PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Thursday, March 6, 2014

MANDIKAN KOTORAN HARIANMU

Iskandar merupakan seorang yang sangat teliti dengan kebersihan dirinya. Setiap hari beliau akan memastikan beliau akan mandi 3 kali sehari tanpa tertinggal bahkan sehari. Walau sesibuk mana beliau beliau akan tetap melakukannya kerana baginya selepas mandi beliau punyai satu kepuasan dan kesegaran untuk meneruskan aktiviti hariannya. Namun kini Iskandar merasakan beliau perlu mandi 5 kali sehari. Persoalannya. Adakah Iskandar akan sentiasa merasa lebih puas dan segar? Bagaimana tahap kebersihannya?

Sudah tentu jawapannya adalah ya dan sangat bersih! Kita petik hadis nabi yang di riwayat oleh Bukhari dan Muslim ni.

 Bagaimana pendapatmu jika ada sungai di depan pintu rumah di antaramu, mandi di sana lima kali sehari, apakah masih ada daki di tubuhnya?” Mereka menjawab, “Tidak ada, ya Rasulallah.” Sabda Nabi, “Itulah perumpamaan shalat lima waktu, Allah menghapus kesalahan dengan shalat.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Nah. Itulah ibaratnya kita yang menghadapi kotoran harian duniawi. Solat hadir sebagai ritual penyucian bukan sekadar menyucikan kotoran luaran. Malah lebih penting ianya menjadi ritual penyucian jiwa. Jiwa yang akan memberi kesan kepada setiap tingkah laku kita di sepanjang hari.

Apa akan terjadi jika ritual penyucian yang sepatutnya kita lakukan 5 kali dalam sehari ini kita abaikan. Daki yang tertinggal akibat kurangnya agen penyucian ini akan terkumpul dari hari ke hari lantas membuatkan jiwa kita semakin gelap. Gelap untuk menerima hidayah Allah dan jauh dari pekerti ubudiah kepada Rabb yang satu.

Aku terkenangkan zaman “gelap” aku dahulu. Zaman di kala aku belum benar-benar melakukan solat 5 kali sehari semalam. Ketika itu aku terbaca satu tips untuk memastikan kita kekal bersolat dan rasa gelisah jika tidak melakukannya.

Jagalah solat selama 40 hari. Insyaallah akan timbul rasa sedemikian selepas dari itu.

Alhamdulillah selepas dari itu Allah memberi kekuatan kepada aku untuk melakukan “mandian” jiwa tersebut setiap kali di wajibkan. Andai anda masih lagi punyai masalah menjaga solat maka boleh cuba lakukan tips ini. Jika anda sudahpun menjaga dengan baik maka kongsikan kepada kenalan anda yang dirasakan perlu.


Moga ada sedikit manfaat buat umat.

Time ni bukan saja mandi. tapi mandi manda,main dan mejala. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang