PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Monday, November 8, 2010

Kepada muslim yg x mengerti ISLAM..SEDARLAH!!!

Artikel ini aku copy dari blog http://kalamkhalifah.blogspot.com so aku menyarankan korang membaca di blog beliau la..lagi pun aku x copy semua...huhu

DALAM satu kelas seputar perbincangan undang-undang. Selepas pensyarah membicarakan mengenai undang-undang tertinggi dalam negara ini dengan menyatakan ianya adalah Perlembagaan Malaysia. Seterusnya isu keberkesanan undang-undang yang sedia ada itu dibahaskan.

Pensyarah membuka soalan, "Menurut pandangan kamu, apakah undang-undang kita berjaya menyekat dan mengurangkan jenayah dalam negara kita?"

Jawapan yang pelbagai diterima daripada para siswa jurusan Pentadbiran Awam secara pengajian luar kampus itu.

"Undang-undang kita adalah peninggalan penjajah, ianya adalah hasil daripada perbincangan Suruhanjaya Reid. Ternyata ianya gagal." Kata salah seorang pelajar.

"Kadar jenayah dalam negara kita semakin teruk. Negara kita sudah tidak aman. Undang-undang kita sudah tidak praktikal," tambah seorang lagi.

"Undang-undang kita hanya membela pihak-pihak yang tertentu sahaja dan sentiasa berubah mengikut rentak pemerintah semasa." Sedikit keras lontaran pandangan itu.

Si pensyarah hanya mampu mengangguk-angguk.

Tidak semena-mena, salah seorang pelajar berbangsa Cina dalam kelas tersebut mengangkat tangan mahu bersuara.

Pensyarah memberikan laluan, "Silakan saudara."

Dia berdiri dan berpusing menghadap kepada audiens kerana beliau duduk di kerusi paling hadapan. Dia lantas berkata dengan lantang, "Saya kira undang-undang yang sedia ada tidak mampu menakutkan dan mencegah para penjenayah bagi melakukan jenayah. Kalau kita maklum, sebenarnya banyak kes yang berlaku adalah kes ulangan oleh penjenayah yang sama."

Keseluruhan kelas terdiam memberikan tumpuan kepada beliau, walau telor Cinanya sangat kuat namun dia cuba berbahasa Melayu sebaik mungkin.

Dia kemudian menambah, "Penjenayah juga tidak takut terhadap segala hukuman yang diperuntukkan oleh undang-undang kita. Setakat sebat 10 rotan denda RM5,000. Bukanlah sesuatu yang besar bagi penjenayah yang punya duit yang banyak. Justeru mereka tidak akan takut dan akan mengulangi jenayah tersebut."

Habis beliau berhujah segera di pensyarah berrtanya, "Jadi, kamu ada cadangan undang-undang apa yang lebih praktikal dan sesuai kepada rakyat Malaysia."

Jawabnya dengan tegas dan yakin,"????????????"
 .........................................................................................................................................................................................( nak tahu jawapan n sambungannya?? sambung di blog beliau)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang