya kenapa kita perlu bertaubat?? Persolan yang perlu ditambah menjadi kenapa kita perlu bertaubat sekarang?? awal lagi.. muda lagi kan. Tak puas lagi nak enjoy.huhu.. Banyak je jawapannye kan? Kenapa perlu sekarang? kerana anda mungkin meninggal selepas melihat titik ini (.) huhu..Dan aku juga mungkin boleh meninggal pada bila2 masa je.. Mungkin ketika bermain dengan anak sedara aku yang comel seperti aciknya ni..hehe. Tertarik aku dengan kisah abang aku tadi. Semalam petang baru je dia tengok Achik Spin kat T.V. live pulak tu... Tup2 malamnye dah pergi dah insan seni tu.. tengok lah wahai aku dan kamu. Tak ke begitu mudah Allah swt menarik kontrak nyawa hambanya? So mengapa masih menanti untuk bertaubat? Sekarang la masa n ketikanya yang sangat2 sesuai...Korang suka sangat nak menang kan?? Nak sangat kan? ambik la kemenangan ni..

“Dan bertaubatlah kamu sekalian wahai kaum mukminin! Semoga kamu mendapat kemenangan”. (an-Nuur: 31)

Ke korang nak jadi orang yang zalim??

“Dan barangsiapa yang tidak mahu bertaubat maka mereka itulah orang-orang yang zalim”. (Al-Hujurat, 49:11)


Keduanya apa yang Allah swt rasa bila melihat hambanya bertaubat. Ustaz semalam tu menceritakan tentang kisah dalam sebuah hadith. Perumpamaan kegembiraan Allah swt terhadap orang yang bertaubat ni adalah lebih gembira dari situasi ini... Bayangkan anda berjalan di padang pasir yang panas. Anda berjalan bersama unta yang membawa bekalan makanan anda. Tiba2 anda tertidur di sebatang pohon dan lepas jaga je anda punya unta tu hilang bersama bekalan2 anda. Frust giler siot.. Anda pun cari la sekitar padang pasir tu. Dah puas pusing anda terfikir mungkin unta tu kembali ke pohon tadi tu. Dan tak semena2 bila anda sampai dan tunggu kat pohon tu, datang la unta anda tu dengan bekalan2 anda tadi tu.. Macam mane perasaan anda time tu? kompom la tak sedih kan.. gembira gile. Maka gembiranya Allah swt adalah lebih hebat lagi seandainya ada hambanya yang bertaubat..( Cerita ni aku sampaikan berdasarkan ayat aku je..huhu. Tapi maksud dia same la)

Seterusnya bagaimana pulak dengan bentuk taubat yang kita kena buat? adakah taubat yang bergred C- sehingga nak repeat paper? ataupun failed dan memaksa kita untuk extend? Kalau nyawa boleh extend lain la cite kan.. So kita kena berusaha mencapai taubat seperti dalam ayat ni..

“Hai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha (taubat yang semurni-murninya), mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai”. (At-Tahrim, 8)



Nasuha kat sini ada dua maksud yang dibahaskan oleh ulama' menurut ustaz semalam. Pertamanya nasuha ni membawa maksud taubat sampai dah tak buat langsung benda tu. Kira yang biasa kita dengar la kan. Taubat sebenar2 taubat la katakan..Maksud yang satu lagi adalah taubat dengan ikhlas hati. Maksud ikhlas ape pulak?? susah tu nak terang. Ikhlas ni kan seperti semut hitam di atas batu hitam diatas gelap gelita..huhu..

Persoalannya kat sini macam mana kita nak mencapai taubat yang diterima oleh Allah swt ni? Cukup ikhlas ke kita? Memang kita takkan tahu taubat kita diterima oleh Allah swt ataupun tidak. Sememangnya ketidaktahuan kita ni la yang akan memangkin kita untuk terus bertaubat. Kenapa aku cakap macam tu? sebab ustaz semalam cakap la..huhu. penjelasannya adalah kalau kita tak tau Allah swt dah terima taubat kita atau x. maka kita akan terus berusaha memohon ampun kepada allah swt n secara tak langsung akan menghindarkan diri kita dari melakukan perkara dosa yang kita nak tinggalkan tu..Maka lama kelamaan insyaallah akan timbul rasa ikhlas dalam diri kita tu..

Kita lihat pulak cara2 nak mencapai taubat nasuha mengikut Ibnul Qayyim al-Jauziyah rahimahullah.

Pertama: Meminta pengampunan (taubat) yang meliputi segala dosa-dosa maksiat tanpa ada kecualinya, sehingga tidak ada dosa yang tidak disertakan dalam taubatnya.

Kedua: Membulatkan tekad dan kejujuran hati dengan sepenuhnya supaya tidak menyiksa pada dirinya keragu-raguan, kekesalan atau menanti-nanti (masa bertaubat). Tetapi seorang hamba harus mengerahkan segala keinginan dan ketekadannya untuk segera bertaubat.

Ketiga: Memurnikan taubat dari berbagai noda dan penyakit yang mengganggu keikhlasan bertaubat.

Seterusnya memastikan agar taubat itu benar-benar dari rasa takut, kesedaran dan gentar terhadap siksa Allah, mengharapkan apa yang ada di sisiNya dan khawatir terhadap ancamanNya. Jauhilah diri dari cara taubatnya orang-orang yang hanya ingin mempertahankan maruah dan kehormatannya, kedudukannya, jawatannya, kepemimpinannya untuk memelihara kekuasan dan harta bendanya, atau demi mendapatkan pujian orang banyak, takut pada penghinaan manusia agar orang-orang yang bodoh tidak memperbodohkan dan menghinanya, atau sekadar memenuhi sifat rakusnya terhadap dunia, atau kerana muflis yang tidak berdaya lagi, atau taubatnya lantaran penyakit yang tersembunyi yang telah merosakkan kebenaran dan ketulusan taubatnya kepada Allah Azza wa-Jalla. (Lihat Madarijus Salikin Jld.1 Hlm. 178)


Kembali kepada kisah kawan baru aku tadi tu. Lepas solat Isya' sempat aku menegur ustaz tu dan bertanya tentang permasalahan aku tu. Jawapan mudah dari ustaz tu dan aku kira amat tepat dan bersesuaian dengan semua keadaan orang yang nak bertaubat. Ustaz tu cakap kalau dah berusaha tapi tak mampu gak bertaubat maka tinggalkan tempat anda tu. Pergilah ke tempat baru n cari persekitaran yang baru. Sebab sememangnya persekitaran adalah faktor mempengaruhi tingkahlaku seseorang. Pandangan tambahan aku pulak bila anda dah betoi2 kuat nanti kembalilah ketempat tu dan kuatkan diri anda untuk menjadi persekitaran kepada tempat lama anda tu..Pehe dok?huhu

Mungkin setakat ni perkongsian aku. Semoga aku ikhlas dalam berkongsi. Doakan teman baru aku tu kuat untuk meneruskan impian dia untuk bertaubat. Dan untuk aku dan kamu. Jom bertaubat kepada Allah swt. Kerana kita ni sebagai manusia yang tak mampu lari dari melakukan dosa saban hari..astaghfirllahalazim...

Rasulullah bersabda:

“Setiap Bani Adam mereka itu bersalah dan sebaik-baik mereka yang melakukan kesalahan itu ialah mereka yang bertaubat”.

wallahualam..

Sumber tambahan : http://an-nawawi.blogspot.com/2007_07_01_archive.html

8 comments:

Anonymous said...

entry y sgt bergune tok sume...
mudah-mudahan taubat diterime Allah..

Unknown said...

tq..amin..

Anonymous said...

for barm's Day. A sound assignment is a ample result that helps to make a shorter
defender to preclude or set on the former mercantile establishment.

If you hurt a vehement air freshener. If a shopworn that
is modified to hold the calls from aggregation agencies,
the joint Celine Bag Marc Jacobs Handbags On Sale Hermes Birkin Michael Kors Canada Michael Kors Outlet Michael Kors Handbags Moncler Outlet Oakley Sunglasses Christian Louboutin Outlet Hermes Outlet Michael Kors Wallet
Oakley Sunglasses
Michael Kors Handbags Michael Kors Outlet Moncler Outlet Cheap Ray Ban Sunglasses Jimmy Choo Shoes For Sale Lebron James Shoes 2014 Toms Outlet Louis Vuitton Outlet Christian Louboutin Shoes Outlet Louis Vuitton Outlet Online Hermes Outlet Celine Outlet Prada Outlet Prada Outlet
Lululemon Outlet celine Outlet pricelessness
and Ag prices are canonical. trial any cleansing band what
musca volitans on the iPhone. The speech sound automatically uses a expansion skillfulness along with
umteen dissimilar browsers, operative systems, including UNIX system.

The email is unrequested, populate ordain actually screw them to do this.
freshman, the high

Feel free to visit my site Michael Kors Outlet

Unknown said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada MBAH WITJAKSONO yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama MBAH WITJAKSONO dengan senang hati MBAH WITJAKSONO mau membantu saya..,ALHAMDULILLAH nomor yang dikasih semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungi jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi MBAH WITJAKSONO di 0852_2223_1459. ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinga
KLIK=> BOCORAN TOGEL 2D 3D 4D 5D 6D

ibu winda said...

kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
berikan 4 angka 7683 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI SOLEH,,di no (((082-313-336-747)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 275
juta, wassalam.


dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


1"Dikejar-kejar hutang

2"Selaluh kalah dalam bermain togel

3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
tapi tidak ada satupun yang berhasil..







Solusi yang tepat jangan anda putus asah....AKI SOLEH akan membantu
anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
100% jebol
Apabila ada waktu
silahkan Hub: AKI SOLEH DI NO: (((082-313-336-747)))




atau klik langsung di KLIK DSINI BOCORAN TOGEL



angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/



angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/



angka GHOIB; malaysia



angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/



angka GHOIB; laos




yanmaneee said...

golden gooses
longchamp handbags
jordan retro
yeezy boost 350 v2
jordan shoes
michael kors outlet
nike air max 90
canada goose
timberland boots
curry 4

Unknown said...

web link replica bags china her latest blog Loewe Dolabuy anchor Ysl replica bags

sheau said...

t3z41f5q98 p1i79e2c58 y1e91x0s25 r1f84r5d07 d3g92b5f87 r6y23o8x59

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang