PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Saturday, April 14, 2012

PTPTN : Tak perlu mansuh


Wah.. Bukan main lagi kecoh tentang PTPTN sekarang ni. Semenjak ada pihak yang kata nak memansuhkan PTPTN ni semakin banyak pulak prang dok cakap tentan PTPTN ni. Hari ni lagi la kecoh dengan kebangkitan mahasiswa yang minta memansuhkan PTPPTN. Dalam kekecohan ni terdetik hati aku untuk mencelah memberi pandangan yang tak seberapa ini. Aku buat dalam bentuk persoalan yang aku buat dan yang jawabnya aku jugak. Kira kompom dapat 100% la.. haha


Aku hanya akan ad kalau demo ni adalah pada tahun 2010. 

Adakah PTPTN ni wajar di mansuhkan?
Bagi aku PTPTN ni sangat tidak wajar di mansuhkan. Ye la. Kalau mansuh mana pulak golongan yang sederhana akedemik dan kekayaan keluarganya nak dapat duit nak biaya pelajaran. So ianya masih relevan untuk diteruskan.

Kalau bagi duit tapi tak payah bayar balik pulak macam mana?

Kalau macam tu dah tak panggil Pinjaman dah la oi. Boleh panggil Biasiswa PTPTN dah lepas ni. Takde beza la dengan JPA dah lepas ni. Duit tu datang dari government jugak sama macam PTPTN. Tapi kalau ada pihak yang nak perjuangkan dan cakap diorang boleh bagi percuma. Tu dah kira sangat2 bagus dan aku PASTINYA akan sokong!!

Banyak cakap pulak. So apa yang ko nak cadang?

Aku rasa yang sebaiknya adalah bagi pinjaman tanpa dikenakan interest. Itu yang sepatutnya. Jangan pulak nak samakan dengan loan kereta n kereta. Itu lain konsepnya dengan ini. Yang tu memang yang si pemberi pinjam tu dah memang orang bisnes. Kira nak kaut untung je. Tapi PTPTN ni seharusnya berbeza dengan golongan berminda bisnes di luar sana tu.

Yang lebih baik pula adalah jadikan ianya adalah pinjaman boleh ubah. Aku teringat time aku nak masuk ke UKM dulu. Punya la bersungguh mendaki tangga pejabat MARA kat pekan Parit. Ingat kot boleh nak buat pinjaman kat diorang sebab boleh ubah. Tapi hampa. Just untuk IPTS je katanya. Bila dah 3rd year pulak aku dengar PTPTN nak bagi free kat peminjam yang dapat 1st class degree. Ni lagi satu silap mata dari diorang. Nak jumpa peminjam PTPTN yang dapat 1st class tu memang sangat jarang la. Ye la. Yang kami PTPTN ni adalah dari kalangan akedemik yang sederhana. Yang gempak2 tu semuanya dah dapat scholar. So aku cadangkan buat macam system MARA tu. In d same time boleh membuatkan student ni semangat nak belajar. Let say cakap yang 3.0 ke atas boleh bayar just 50% je dari pinjaman asal. Itu punya jam aku pun rasa nak ambik degree balik. Haha

Ini je la sedikit pandangan aku. Namun apa2 pun sebagai seorang yang dibebani hutang PTPTN aku tetap menyokong pihak yang nak bagi free apa yang dah kami pinjam tu. Kalau diorang cakap diorang boleh buat  y not kita bagi chance kat diorang buktikan. Namun secara peribadi kalau aku disuruh bayar 50% dari seluruh pinjaman pun dah bersyukur sangat dah.

Sekian saja untuk kali ni…

Wallahualam..

p/s : kalau ada orang yang perjuangkan pinjaman 0% interest pun aku akan sokong jugak! Ye la kan interest2 tu adalah riba…



2 comments:

deqsu said...

btl2..agreed sgt2 if ada yg nk bg free @ o% interest coz ni isu pendidikan bknnya jual beli yg lbtkn untg n rugi...

Zulgeologist said...

betoi2..aku dapat 0% interest pun dah amat2 bersyukur!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang