PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Monday, June 22, 2015

MENASIHATILAH

Kisah ini berlaku 6 tahun lalu ketika aku bersolat di surau PKNS shah alam. Entah kenapa. Sekarang ni baru aku nak berkongsi cerita. Mmungkin kerana aku semakin malas menasihat.

Usai bersolat datang seorang pakcik menghampiri aku. Dia menyapa aku lantas duduk di sebelah aku. dia tegur dan mengatakan (lebih kurangnya)

"Dik, adik nasihatilah pakcik"

Aku yang dalam kepelikan memang asalnya memang takdak idea. Tapi pakcik tu cakap lagi. Dia suruh aku nasihat dia jugak. Aku pun nasihat la dia.. Yang aku sendiri pun tak ingat apa yang aku nasihat dia time tu

Lepas tu giliran pakcik tu pula bagi nasihat. Dan sampai sekarang aku ingat apa yang dia nasihati...

Adegan selepas itu ingatan aku agak kabur. Tapi aku rasa dia pesan supaya kita kena saling menasihati. Sorry. ingatan semakin kurangg selepas di mamah usia. haha

PENGAJARAN

Bukan soal ikhlas sahaja yang ingin aku perkatakan. Tetapi ianya berkenaan membudayakan nasihat-menasihati dalam kalangan umat ini. Tanpa penafian kita semua setuju bahawa umat ini semakin sakit. Namun terkadang kita ini terlalu risau, takut, malu dan sebagainya untuk menasihati orang lain.

Jangankan orang asing seperti yang pakcik tu tunjukkan malah kepada teman sebilik, ahli keluarga dan sahabat rapat pun belum tentu kita "berani" untuk mengeluarkan kata2 nasihat.

Kesimpulannya. Budayakanlah budaya nasihat. Kerana "Agama itu nasihat". Nasihat itu bukan milik para ulama' mahupun golongan yang dihormati sahaja. Ianya milik kita semua.

Akhir sekali. Jika aku salah. Nasihatilah aku.

#Muhasabahketuk2kepala
#Zulyangtaip

4 comments:

Wan Rosli said...

Aku nak nasihatkan kau jgn biar diri terperangkap dgn GHB..

Ahmad Zulqurnain Ghazalli said...

thanks, Insyaallah. Moga istiqamah

IBU TIJA said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang