PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Monday, April 30, 2012

Riang Ria di Festival BERSIH 3.0


Alhamdulillah…

Bersyukur ke hadrat Allah kerana mengizinkan aku bersama dengan lebih 250000 rakyat Malaysia turun untuk BERSIH 3.0 tempoh hari. Aku pergi kerana ingin menyuarakan perkara yang hak kepada Pemimpin yang memimpin Malaysia yang tercinta ini. Jauh sekali pergi semata2 ingin berlawan dengan polis. Teringin aku nak cerita pengalaman sepanjang aku bersama geng  yang nak DUDUK kat sana.

Dengan dimulakan dengan doa aku memulakan perjalanan dengan adik bongsu aku. Kami bergerak dari rumah yong kami yang terletak di Jalan Kebun. Kami berpisah setelah aku hantar dia ke Terminal Bandar Tasik Selatan supaya di gerak dengan geng muslimat exUKM. Aku pulak meneruskan perjalanan dengan kengkawan lelaki. Termasuk rakan sekolah merangkap rakan serumah aku sekarang.

 Bersama roomate.

Setelah pusing2 sekitar KL (sebab jalan dah tutup) akhirnya kami berjaya jugak masuk ke KL. Time aku parking motor tu aku tersentuh melihat seorang makcik tua bersama rakannya duduk di atas tikar sambil membaca Al Quran. Allahuakbar… kagum sebentar..

Tok Guru Pondok yang tersohor.Tuan Guru Baba Haji Salleh Musa. Pondok Sik. Orang disebelah dia menceritakan dia tidak henti2 berzikir. Salute pada ulama' sufi haraki!!

Aku mengambil keputusan untuk terus bersama dengan crowd di Dataran Merdeka. Mungkin sebab malas nak berarak dari Masjid Negara kot. Haha. Kat sana aku dikagumkan lagi dengan melihat seorang pakcik yang BUTA turut bersama dengan rakyat untuk menuntut ketelusan dalam Pilihan Raya.

Walaupun mata buta. Namun mata hati celik!!

Suasana kat sana time tu macam pesta. Pesta bergambar tu paling ketara. Ceria. Gembira. Harmoni. Mahabbah dan segala suasana yang korang rasakan seronok nak tengok .Macam2 gelagat ada. Lawak pun ada. Dengan pelbagai bahasa. Pelbagai loghat pun ade. Paling syok bile ada sorang Yob kat belakang tuh duk jerit. “Oit kome. Atey duduk le”…Oghang kampong teman ghopenye kat belakang teman ni. Aku pun ape lagi. Balas la dan terus sahut menyahut dalam loghat peghok!! Yeaahhh…

Ayuh Bergambar!!

Anak muda riang ria!

Tak dilupakan sekumpulan anak muda yang begitu displin lagi jadi pengutip sampah tak bergaji. Baguih gila depa nih. Tengok sekoq2 muka ganaih. Tapi dalam hati ada Alam Flora rupanya. kahkahakah. Dalam hati aku terdetik nanti kalau ada BERSIH 4.0 aku nak try ajak ramai2 jadi pengutip sampah. Ada team yang khas..  baru la pembersih kata orang.

Anak muda yang berjiwa alam flora.kahkah

Ops. Terlupa pulak nak cerita tentang peniaga yang bukan main sakan lagi kaut Untung. Ni bukan saja untung kasar. Malah diorang ni dah Untung BERSIH dah ni. Kedai mamak yang aku pergi nak tumpang tandas tu ramai giler orang kat dalam. Macam dia buat makan free open house time raya la pulak. Haha

 Ni diorang kata peniaga rugi??

BERSIH kali ni nampaknya juga sangat harmoni. Ye la. Kalau kat BERSIH 2.0 dulu jangan kata nak pakai baju bersih. Ada garam dalam beg pun dah kena tangkap. Tapi sekarang nih. Bukan main bebas lagi kami nak pakai apa2. Lagi sekali aku terfikirperancangan untuk BERSIH 4.0 (kalau ada). Aku sempat berseloroh dengan housemate aku. “Lepas n punya BERSIH boleh jual button badge la”.. Ingat mamak je nak untuk BERSIH. Gua pun nak jugak…

Bila masuk waktu zohor pulak ramai2 umat islam solat berjemaah. Masyaallah.  Terlihat sudah syiar islam kat sana. Alhamdulillah. Yang paling aku seronok tengok adalah keharmonian pelbagai agama. Ada non muslim yang memberi laluan untuk umat islam bersolat. Mereka sangat menghormati kita malah ada juga yang tidak lokek memberikan air untuk dijadikan air wudu’. 

Solat berjemaah tetap diutamakan!

Lagi satu syiar islam yang jelas aku dapat lihat adalah apabila kita bertakbir. Ada cina kat sebelah aku ni turut sama melaungkan Allahuakbar!!. Walaupun hanya perlahan tapi aku pasti apa yang dia sabutkan. Malu sedikit barangkali. Tapi hakikatnya kita telah berjaya mendekatkan mereka untuk membesarkan Allah. Time tu aku dah seluk poket nak ambil henpon murah aku. Tapi orang kat depan tu dah stop melaungkan takbir lak. Potong stim betoi lah…

Ni lah cerita keharmonian BERSIH 3.0 yang bertahan sehingga kurang lebih pukul 2.30. Sesudah tu pihak polis mula melancarkan “jihad” mereka kepada kami selaku rakyat Malaysia nih. Tindakan provokator yang melampau aku sendiri dapat lihat (mungkin SB). Bukan di entry ini nak aku ceritakan. Nantikan entry berikutnya mengenai keganasan2 yang berlaku.

Wallahualam…








3 comments:

Aisyah Mawarddah said...

Pengalaman yg menarik...ana xberpeluang utk sertai BERSIH 3.0 kali ini.

Zulgeologist said...

oh.rugi la nti..bte ana ada jumpa gaka dik2 nti yang lain tuh...bakal cekgu belako...

Anonymous said...

Siapa yg suruh rempuh? Anwar bro. Jgn nafikan fakta itu. Jgn nk kaitkan dgn SB bagai. Celik mata. Tp buta mata hati. Kesian.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang