PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Thursday, May 8, 2014

BAITUL MUSLIM ITU BAITUL DAKWAH

INFIRU dan BAITUL MUSLIM

Pertama kali aku mendengar kalimat ini adalah ketika kak Rabiatul Adawiah Abdul Rahim  membacakan ayat tersebut sebagai tazkirah sebelum kami memulakan mesyuarat untuk PRK di UKM dulu. Sampai sekarang aku ingat bicara yang menyuruh kami semua bergerak walaupun dalam keadaan susah mahupun senang.

Kalimat ini terus kuat melekat di dalam hatiku apabila "Infiru" dijadikan tema ketika  aku jadi perwakilan PEMUDA PAS BTR pada muktamar DPP Malaysia [Official] yang lalu. Banyak butir kata ucaptama Al Fadhil Ustaz Nasrudin Hassan At Tantawi seharusnya menjadi pengobar semangat kepada jundi agama.

APA ITU INFIRU?

"Berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan atau pun merasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan dirimu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui"

 (At Taubah :41)

Secara ringkasnya INFIRU adalah semboyan dari Allah swt kepada umatnya agar berangkat berjuang di jalan Allah. Perjuangan itu tidak mengira samada kita dalam keadaan susah mahupun senang.

BAITUL MUSLIM ADALAH BAITUL DAKWAH

Aku yakin, Pasti ramai kalangan kalian yang merasakan ingin membina Baitul Muslim, Rumah yang dimana di dalamnya adanya usrah bersama keluarga, tazkirah, solat bersama, baca Al Quran bersama. Indah sungguh apabila rumahtangga yang dibina benar-benar diserikan dengan amal ibadah kepada Allah.

Namun, seharusnya Baitul Muslim tidak terhenti peranannya hanya di situ. Baitul Muslim yang sebenar adalah apabila rumahtangga yang dibina adalah untuk mengembangkan nilai-nilai islam bukan sahaja di rumah sendiri malah di dalam masyarakat sekitarnya!

Seharusnya kita mengimpikan kita bersama pasangan masing-masing terjun ke lapangan dakwah kepada masyarakat. Di sinilah baru berperanan fardil muslim yang di formulakan mengikut fasanya

Individu Muslim -> Baitul Muslim (Keluarga Muslim) -> Masyarakat Muslim -> Negara Islam -> Khilafah Islamiah -> istazi'atul 'alam

Baitul Muslim itu adalah seharusnya juga Baitul Dakwah dan juga Baitul Haraki ke arah fasa berikutnya iaitu masyarakat muslim.

Harash Collections ITU USAHA BAITUL DAKWAH KAMI

Mungkin kalian sudah tahu akan tema yang di bawa oleh baju-baju keluaran kami. Komen yang paling biasa yang kami dengar adalah "sweet". Benar. sweet juga kami ingin bawakan. Kerana sweet sebenar adalah sweet yang halal. Namun di sebalik sweet itu kami bawakan bahan dakwah kami kepada masyarakat di sekitar kami. Bermula dengan design yang menyeru membina individu muslim di dalam ahli rumahtangga itu hinggalah yang terbaru ini adalah seruan untuk Baitul Muslim itu dijadikan Baitul Dakwah dan Baitul Haraki. Ini sahaja antara usaha yang kami suami isteri (cc: my wife Aida Rahayu Full) mampu lakukan sebagai tangungjawab dakwah. Moga ianya benar-benar menjadi saham kami di akhirat kelak.



KESIMPULAN

Kami menyeru kepada kalian semua bergerak menjadi individu muslim dan seterusnya  berINFIRU untuk menyebarkan kemanisan agama ini kepada masyarakat di sekitar kalian. Sungguh. Umat ini sedang sakit. Terlalu banyak kerja yang kita perlu lakukan.

INFIRU!

Moga Allah Redha

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang