PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Thursday, March 8, 2012

Hari Wanita : Kelebihan menjadi wanita ISLAM

Bismillahirrahmanirrahim..

Pergh.. Gila lah. Rupanya hari ni adalah hari wanita. Tak tahu pulak. Untung la jadi wanita kan… Ada hari wanita. Hari lelaki ada ke ek? Macam tak wujud je.  Takpe la.. kalau ada hari lelaki nanti korang inform kan aku pulak.. Korang pulak buat entry khas untuk lelaki. Hehe

Jom kita timbulkan persoalan dalam kotak minda kita. Benar2 kah beruntung menjadi wanita? Wanita yang bagaimana pula yang dikatakan beruntung? Agama manakah yang menawarkan keberuntungan yang sangat banyak kepada wanita?

Sebelum pergi jauh kita tengok dulu apa pandangan agama dan bangsa lain terhadap wanita sebelum kedatangan ISLAM selaku penyelamat kepada golongan hawa ini.  Aku ambik beberapa contoh je. Kalau korang nak baca yang penuh sila ke link INI.

Wanita menurut agama Yahudi dan Kristian

Setelah diperhatikan melalui kitab-kitab agama Yahudi dan Kristian maka dapat disimpulkan bagaimana kedudukan wanita begitu hina sekali dalam agama mereka. Wanita dianggap najis atau kotoran, sumber dosa dan kedurhakaan, pusat segala pelanggaran, asas kepada segala bentuk perbuatan curang, dasar pendustaan atau penipuan dan tidak boleh dipercayai. Mereka dianggap beracun dan berbahaya di mana mesti dimusnahkan daripada alam ini.Kaum wanita dlilarang belajar ilmu pengetahuan apa lagi mengajar kaum lelaki. Inilah ia antara penghinaan terhadap kedudukan wanita dalam agama Yahudi dan Kristian.

Wanita Parsi

Bangsa ini turut menghina dan merendahkan martabat kaum wanita disamping membasmi kaum ini dari muka bumi. Pernah diriwayatkan ketika Mazda yang mengaku dirinya menjadi pengganti Zaratustra pada permulaan abad ke – VI diperintahkan kepadanya agar memberi hak sama rata kepada kaum lelaki untuk memiliki harta-bendanya manakala kaum wanita ditunjukan haknya sebagaimana binatang iaitu hanya api, air dan rumput. Kaum wanita hanya dijadikan habuan kepada nafsu buas lelaki di mana amalan memiliki gundik tidak terbatas begitu juga dengan perzinaan.  Bangsa Parsi tidak mengenal peraturan perhubungan antara lelaki dengan perempuan. Perempuan dijadikan barang dagangan dan seperti perhiasaan di mana bila dikehendaki mereka diguna tetapi bila sudah jemu mereka disingkirkan atau dibunuh.

Wanita Tionghoa

Bangsa ini turut merendahkan kaum wanita seperti kata Kong Hu Tju : “Bagi perempuan tidak boleh memerintahkan dan melarang apa jua pun dan amal perbuatan mereka harus dibatasi dalam urusan rumah tangga sahaja”. Menurut suatu riwayat bahawa pernah berlaku pada zaman Kon Fu Sius perbuatan menanamkan orang perempuan hidup-hidup bersama mayat suaminya telah menjadi kebiasaan di tanah Tiongkok semenjak tahun 580 S.M. Turut diriwayatkan bagaimana para isteri orang-orang besar bangsa Tionghoa zaman silam akan dipakaikan celana dari besi antara kedua pehanya hingga bawah pusat dan dikunci kukuh oleh suaminya sepanjang peninggalannya. Ini menyebabkan mereka merasa kesusahan dan kerumitan dalam pergerakan sepanjang peninggalan suami mereka. Inilah ia antara amalan yang buruk dan zalim yang dilakukan terhadap kaum wanita dalam masyarakat Tionghoa.

Islam Hadir sebagai Penyelamat Wanita

Setelah berkurun lamanya kaum wanita ditindas tup2 datang lah ISLAM sebagai penyelamat kepada kaum wanita. Tiada langsung dibincangkan di dalam agama lain spertimana di dalam islam tentang hak-hak wanita. Hal ini membuatkan bekas ketua Hakim Mahkamah Delhi, Mr. Rajindar Sachar pernah menyebut,
“..Historically, Islam had been very liberal and progressive in granting property rights to women. It is a fact that there were no property rights given to Hindu women until 1956, when the Hindu Code Bill was passed, whereas Islam hand granted these rights to Muslim women over 1400 years ago.

Begitu banyak Hadith2 nabi yang menyentuh mengenai kepentingan menjaga hak wanita. Dalam konteks masyarakat arab jahiliyyah dahulu kala sangat ketara apabila kebencian melampau kepada kaum wanita hinggakan sanggup menanam hidup2 kaum wanita. Namun datang lah ISLAM selaku penyelamat mereka yang juga ditegaskan dalam hadith baginda s.a.w yang bermaksud.

Daripada  al-Mughirah bin Syu’bah katanya: Sabda Nabi s.a.w.: “Sesungguhnya Allah mengharamkan ke atas kamu penderhakaan terhadap ibu, menanam (membunuh) anak perempuan, menghalang dan meminta, Allah tidak menyukai kamu banyak bercakap, banyak bertanya dan menghilangkan harta.
(Riwayat al-Bukhari 2/848, 5/2229 dan Muslim 3/1341.)

Islam Menyuruh berbuat baik kepada Wanita

Malah bukan hanya menjamin keselamatan mereka tetapi nabi turun menyarankan agar berbuat baik dengan mereka.

Daripada ‘Urwah bin al-Zubair bahawa ‘Aisyah isteri Nabi s.a.w. menceritakan kepadanya, kata ‘Aisyah: “Telah datang kepadaku seorang wanita bersama dua orang anak perempuannya meminta (makanan) daripadaku sedangkan tiada padaku melainkan sebiji tamar. Aku berikan kepadanya, lalu dia membahagikannya untuk kedua-dua anaknya. Kemudian dia bangun dan keluar.” Apabila Nabi s.a.w. masuk, aku pun menceritakan kepadanya, lalu baginda bersabda: “Sesiapa yang mengendalikan sesuatu urusan anak-anak perempuan lalu dia melakukan kebaikan kepada mereka maka mereka menjadi penghalang dari api neraka untuknya.”
(Riwayat al-Bukhari 5/2234 dan Muslim 4/2027)

Islam mengiktiraf Hak Wanita

Kepada korang2 yang selaku wanita ni pulak. ISLAM juga memberi kelepasan untuk korang berkhidmat kepada masyarakat. Bukannya just memeruk dalam rumah sapu sampah, memasak, iron baju, siram pokok bunga dan aktiviti ke’surian rumah’ yang lain. Huhu. Tapi harus di ingat.korang kena la jaga batasan yang sepatutnya.

Daripada Rubaiyi’ binti Mu‘awwidz, katanya: “Kami (kaum wanita) berperang bersama dengan Nabi s.a.w., kami memberi minum kepada tentera, berkhidmat untuk mereka dan membawa mereka yang cedera dan mati pulang ke Madinah.”
(Riwayat al-Bukhari 3/1056)

Selain tu Islam juga tidak pernah sesekali melarang kaum wanita melaksanakan keinginan mereka asalakan ianya masih bertepatan dengan syara’. Hal ini dapat di gambarkan melalui hadith nabi yang bermaksud. 

Daripada ‘Abd Allah bin ‘Umar, katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Jangan kamu halang wanita-wanita kamu ke masjid-masjid apabila mereka meminta keizinan kamu.”
(Riwayat al-Bukhari 1/195 dan Muslim 1/327)

Lelaki oi.. Sila jalankan tangungjawab kome

Selain tu korang2 yang lelaki ni seharusnya ingat bahawa ISLAM sangat memberi amaran jika kita melakuakn sesuatu yang zalim kepada kaum wanita.  Jangan seskali cuba untuk berlaku tidak adil kepada mereka selagi mereka berada di pihak yang hak. Ini antara contoh amaran jika kita tidak bersikap adil kepada kaum wanita.

Daripada Abu Hurairah r.a.: Nabi s.a.w bersabda: “Sesiapa yang mempunyai dua isteri, lalu dia condong (berat sebelah) kepada salah seorang melebihi yang lain, maka dia datang pada hari kiamat dalam keadaan bahunya senget” dalam riwayat yang lain bahunya jatuh.
(Riwayat al-Nasai 7/63, Abu Daud, al-Tirmizi 3/447, dan Ibn Majah 1/633)

Jangan ingat kalau kita sebagai lelaki ni tak zalim tu dah cukup. Kita juga perlu memberikan hak kepada kaum wanita nih. Sebab ini apa yang telah dijanjikan oleh Nabi Muhammad s.a.w dalam hadithnya.
Daripada Anas bin Malik: “Sesiapa yang memelihara (dengan baik) dua anak perempuan sehingga baligh, pada hari kiamat dia datang dalam keadaan aku dan dia (baginda merapat kedua jarinya).”
(Riwayat Muslim 4/2027 dan al-Tirmizi 4/319)

Ada lagi hadith tambahan untuk korang.

“Sesiapa yang memiliki tiga orang anak perempuan, lalu dia sabar dengan mereka, dia memberi mereka makanan, minuman dan pakaian dari??, maka mereka menjadi penghalangnya dari api neraka pada hari kiamat kelak.”
(Riwayat Ibn Majah 2/1210)

Ok. Cukup lah kut apa yang aku dapat sinopsiskan dari pembacaan aku di artikel Dr Asri dan artikel2 yang lain. Korang boleh google sendiri la ye. Yang link Dr Asri tu boleh klik kat link INI. Dari apa yang dikhadami terbukti sudah ISLAM amat2 menjamin hak wanita dalam sistem agama ISLAM.  Pemberian keadilan telah di anugerahkan kepada kedua2 gender ini samada lelaki dan perempuan. Maka tidak perlu kita saling berlumba untuk menunjukkan siapa yang lebih bagus. Apa kata kita berlumba2 untuk memberi hak kepada orang lain. Ada beran??

Wallahualam…













3 comments:

ketikketok said...

Heboh 'dragons' di tanah tinggi Cameron Highlands..lawat Gallery Magic Potions Taman Royal Lily Tanah Rata

K2r~90 said...

bace sbg info =)

Zulgeologist said...

Thanks!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang