PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Friday, September 14, 2012

Kome udoh memberi??



Bismillahirrahmanirrahim…

Sekarang ni aku dalam usaha untuk menghabiskan pembacaan buku “Mukmin Profesional” karangan Ust Pahrol Juoi. Memang terbaeekk buku tu. Tapi baru baca dalam separuh buku je. Total ada 300 lebih muka surat. Memang mencabar untuk dihabiskan. Malas siott… haha

T.kasih kepada si pemberi hadiah. Buku mahal memang jarang aku beli.haha

Tertarik aku untuk berkongsi satu pengajaran didalamnya. Ketika aku rasa down dengan kerja yang aku tak berapa minat sekarang ni. Datang pula satu motivasi yang aku kira agak membantu aku.

Situasi :

Seorang wartwan bertanya kepada 3 orang pengikat bata tentang pekerjaan mereka.

Soalan : Apa yang saudara sedang lakukan??

Jawapan pekerja A : Aku tengah ikat bata la. Buta ke hape??!

Jawapan pekerja B : Aku sedang menulis angka dalam slip gaji aku.

Jawapan pekerja C : Aku sedang membina sesuatu agar orang ramai dapat memanfaatkannya kelak.

Soalan yang sama. Namun jawapan yang berbeza.

Tengok si pekerja A. ternyata beliau hanya bekerja kerana tiada option lain aka terpaksa.

Si pekerja B pulak hanya ingin menerima. Iaitu ingin menerima gaji di setiap hujung bulan.

Namun bagi pekerja C. Dia lebih bersifat memberi. Ya. Memberi sesuatu walaupun kecil agar boleh dimanfaatkan kelak.

Agak2 kome la kan. Yang mana satu akan melaksanakan kerja dengan yang paling terrbaek sekali??  Ternyata pekerja C lah yang akan melakukan dengan yang terbaek. Kerana dia bukan semata2 ingin menerima. Namun lebih hebat dari itu iaitu ingin MEMBERI.

Bagaimana pula kita sekarang? Adakah apa yang kita lakukan kini adalah benar2 untuk memberi? Ya memang benar memberi itu adalah satu perkara yang amat sukar untuk dilakukan. Kita lebih selesa duduk dalam posisi menerima. Namun perlu diingat orang yang memberi adalah orang yang bermanfaat kepada orang di sekitarnya. Oleh itu motivasikan diri dengan Hadith ini.

Diriwayatkan dari Jabir berkata,”Rasulullah saw bersabda,’Orang beriman itu bersikap ramah dan tidak ada kebaikan bagi seorang yang tidak bersikap ramah. Dan sebaik-baik manusia adalah orang yang paling bermanfaat bagi manusia.” (HR. Thabrani dan Daruquthni)

Selamat menjadi orang yang bermanfaat!!

Wallahualam…

**Blog Ustaz Pahrol : http://genta-rasa.com/

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang