PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Sunday, January 30, 2011

Ada aku kesah??

Gegak gempita dunia kini tentang kebangkitan rakyat Tunisia. Gelombang kebangkitan rakyat terus menular ke Mesir dan nampaknya seperti akan terus menular ke negara timur tengah yang lain. Namun berapa kerat antara kita yang ambil pusing tentang isu ini? Rata2 kita masih lebih selesa hidup selesa tanpa memikirkan tentang masalah yang melanda saudara seakidah kita yang lain. Kita akan menjawab "Ada aku kesah?" maka pantaskah kita mengatakan Umat Islam itu bersaudara? Sedangkan kita tentang nasib saudara seakidah kita yang lain? Tidak tahukah kita bahawa 99% penduduk Tunisia adalah beragama islam? Bagaimana pula dengan Mesir? Bukankah Mesir telah pun menjadi wilayah Islam sejak Zaman kekhalifahan lagi bersama Kuffah dan Basrah? Namun kini semuanya songsang di bawah Hosni Mubarak si boneka Zionis.

 Bukankah kita juga sujud seperti mereka?

Tapi kita tak berdarah seperti mereka

 
mereka miskin tapi BANGKIT!!

Terfikir2 pulak aku apa punca rakyat bangkit melawan pemimpin diorang. memang secara dasarnya kelihatan masalah rasuah, kemiskinan, penyelewengan dan lain2 lagi yang menjadi punca. tapi hakikat sebenarnya adalah kerana sistem..ye sistem. Apa gunanya kalau pemimpin utama negara diguling tapi sistemnya masih sama. It is useless bro. Apakah sistem yang diamalkan oleh kedua negara islam ini? Bukan nak cakap 2 negara islam ni je malah semua negara islam yang lain turut sama mengamalkan sistem yang tak sepatutnya. Rujukan apa yang di jadikan batu asas dalam mentadbir negara?

Semua jawapan sebenarnya sudah tersedia. Antara kita ingin berfikir ataupun tak je. melainkan korang ni baru daftar kat Sekolah Rendah awal tahun ni. Aku pun malas nak terang banyak2. lagipun korang dah besar panjang. Entah2 rambut korang pun dah start beruban. Jadi cuba fikirkan apa permasalahan yang terjadi dan highlightkan dalam pemikiran korang tu Malaysia pakai sistem yang sama jugak ke??

Cukuplah sekadar ini. Cuma aku nak bai klu sikit je "Islam is the only solution"

wallahualam

2 comments:

josh said...

stylo gler diorang. heh.

Zulgeologist said...

hg lg stylo josh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang