PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Monday, March 4, 2013

Lahad Datu : Pandangan Aku

Bismillahirrahmanirrahim...


Nampaknya keadaan di sabah semakin teruk. Bermula di Lahad Datu kini semakin merebak kekawasan sekitar. Terbaru di Samporna. Aku ada membaca serba sedikit tentang hal ini. Tapi yak berhajat nak cerita panjang. Ada beberapa keypoint yang aku rasa kena nak share.

- Sabah memang dulunya milik Kesultanan Sulu
- Tapi Kesultanan Sulu dah lenyap. So kita duk bayar pampasan setiap tahun. Tapi pewaris sulu menganggap kita masih lagi pajak. So kalau diikutkan memang ni milik Kesultanan Sulu. Tapi sekarang ni Kesultanan Sulu dah lenyap. Tinggal waris doroang je yang semua duk sebok ngaku diorang tu raja sulu.
-Aku rasa punca masalah sebenar adalah kemasukan beribu2 orang sulu ke Sabah dalam projek I.C dulu. Tu punca sebenar.
-Yang datang dari luar memang la dalam 100 orang lebih je. Tapi kita kena ingat beribu2 lagi orang sulu dah memang ada kat Sabah. SO diorang dah memang berkempen beberapa tahun lepas untuk Sulu ambik balik Sabah.
-So yang kat dalam ni ready je la.
-Dari sudut tindakan kerajaan pulak. Aku rasa AMAT SLOW!!
- Aku malas nak ambik tau yang kata ni ada konspirasi ke ape ke. yang aku tau. Tanggungjawab kerajaan untuk jaga keamanan. Lantak la sape pun jadi PM Najib ke, Anwar ke, Rosmah ke bila namanya kerajaan memang tu tanggungjawabb dia.
- Sekarang ni dah makin ramai yang terkorban. Tu yang kita tau kat media massa. Yang dirahsiakan??
- Aku rasa kerajaan kena cepat. Pergi bawak pakar sejarah dan undang2 duduk sama2 dengan geng Sulu ni. Clarify mana yang patut. Bagi setel. Jangan sampai makin ramai yang terkorban...
- Satu benda yang buat aku bertambah sedih. Salah seorang yang meninggal hari ni adalah sepupu wife aku. L/Kpl Mohd Azrul Tukiran. Dia kepala dipenggal dan dicincang. Allah.. sebak hati aku.. Moga dia ditempatkan di jannah.


Innalillahi wa inna ilaihi raji'un wa inna ila rabbina lamunqalibun

Allahumma uktubhu 'indaka fil muhsinin waj'al kitabahu fi 'illiyyin
wakhlufhu fi ahlihi fil ghabirin
wala tahrimna ajrahu wala taftinna ba'dahu

Maksud:
Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami kembali dan kepada Tuhan kami semua akan kembali.
Ya Allah! Tulislah dia (Mohd Azrul Tukiran) termasuk golongan orang-orang yang berbuat kebaikan di sisi Engkau dan jadikanlah tulisannya itu dalam tungkatan yang tinggi serta gantilah ahlinya dengan golongan orang-orang yang pergi dengan ketaatan PadaMu


sebelum habis.. Aku share kat sini satu luahan anak Tawau..


ASSALAMUALAIKUM ...!! SEMENJAK ISU LAHAD BATU NI MAKIN HANGAT ADE LA SY TERBACA ACC ORG PEREMPUAN ANAK JATI TAWAU SABAH NI...DIE ADA TULIS ( SAYA IKUT PERKEMBANGAN PUAK SULU NI SEJAK 10 TAHUN LAGI DIK....ANGKARA DORG DAPAT MENETAP LAMA DI SANA & DAPAT IC PUN TAHU SIAPA YG BAGI...DORG TUNTUT HAK TU PUN TAHU SEBAB APA....TAPI INI BUKAN MASANYA NAK SIASAT SIAPA DALANG...SEBAB DUA-DUA PARTI PUN ADA AGENDA SENDIRI....SEMUA PENTINGKAN PARTI MASING2.

TAPI PERSOLAN SKG, KNP PERLU TUNGGU SIASATAN & CARI DALANG.....SEBAB SEMUA INI ANGKARA SENDIRI BAGI IC FREE & AKHIRNYA DORG BERLELUASA , DAH MENYEBABKAN DORG BOLEH BERTINDA SAMPAI TAHAP Ini....... SEKARANG KALAU NAK BERUNDING DGN PUAK NI....TURUN SABAH,SELESAIKAN !!~ JGN ADA PERTIKAIAN LAGi...NI HANYA BUAT RAKYAT SABAH TERANCAM.

JGN LAYAN TV3 JE DIK, GI TANYA RAKYAT TAWAU KENAPA & MENGAPA SEMUA INI BERLAKU...) (TAHU TAK PENCEROBOH NI SAPA...DIORANG ADALAH PENDUDUK YG BERADA DI SABAH SEJAK 10 TAHUN LAGI & ADA IC PUN....SAPA YG BAGI TARAF KERAKTAKAN KT DEORANG? KENAPA DEORANG MEMBERONTAK SKG.......KALAU NAK TAHU...PEGI SABAH, PEGI TAWAU.... JGN LAYAN TV3 Je....AKU ANAK TAWAU,AKU ANAK SABAH...KALAU ANUAR TAK BANGKITKAN SEMANGAT DORG PUn...10 TAHUN LALU LAGI DEORANG MEMANG NAK TUNTUT TANAH LD.... SEBABKAN PERGOLAKAN POLITIK NEGARA SKG YG MEMYEBABKAN ORG SEMAKIN BANGKIT UNTUK TUNTUT...SO TAK PAYAH SALAHKAN PARTI....SEMUA PUN BERSALAH...BN SALAH BAGI TARAF KERAKYATAN, PEMBANGKANG SALAH SEBAB MENGHASUT.

AKHIRNYA NEGARA & RAKYAT JADI MANGSA...JGN SAMPAI PHILIPINA MASUK CAMPUR & AKHIRNYA SABAH JATUH KETANGAN DEORANG BARU PEMIMPIN2 PARTI MALAYSIA NAK SEDAR...YG SELEWENG PEMIMPIN YG BAGI TARAF KERAKYATAN, YG BERJANJI KAT DEORANG SEBAB NAK KAN UNDI DAN AKHIRNYA SKG MENGHALAU DEORANG KLUAR TAWAU...AKHIRNYA MENIMBULKAN KEMARAHAN PUAK-PUAK SULU & KAUM SULU SABAH ....YG MENANGGUNG MASALH RAKYAT SABAH LAIN & ANGGOTA ...TETAPI MANA PEGI PEMIMPIN YG BAGI JANJI KAT DEORANG, SEMBUNYI KE.

KENAPA TAK GI RUNDING BALIK DGN PUAK DEORANG...KNP SEPI !!!~SAMPAI RAMAI ANGGOTA YG HILANG NYWA..) KE MACAM MANA....?? BOLEH YAKIN KE..?? PSL TENGOK MEDIA SEKARANG NI ASYIK TUDUH SI ANUAR BERSUBAHAT JE.....BUKAN NK CAKAP SY NI PRO PR EK....UNDI PUN SY X G REGISTER..APATAH LAGI UNDI...CUMA DH MAKIN MELUAT TENGOK KERAJAAN SEKARANG NIE....TU YG NK SHARING N CARING SIKIT



Sekian...

6 comments:

Anonymous said...

Takziah kepada ahli keluarga mangsa. Pemerintah adalah persalahnya. xperlu cari siapa dalang ke hape tapi bertindak cepat selesaikan (runding ke hape ke).Menyedihkan sesama islam berbunuhan. Ya Allah permudahkan & selamatkan hamba-hamba seislam dari terus menzalimi sesama sendiri, Amin.

Anonymous said...

Ckp ja gah..tp.ngundi haram xrgster.ni la melayu bodo..

Anonymous said...

Kenapa polis, bukan askar?

Tuan, sebenarnya pihak tertinggi keselamatan negara tahu dengan siapa mereka berhadapan sebenarnya. Sbb itu kita gagal mencari bgmn ratusan penceroboh itu mampu lolos dr pemantauan perairan dengan berbekalkan senjata. Apa yg saya faham selepas sedikit diskusi bersama rakan2 yg terhampir dgn peristiwa, musuh yg kita berhadapan ini bukan org asing melainkan rakyat tempatan sendiri. Perancangan mereka begitu licik dan mereka dtg dr perairan sbg org awam secara berperingkat2. mgkin ada antra mereka sudah ada yg puluhan tahun berada di Sabah dan memiliki kerakyatan yg entah bgmn caranya. mereka ini dipanggil bangsa Suluk bg org tempatan atau Sulu yg kita ketahui hari ini. Hari ini kita melihat mereka sudah mula membentuk kumpulan tanpa kita sedari bahawa sudah lama mereka bergerak sbg militan yg menyembunyikan taring utk berada di samping org2 awam. Kumpulan yg kita ketahui berada di Felda Sahabat itu adalah sebahagiannya yg berjaya dikesan. mungkin ada lagi diantara mereka sedang memantau sbg org awam di luar sana. saya yakin ada juga di antara kumpulan ini bergerak di kawasan lain seperti Kunak, Semporna dan Tawau. Mereka menunggu masa utk bertindak dgn arahan.

Oleh kerana pihak atasan tahu dengan siapa mereka berhadapan, adalah bahaya jika menggunakan pasukan ketenteraan. Menggunakan pasukan ketenteraan kepada kaum Suluk ini tidak ubah seperti penghapusan etnik dan ini akan menjadi masalah bilamana ada dakwaan melalui tribunal. Sebab itu ia ditangani melalui kuasa polis. namun isu ini tidak didedahkan kerana sebelum ini media menerima kenyataan oleh mereka2 yg berkuasa bahawa kita sedang berhadapan dgn penceroboh dr Sulu. kita faham bahawa mereka menerima arahan mgkin dr sana, tp mereka sudah menetap di sini dengan begitu lama.

Jika di tanya mana selebihnya, sy yakin mereka sudah menukar persalinan mereka seperti org2 kampung. Saya percaya tuan, pergerakkan mereka ini tidak ubah seperti komunis. bagaimana mengesan mereka itulah perkara yg terlalu sukar. mereka ada di mana2.

Anak Jati Tawau

Zulgeologist said...

Anon : gua agree dengan lu

Zulgeologist said...

Anon 2 : Gua dah daftar..lu sudah ka?

Zulgeologist said...

Anon 3 (anak jati tawau)

Yeah...aku pun sama gak. ada gak sembang tentang ni. tapi apa2 pun benda paling asas kepada bapak masalah ni adalah Madeyyy bagi I.C..demmm

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang