PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Wednesday, April 25, 2012

Samseng PTPTN

Bismillahirrahmanirrahim…

Baru2 ni aku share satu gambar berkaitan dengan serangan samseng yang menyerang golongan mahasiswa yang berkhemah di dataran Merdeka. Malamnya pula aku mengambil keputusan untuk melihat apa yang mahasiswa di sana sedang buat.

Keesokan harinya aku tengok kat wall aku dah banyak orang komen yang berkaitan dengan isu PTPTN ini. Atau lebih tepat lagi isu serangan samseng ni. Agak panas jugak le komen2 tu. Kadang2 nak baca pun malas. Lebih bersifat emosi je lebih. Haha..

So aku pun decide untu mengutarakan pandangan aku mengenai PTPTN ni dan isu samseng ni. Sebenarnya tentang PTPTN ni aku dah ulas sebelum ni. Mungkin kome boleh baca balik. Kat sini aku just nak tegaskan balik apa pandangan aku je.

PTPTN : Mansuh atau tidak? Mampu atau Tidak?

Aku lebih suka untuk menjawab persoalan kedua tu terlebih dahulu. Pandangan aku kita memang sangat mampu untuk membiaya pelajaran percuma kepada rakyat Malaysia. Bukan dari duit petronas tu pun kita dah mampu buat bro. Cukup sahaja guna duit yang dibazirkan akibat ketirisan dan ketidaktelusan pemimpin kita dalam mentadbir urus wang rakyat itu.

Mansuh atau tidak itu pula seperti yang aku perkatakan sebelum ni. Bagi aku tidak perlu mansuh. Rakyat tidak perlu terlalu dimanjakan dengan semuanya percuma. Yang aku sebagai ex student PTPTN ni perlukan adalah 0% interest. Itu sudah cukup adil bagi kedua belah pihak. Tapi aku lebih memberat untuk berpendapat bahawa di situ ada manfaat jika pihak kerajaan mampu menjadikannya sebagai pinjaman boleh ubah. Juga ingin ditegaskan bukan semata2 untuk yang dapat 1st class degree sebab yang bijak2 nih dah d sponsor oleh biasiswa lain. Aku menyarankan kepada yang dapat 3.0 keatas cukup sekadar membayar 75% dari pinjaman yang di pinjam. Secara tidak langsung akan membuatkan student berlevel sederhana ni lebih rajin untuk belajar.

Samseng : Adakah itu budaya kita?

Masuk pula isu samseng. Aku amat terkilan apabila membaca komen yang mengatakan itulah balasan yang mesti diterima oleh pelajar yang berkhemah itu.  Di mana letaknya pemikiran kita sebagai manusia? Apa kesalahan yang besar yang dibuat oleh pelajar2 tersebut? Lebih baik la pergi ke kelab malam pergi pukul jantan yang merosakkan maruah perempuan melayu kita tu.

Sedangkan banyak pemimpin dan penyokong UMNO yang lain pun masih mampu berpemikiran rasional untuk menilai kejadian ini. Jika benar tindakan memukul tu adalah satu tindakan yang benar dan mahasiswa itu adalah pelaku kesalahan yang besar mengapa kejadian ini tidak di hebahkan di media arus perdana? Sudah pasti kerana ini adalah satu tragedi yang memalukan pihak pemerintah maka kisah ini disenyapkan.

Kesimpulan :

Akhirnya ada 2 benda yang aku nak simpulkan dari karutan aku kat atas ni.

1.       Yakin pembelajaran boleh diberi percuma namun aku lebih prefer dijadikan pinjaman boleh ubah.
2.       Budaya Samseng langsung tidak boleh diterima di Negara kita ni. Biaq pi la geng mana pun yang buat.

Sekadar itu untuk kali ini.. Bersama ini aku sertakan gambar2 hasil lawatan aku pada malam tersebut..

Wallahualam..


Sangat suka peringatan nih!

Khemah diorang

 DSAI pun datang rupanya malam tuh


Monyet pun ready untuk BERSIH. Korang?




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang