PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Friday, February 7, 2014

HJ07: Makan dari pinggir roti

Dari Ibnu Abbas rah,

Bahawa Nabi Muhammad s.a.w datang membawa piring berisi roti bercampur kuah. Beliau bersanda, “Makanlah dari pinggirnya, Janganlah makan dari tengahnya kerana berkah itu turun di tengahnya.”(Hadith riwayat empat imam, lafaz ini adalah lafaz an-Nasa’i dan sanadnya sahih)


Komen aku: Bangsa melayu pun memang diajar begini. Namun lebih elok jika kita tahu dimana datang sumbernya.


Rujukan : Terjemahan Bulaghul Maram (1086)


*HJ bermaksud hadith jumaat. Setiap Hari jumaat aku akan kongsikan satu hadith untuk tatapan bersama. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang