PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Monday, June 22, 2015

MENASIHATILAH

Kisah ini berlaku 6 tahun lalu ketika aku bersolat di surau PKNS shah alam. Entah kenapa. Sekarang ni baru aku nak berkongsi cerita. Mmungkin kerana aku semakin malas menasihat.

Usai bersolat datang seorang pakcik menghampiri aku. Dia menyapa aku lantas duduk di sebelah aku. dia tegur dan mengatakan (lebih kurangnya)

"Dik, adik nasihatilah pakcik"

Aku yang dalam kepelikan memang asalnya memang takdak idea. Tapi pakcik tu cakap lagi. Dia suruh aku nasihat dia jugak. Aku pun nasihat la dia.. Yang aku sendiri pun tak ingat apa yang aku nasihat dia time tu

Lepas tu giliran pakcik tu pula bagi nasihat. Dan sampai sekarang aku ingat apa yang dia nasihati...

Adegan selepas itu ingatan aku agak kabur. Tapi aku rasa dia pesan supaya kita kena saling menasihati. Sorry. ingatan semakin kurangg selepas di mamah usia. haha

PENGAJARAN

Bukan soal ikhlas sahaja yang ingin aku perkatakan. Tetapi ianya berkenaan membudayakan nasihat-menasihati dalam kalangan umat ini. Tanpa penafian kita semua setuju bahawa umat ini semakin sakit. Namun terkadang kita ini terlalu risau, takut, malu dan sebagainya untuk menasihati orang lain.

Jangankan orang asing seperti yang pakcik tu tunjukkan malah kepada teman sebilik, ahli keluarga dan sahabat rapat pun belum tentu kita "berani" untuk mengeluarkan kata2 nasihat.

Kesimpulannya. Budayakanlah budaya nasihat. Kerana "Agama itu nasihat". Nasihat itu bukan milik para ulama' mahupun golongan yang dihormati sahaja. Ianya milik kita semua.

Akhir sekali. Jika aku salah. Nasihatilah aku.

#Muhasabahketuk2kepala
#Zulyangtaip

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang