PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Friday, December 11, 2015

BACA KISAH INI. KEMUDIAN KAMU AKAN MENGERTI BETAPA MAHA ADILNYA ALLAH SWT.

Nazmi dan Karim adalah kembar seiras. Namun nasib mereka berbeza-beza.
.
Ketika di alam sekolah menengah kedua mereka sangat rajin belajar. Sekolah yang sama, Kelas tuisyen yang sama dan belajar juga bersama-sama. Namun ketika keputusan SPM dikeluarkan Nazmi hanya mendapat 5A manakala Karim mendapat 7A. Nazmi merasakan tuhan tidak adil kepadanya!
.
Karim ditawarkan buat A level untuk sambung belajar ke UK manakala Nazmi hanya menyambung ke matrikulasi. Namun terdapat masalah dalam sponsorship Karim ke UK hinggakan beliau tidak dapat fly ke sana. Nazmi pula ditawarkan petronas untuk ditaja belajar di Aussie selepas tamat matrikulasi. Karim pula hanya sambung belajar di university tempatan. Karim pula merasakan tuhan tidak adil kepadanya!
.
Setelah 4 tahun belajar di university akhirnya kedua mereka tamat pengajian dengan jayanya. Keduanya dengan ijazah sarjanamuda kejuruteraan mekanikal.
.
Kini tiba masa untuk mohon pekerjaan. Ternyata kali ini nasib Karim lebih baik. Selepas seminggu tamat pengajian beliau ditawarkan untuk bekerja dengan Shell Malaysia Bhd dengan gaji RM5.5k sebulan. Nazmi pula belum mendapat pekerjaan. Petronas tidak mengambilnya bekerja kerana ketiadaan jawatan kosong untuknya. Akhirnya Nazmi terpaksa menerima tawaran dari sebuah kilang di Ipoh dengan gaji RM2.2k sebulan. Nazmi merasakan tuhan tidak adil baginya!
.
Masa berganjak. Kini Nazmi punya buah hati. Baru sahaja 2 tahun bekerja beliau telah diijabkabulkan dengan Maisarah. Karim pula sentiasa ada masalah dengan semua wanita yang pernah berhubung dengannya. Sudah 7 kali beliau dikecewakan. Walaupun beliau punyai banyak wang. Namun jodoh masih belum sampai untuknya. Karim merasakan tuhan tidak adil baginya!
.
Setelah 4 tahun memendam rasa dan berusaha untuk berkahwin akhirnya Karim diijabkabulkan dengan Hanis. Teman sekerja Maisarah. Setelah 9 bulan berkahwin. Mereka dapat menimang cahaya mata hasil Hanis yang bunting pelamin. Namun Nazmi masih terus mencuba bersama Maisarah. Sehingga lahirnya anak Karim dan Hanis mereka masih belum menimang cahaya mata. Nazmi merasakan tuhan tidak adil baginya!
.
Pada suatu malam mereka duduk berborak dan berkongsi tentang kisah hidup mereka ini dan saling menasihati. Akhirnya mereka mendapat pengajaran dari apa yang berlaku. Mereka mintak aku sampaikan dekat korang apa pengajaran yang diorang dapat.
.
.
1. Adil itu bukannya kesamarataan. Tapi meletakkan sesuatu pada tempatnya.
.
2. Sebenarnya bukannya tuhan tidak adil. Tapi tuhan berikan apa yang mereka perlu, bukannya yang mereka mahu
.
3. Bersyukur dengan ketentuan Allah adalah kunci untuk mendapat nikmat yang lebih lagi.
.
4. Jika hari ini kita merasakan kita tidak mendapat apa yang kita mahukan. Mungkin esok kita akan dapatkan apa yang kita mahukan
.
5. Apabila kita minta kepada Allah untuk dapatkan A. Kadangkala Allah berikan A. Kadangkala Allah berikan B iaitu perkara lain yang lebih baik untuk kita. Kadangkala pula Allah berikan C iaitu jalan untuk kita dapatkan A.
.
Wahai teman. Terimalah ketentuan Allah untukmu dengan hati yang terbuka. Yakinlah apa yang kita terima adalah sesuatu yang terbaik untuk kita. Jika bukan untuk masa kini. Mungkin untuk hari esok.
Ingatlah ayat di dalam surah Ar Rahman yang di ulang sebanyak 31 kali ini.
.
“Maka nikmat Tuhan kamu manakah yang kamu dustakan?”
.
Sekian sahaja stori Nazmi dan Karim. Kisah ini kisah rekaan aku semata. Moga ada manfaat untuk semua.
.
Share kepada rakan kome agar deme menegerti apa itu ADIL yang SEBENAR BENARNYA.
.
#zulyangtaip
#storyumpph

5 comments:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

yanmaneee said...

jordans
cheap jordans
nmd
retro jordans
nike air max 97
yeezy boost 350 v2
jordan shoes
fila shoes
supreme clothing
yeezy shoes

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
Telephone..Number:[+60]1123759663
email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia
[[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

reseller propolis said...

thnk u
https://obatqnc.home.blog/2019/11/01/obat-tradisional-abses-bartholini-tanpa-operasi-di-apotik-ampuh/
https://obatqnc.home.blog/2019/11/11/obat-kaki-bengkak-karena-penyakit-jantung-di-apotik-herbal/
https://obatqnc.home.blog/2019/11/12/obat-tradisional-testis-bengkak-di-apotik-ampuh/
https://obatqnc.home.blog/2019/11/13/obat-untuk-menyembuhkan-ejakulasi-dini-paling-bagus-di-apotik/
https://obatqnc.home.blog/2019/11/14/obat-tradisional-prostat-bengkak-di-apotik-paling-bagus/
https://obatqnc.home.blog/2019/11/15/obat-tradisional-varises-vagina-saat-hamil-di-apotik/
https://obatqnc.home.blog/2019/11/18/obat-biang-keringat-di-apotik-untuk-anak-dan-dewasa-ampuh/
https://obatqnc.home.blog/2019/11/20/obat-asma-herbal-habbatussauda-untuk-anak-dan-dewasa-di-apotik/
https://obatqnc.home.blog/2019/11/22/obat-herbal-hepatitis-b-kronis-untuk-anak-dan-dewasa-di-apotik/

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang