PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Wednesday, May 1, 2013

Pengundi Putrajaya Mesti Baca Artikel Ini.


Bismillahirrahmanirrahim…

Tarikh keramat PRU 13 hanya tinggal 4 hari sahaja lagi. Kedua-kedua pihak semakin rancak melaksanakan kempen. Buat BN mereka ternyata menguasai media arus perdana. Manakala Pakatan Rakyat pula menjuarai kempen di media baru. Dalam kesengitan kedua pihak berkempen terdapat satu parlimen yang teramat sangat menarik perhatian aku. Aku kira ini adalah ibu kepada seluruh parlimen yang dipertandingan.

Parlimen yang aku maksudkan adalah Parlimen Putrajaya. Pertandingan di Putrajaya kali ini tidak seperti pertandingan sebelum-sebelum ini. Pertandingan nampak sangat sengit apabila PAS meletakkan “giant killer” mereka iaitu Dato Husam Musa manakala UMNO meletakkan orang lama yang sememangnya telah lama menapak di Putrajaya.

Putrajaya yang aku kenal

Aku sebenarnya sebelum parlimen dibubarkan lagi telah tertarik dengan Putrajaya ni. Ketika itu aku masih berpendapat bahawa hampir mustahil Pakatan Rakyat mampu memenangi Parlimen Putrajaya.Tanda arasnya adalah apabila aku sengaja pergi ke pasar malam di Precint 3 Putrajaya dan membuat beberapa “sembang2” dengan penduduk kawasan itu. Boleh dikatakan mereka ini terlalu selesa dan seperti takut untuk bercakap soal politik. Hanya ada seorang sahaja yang berani menzahirkan sokongan kepada Pakatan Rakyat. Itu pun beliau bukan penjawat awam. Hanya menetap di Putrajaya.

Setelah parlimen di bubarkan keadaan sedikit rancak di Putrajaya. Apa yang membimbangkan aku ketika itu adalah apabila ketiadaan Bendera PAS di Putrajaya manakala di pihak BN boleh dikatakan hampir kesemua jalan utama di letak bendera BN. So aku macam terhidu bau ikan di situ. Hehe(something fishy). Aku punyai rakan yang agak aktif dengan PAS Putrajaya so aku dapatkan penjelasan darinya. Rupanya mengikut peraturan Perbadanan Putrajaya memang tidak dibenarkan meletakkan bendera parti politik. Tapi yang aku musykilnya Perbandaran seperti tidak mengambil kisah bendera BN yang diletakkan (ni bukan pertandingan sengit tetapi pertandingan senget sebelah.haha). Bertambah parah apabila petugas PAS cuba untuk meletakkan bendera PAS namun telah di turunkan oleh samseng-samseng UMNO.

Selepas Penamaan

Namun suasana yang agak suam2 kuku tu tiba-tiba berubah apabila PAS meletakkan Dato Husam di Putrajaya. Dengan menjuarai isu setempat dengan baik seperti permasalahan pengangkutan awam, masalah tempat letak kereta, monorail yang terbengkalai, pengisian rohani di Putrajaya. Di tambah lagi berbagai tawaran dan komitmennya terhadap penjawat awam dan Putrajaya aku rasa seharusnya memberi impak kepada pengundi di sana. Di sebelah Tengku Adnan pula seperti kekeringan idea untuk menjuarai hati penduduk setempat. Ternyata  peranannya sebagai wakil rakyat Putrajaya selama 2 penggal gagal di manfaatkan untuk membuatkan rakyat Putrajaya terkenangkan sumbangannya. Sentimen menyerang peribadi calon dan statement yang angkuhnya (Husam akan hilang wang deposit) mungkin menjadi racun untuk permainan politik beliau.

Melihat pula kepada sambutan penduduk kepada aktiviti calon bertanding tenyata Dato Husam jauh terkehadapan dari sudut ini. Lihat sahaja setiap ceramah yang beliau adakan. Sentiasa mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Kerancakan ini di tambah lagi dengan kehadiran TGNA dan UAI di Putrajaya baru2 ini. Ternyata BN terasa sedikit goyah hingga terpaksa menggunakan talian hayat mereka dengan menjemput Dr Mahathir untuk mempertahankan tempat yang di anggap kubu kuat mereka satu ketika dahulu. (nasib baik Jalaluddin Hasan bagi pakai talian hayat.haha. takde kaitan)

Peribadi calon

Dari sudut peribadi calon. Walaupun aku bukanlah jenis yang suka menjadikan soal peribadi seseorang dalam menilai. Namun untuk kes kali ini aku rasa amat kritikal untuk diketengahkan untuk pengundi. Di kala Dato Husam yang masih lagi bersih dari kontroversi yang panas BN nampaknya masih lagi berani untuk meletakkan Tengku Adnan di Putrajaya. Seperti yang umum sudah maklum bahawa Ku Nan adalah individu yang mempunyai saham judi melalui syarikatnya Cimsec Nominees sebanyak 3.5 Juta dalam Berjaya Group Berhad. Hubungannya yang terlalu baik dengan taikun Judi (Vincent Tan) juga menimbulkan curiga banyak pihak. Beliau juga yang menimbulkan kontroversi apabila mencadangkan agar operasi pusat hiburan di lanjutkan hingga ke pukul 5 dan ingin menurunkan harga arak. Jika kontroversi peribadi ini menjadi ukuran sememangnya Ku Nan berisiko untuk tewas kali ini. Di pihak Dato Husam pula ternyata mempunyai track record yang baik dalam melaksanakan plan ekonomi yang baik untuk negeri Kelantan. Dinar Kelantan dan isu royalti mungkin menjadi modal yang baik untuk menaikkan imej beliau.

Ruyung yang perlu dipecahkan

Namun 1 perkara yang perlu dipecahkan oleh ketakutan penjawat awam untuk mengundi Pakatan Rakyat. Aku boleh terima kalau orang yang tak undi PR sebab dia rasa BN lebih baik. Tapi tersangat tak boleh terima jika tidak mengundi PR hanya semata-mata takutkan pegawai atasan dan momokan pihak kerajaan. Kita perlu ingat undi adalah rahsia. Tiada siapa boleh tahu kita mengundi siapa. Malah pimpinan PAS sendiri telah menawarkan khidmat guaman percuma andai ada penjawat awam yang di ugut jika menyatakan sokongan kepada Pakatan Rakyat. Come on bro. This is democracy country. Tak perlu rasa takut. Kita ada undang-undang  untuk mempertahankan hak kita. Selasa lepas aku sempat berborak dengan seorang rakan penjawat awam di Putrajaya. Dengan yakinnya dia mengatakan bahawa dalam 60% rakannya menyukai Pakatan Rakyat namun tinggal lagi adalah mereka masih lagi dibelenggu rasa takut untuk mengundi Pakatan Rakyat. Jika perkara ini dapat diatasi maka Insyaallah kemenangan di Putrajaya menanti Pakatan Rakyat.

Harapan aku

Sebelum mengakhiri coretan ingin aku melahirkan rasa pengharapan aku yang besar agar pengundi di Putrajaya memberi peluang kepada Pakatan Rakyat untuk melakukan perubahan selepas tanggal 5 mei kelak. Sesungguhnya kalian amat beruntung apabila seluruh Negara menumpukan perhatian kepada kawasan anda. Lebih beruntung apabila Pakatan Rakyat meletakkan calon yang sangat berkredibeliti untuk memimpin Putrajaya dalam kerangka mengubah landskap politik Negara. Berikan peluang kepada sang BULAN untuk berbicara bagi pihak tuan. Semoga BULAN bersinar di Putrajaya.

INI KALILAH orang Putrajaya UBAH. TAKBIR!!

Support Husam!!


 Kenyataan bongkak seorang pemimpin

Bandingkan statementnya.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang