PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Sunday, April 8, 2012

Ada apa dengan geology?

Opsss.. Sebelum baca aku dah edit sikit entri ni.

Edited on 13/8/14 : Aku terima banyak komen yang aku jarang baca. so kalau ada yang nak tanya tentang geologist ni boleh terus email aku di zulgeologist@gmail.com

Ok. Boleh sambung baca entry lama aku ni...

Baru2 ni aku menerima satu email dari seorang makcik ni. Dia risaukan anak dia puny pilihan nak sambung degree. Sekarang ni anak dia tengah belajar kat matrikulasi. So dia pun tanya kat aku tentang kerjaya geologist nih. Aku pun xtau dia ambik mana email aku. Aku pun menjawab la pertanyaan dia.

Ni emailnya..

Salam,

Boleh ke saya bertanya? Sekarang nie En Zul bekerja sebagai Geologyst ke.
Untuk pengetahuan Encik, anak saya berminat betul dengan kursus Geologi nie. Baru2 ini dia mohon UKM kursus Geology dan meletakkan kursus ini sebagai pilihan no. 1. Saya cuma nak tanya....ape nasihat Encik untuk kursus ini. Adakah senang dapat kerja. 

Anak saya sekarang sedang belajar di Matrikulasi Londang dan baru2 ini untuk Semester 1 dia telah mendapat 3.67. Selain dari kursus Geology ape agaknya kursus yang sesuai. Boleh beri pandangan tak 

Terima kasih.

Ni email first akak tu.. Ada la rentetan email lain lepas tu. Baru la sampai ke isi penting nih.. Aku pun jawab la dengan berbekalkan apa yang aku tahu.

Oh. Kalau lelaki tu memang ok sangat dah. saya brief sikit peluang kerjaya dalam bidang geologi.

1. Oil and gas industry
Kalau dalam bidang ni memang geologist sangat2 diperlukan. Sebabnya geologist lah orang yang duk cari kat mana ada minyak untuk diorang drill. Cuma sekarang ni budak2 degree agak sukar nak dapat. tapi still ada lagi yang dapat kalau memang betul2 perform. Kalau master insyaallah lebih mudah dapat kerja. tapi so far ada je kawan saya yang same batch yang dah kerja dengan kompeni oil n gas such as schlumberger, petronas, offshore work, DHL etc... dari sudut gaji bulanan pulak memang oil n gas ni memang boleh buat duit. Just kena korbankan masa lebih sikit la.

2. Engineering field
Bidang ni sekarang ni memang sangat2 ramai geologist diperlukan. Ramai yang batch saya kerja dengan kompeni engineering. Saya pun terlibat dengan bidang engineering. yang ni pun masa depan sangat cerah. Selain untuk mengawal tanah runtuh sekarang ni geologist sangat diperlukan untuk buat tunnel dan dam. Sekarang kan tanah dah penuh. So kita akan go further buat terowong bawah tanah. projek mega yang akan datang ni (MRT) pun akan pakai tunnel. So kami akan petakan bawah tanah tu. dam pun lebih kurang jugak. Sebab sekarng ni banyak empang2 baru yang ingin dibuka. So peluang kerjaya insyaallah masih terbuka.

3. Mining industry
Ni lagi satu yang sangat diperlukan. Sebabnya macam minyak tadi. Geologist yang akan cari sumber bumi untuk kita lombongkan. Emas ke timah ke nak buat simen ke. Semuanya perlukan kepakaran geologist untuk tentukan samada tempat tu sesuai untuk d lombong atau x.

4. Enviromental field
Ni masih agak baru kat Msia. x berapa banyak kompen yang buat kerja ni. Geologist akan kenal pasti pencemaran yang berlaku terutamanya melibatkan tanah dan air bawah tanah. kita jugak terlibat dalam Environmental Impact Assessment.

Ada lagi pecahan bidang geologist ni. yang ni antara yang utama. Secara overall kalau dari sudut peluang kerjaya sangat2 meluas terutamnya kepada lelaki. Sebabnya kita ni banyak terlibat dengan kerja2 luar. jarang duk office layan air cond.hehe. Agak mencabar dan kadang2 mungkin jugak di hantar ke bukit hutan dll.
 
Ada lagi sambungan dia. Tapi tak sesuai di tonton oleh pembaca blog SAPE AKU? Haha… Banyak gak la kami berbalas email.

Aku share kat blog ni bukan apa. Kot la ada adik2 or sedara mara kome yang nak ambik kos geology ni. So at least kome semua dah tau sesikit. Ye dok?

Ok. Sekadar itu sahaja…

Geologist dan Batu memang tak dapat di pisahkan. haha

Wallahualam…




38 comments:

Anonymous said...

salam...sy na tnya..kalau ade tak student perempuan yg amek course ni ? dlm satu batch biasa average brapa ramai ye ? and lagy satu,peluang kerjaya untuk perempuan byk ta ? em boleh ta reply kat email ni : asyikin_arsad@yahoo.com

Zulgeologist said...

bereh..dah di balas

Anonymous said...

Sy ni minat sngat2 geologi..walaupun mndpat pointer 3.67 di matrik tp ttap xmndpat tmpat di ukm or um untuk bidang geologi ni..apakah mmg susah untuk masuk ke bdang ni..?

Zulgeologist said...

Mak oi... Tingginya pointer.. Pensyarah aku cakap kalau nak applu kat ukm. Boleh tulis surat rayuan ke dekan faklti sains dan teknologi. Pastu cc ke ketua jabatan geologi UKM. boleh try buat gitu. apa2 hala boleh email private kat aku nak story mory. zulgeologist@gmail.com

btw.. usaha je mana yang termampu. Then leave it to our Allah. Insyaallah that is d best for u! ^^

Anonymous said...

Salam. Mekaseh ats info yg bro share. Saye pon same mcm anonymous di ats yg nk tau psl peluang pekerjaan dlm bidang geologi utk perempuan. Ok ke ye kalo pompuan ambik bidg ni?

Zulgeologist said...

ok je.ada jugak peluang untuk kaum hawa nih.cuma rasanya tak seterbuka macam geng lelaki.sebab agak terbatas dengan aktiviti luar.kebanyakan company prefer ambik lelaki tertama company dalam bidang engineering.

papepun boleh email ke zulgeologist@gmail.com untuk pertanyaan lebih lanjut.

ayuu said...

Klau nak ambik geologi ni , ape course yg kena ambik dkt diploma?

lydia said...

ramai tak prempuan amik geologist nie?

Quartzite said...

Salam, nak tnya.klau geologis ni die consider ke fizikal seseorang? Lets say kalau dia tu jenis badan kecil ada peluang tak nak apply?

Quartzite said...

Salam, nak tnya.klau geologis ni die consider ke fizikal seseorang? Lets say kalau dia tu jenis badan kecil ada peluang tak nak apply?

Zulgeologist said...

ayuu : kos sains.

lydia : pompuan ramai gak

mat.. :xde.aku pun kecik molek je orgnye.haha

Anonymous said...

salam..nk tnye klu nk jd geologi dlm bhgian kaji cuaca nk amik course geologi y mne satu?

Zulgeologist said...

Geologi sekitaran boleh.tapi x menumpu sangat. dia dalam kos lain kot tu

Anonymous said...

slm, nk tnye, klu stpm aliran kemanusiaan tp sye ad ambl sub geografi, blh ambl bdang geologi ke?

Unknown said...

Assalamualaikum abang zulgeologist.... Can i ask you, batu dan geologist tak dapat dipisahkn. Ape je yg abng belajar pasal batu. And time buat degree course geology ni banyak ke kena keluar pergi sana pergi sini cari specimen batu?

Anonymous said...

assalamualaikum..saya nak tanya kalau nak ambil degree for geologi di um..kena ambil asasi sains hayat atau fizikal..?

Anonymous said...

salam..berapa pointer asasi yg perlu saya dapat sekurang-kurangnya untuk mengambil degree for geologi di ipta di malaysia?

Anonymous said...

Saya lah antara geologist perempuan...hahaha.. sekarang berkhidmat di civil engineering department sebuah universiti di malaysia...dan penasihat teknikal kpd beberapa S I company.. memang betul geologist dan batu tak dpt dipisahkan. Org panggil saya Rock ....

Anonymous said...

Saya dapat jpa kursus engineering dan degree ke uk, persediaan di Malaysia. Agak2 untuk degree, Saya boleh dapat tak jadi geologi engineering?

Anonymous said...

Salam..saya nak tanya pendapat.. saya baru dpt offer UKM kos geologi.. sesuai tak untuk perempuan.. senang tak untuk kita dapat kerja nanti? nanti boleh reply kat email saya tak.. saibahabubakar@gmail.com terima kasih..

Zulgeologist said...

Alamak. Soriii sangat... baru baca uollsss punya komen.. aku x baca sangat komen kat sini dah. mohon email aku di zulgeologist@gmail.com

tq

Anonymous said...

saya lepasn diploma sains..pointer saya 2.78...gagal menempatkn diri sy ke ipta..jadi sy buat rayuan ke ums iaitu geologi dan umk geosains...adakah sy berpeluang masuk ke ipta tersebut...dan saya bru je hantar dokumen2 ke universiti tersebut...adakah sya berpelung belajar di ipta tersebut...dan boleh saya tau cut off sebenar ums dan umk lepasan diploma untuk course geosains dan geologi...??

Unknown said...

Sorry kalau boleh tanya ..kalau kos masa diploma seni bina .but degree nak amik kos geologist ni ..boleh dipertimbangkan ke...ke x sesuai langsung

Unknown said...

Sorry kalau boleh tanya ..kalau kos masa diploma seni bina .but degree nak amik kos geologist ni ..boleh dipertimbangkan ke...ke x sesuai langsung

Anonymous said...

Salam abang zulgeologist,sye nk tanya, sya student lepasan spm, sya minat sgt geology course, tapi masalahnya sya x ambil sains tulen, result spm untuk geografi, sains, math, bahasa Inggeris sya sgt baik,.so:
Adakah result sya diterima untuk geology course?

Nur Syahirah Zunaidi said...

Universiti mana yang ad kos geologist terbaikk??

makcikJojo said...

At least Brapa pointer tuk lepasan matriks ditempatkan di um dalam bidang ni? Muet mmg kene tinggi jugak k?

sue blog said...

Saya nak tanye jugak...klau lepasan stpm dari aliran kemanusiaan dan pernah amik aliran sains tulen waktu spm....layak x klau nk mohon bidang ni...

sue blog said...

Saya nak tanye jugak...klau lepasan stpm dari aliran kemanusiaan dan pernah amik aliran sains tulen waktu spm....layak x klau nk mohon bidang ni...

Anonymous said...

Saya student Geologi dulu. Grad tahun 2014. Sekarang bekerja di Engineering company.
Tak tau kelulusan untuk ambil kos Geologi sekarang. Tapi rasanya perlukan aliran sains dan lulus semua. Sebab courses dalam geologi ada melibatkan semua.
Antara courses : Geokimia, Geofizik, Geoekonomi.
Mostly memang perlukan basic sains.
Tapi tak pasti sekarang. Try apply.

Nak banyak fieldwork pilih UKM.
Kalau nak lagi best ambil UTP.
Selain tu, antara U yang ada kos ni,, UM, UMK (Geosains), UNIMAS (Geosains).

Good luck!

Anonymous said...

Sy baru baca entry ni. Saya graduan UKM Geologi. Grad tahun 2014. Sekarang bekerja bidang Engineering. Bahagian makmal. Seorang perempuan.
Sejak 2013 rasanya memang sangat susah nak masuk oil and gas kan? Batch saya xde pun yg kerja kat pelantar. Sorang je yang dapat O&G tu pun kerja kat KLCC je.
Kalau lelaki memang besar peluang pekerjaan sebab geologi kerja banyak masuk hutan dll. Perempuan ni banyak cekenit.
Biasa perempuan kerja dalam office buat report. seperti saya. Kalau kat KL banyak peluang pekerjaan. Kalau luar dari Selangor atau KL memang agak susah.
Saya Alhamdulillah dapat kerja kat Kelantan, tapi gaji SPM. Tak memadai belajar 3tahun Degree. Company baru bertapak. Jadi tak ada elaun, tak ada bonus, tak ada kenaikan gaji tahunan. Dah berkerja kat sini hampir 4 tahun tapi gaji sama je. Taraf SPM. Sedih.
Rasanya nak sambung master, tapi nak ambil kos lain. Tapi sayang dengan Geologi.

Unknown said...

Assalam , sy nak tnya , saya minat nk jadi geologist ni tp sekarang subj bio saya tk brp nak okay , so encik cdng course apa yg saya boleh ambil utk jd geologist ni ? Boleh tak rply dkat email sy noormuhamadazim17@gmail.com

Unknown said...

Boleh email saya x nak tanya something

Unknown said...

Assalamualaikum..saya fazira..20th..sdg tunggu keputusan stpm...bolehka saya sambung deegree geologi dgn menggunakan subjek geografi saya?
adakah ia sngt berisiko? uni mana kaa pling bagus dlm geologi?

Unknown said...

Assalamualaikum..saya fazira..20th, saya lpsn stpm skrg...bolehka saya sambung deegree dlm bidang geologi ? saya ambik subjek geografi di f6.

WakPizAnecdote said...

assalamualaikum saya hafiz 21 tahun saya sedang bengambil course jurusan geoscience UMK berada masa semester 2 nak tanya kat malaysia ada x prospek kerjaya untuk paleontologist sebab saya minat paleontologi

share to be loved said...

Kalau nak jadi geologi kena pandai subjek ap?

Anonymous said...

off white jordan 1
supreme
yeezy outlet
bape hoodie outlet
yeezy 700
jordan outlet
jordan outlet
bape sta
golden goose outlet
yeezy outlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang