PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Monday, October 22, 2012

Safety Vs Aqidah



Bismillahirrrahmanirrahim..

Minggu lepas senior aku bawak satu buku ke tempat kerja aku. Disebabkan dia nak pergi interview dengan Petronas so dia bawak la buku tu. Buku yang berkait tentang safety kat tempat kerja. Di sebabkan tempat kerja aku sekarang ni sangatlah menitik beratkan bab safety ni so aku pun ambik la kejap buku tu sebab dah boring tahap gaban kat site. Di tambah dengan nak tahu sikit2 tentang safety ni in theory nye. So aku pun ambik buku ni….



Ok. Aku bukan lah baca sangat pun. Sebab banyak benda common je. Tapi ada sampai kat satu page tu aku agak terkejut dengan statement dia. Aku agak tak setuju dengan apa yang ditulis. Lantas mengadukan hal tu kepada rakan2 sekerja yang lain… Ni page yang aku maksudkan…


Ok. Nampak jelas tak. Takpe. Kalau tak jelas pun takpe. Aku tolong taip untuk kome.

Mitos (Kepercayaan Karut) Vs fakta mengenai Kemalangan

Kepercayaan :

-          “Malang tidak berbau”
-          Telah ditakdirkan
-          Kehendak tuhan
-          “Accident Prone”
-          Keselamatan adalah” perkara biasa (common sense)”
-          Setiap projek pasti ada korbannya

Fakta :

-          Kemalangan boleh dielakkan
-          Mencegah adalah lebih baik dari mengubati
-          Keselamatan bukan “perkara biasa (common sense)”
-          Keselamatan hendaklah diurus

Ok. Korang tengok kat Kepercayaan. Item nombor 2 dan 3. Yang aku dah merahkan.  Ianya bertentangan dengan aqidah kita. Ini bukan soal main2. Ini tentang soal aqidah. Camne kalau orang yang tak berapa tahu mengenai aqidah ni membaca nya? Maka mereka akan menganggap bahawa kemalangan bukan di sebabkan oleh takdir dan kehendak Allah.


ASWJ  Vs Jabariah Vs Qadariah

Aku bawakan definisi ringkas tentang mazhab aqidah yang berselisih terutamanya  dalam bab qada dan qadar.

Jabariah : Semua yang berlaku adalah dari kehendak Allah swt SEMATA-MATA. Manusia langsung tiada daya.

Qadariah : Semua yang berlaku adalah dengan qudrat manusia. Allah swt telah memberi kebebasan kepada manusia untuk menentukan kehidupannya.

ASWJ : Segala yang berlaku adalah kehendak dari Allah swt namun disertakan dengan usaha oleh manusia.

Ok. So kita selaku ASWJ ni perlu mengakui setiap perkara sememangnya hakikatnya datang dari Allah swt namun Allah swt memberi kita ruang untuk berusaha. Mungkin orang yang menulis buku kat atas ni dari geng Qadariah kot. Haha. Slumber je cakap kemalangan tu bukan berlaku dengan kehendak Allah swt…

Semuanya berlaku dengan iradahnya.

Hakikatnya kemalangan yang berlaku adalah kehendak tuhan. Jangan kata kemalangan. Korang duk bukan dan berjaya baca entry kat blog aku ni pun dengan kehendak Allah swt. Kehendak ni berkait dengan sifat Al Iradah dalam pengajian sifat 20. Aku petik sikit maksud iradah dalam pengajian kitab “Risalah tauhid”

Iradah ertinya menghendaki yakni menentukan segala yang “mumkin” (harus) tentang adanya dan tiadanya…..

Sedikit huraian dari kitab tu….

Maka kepercayaan orang islam atas sifat Al Iradah itu iaitu beriktiqad dan percaya yang putus segala hal yang telah berlaku dan yang akan berlaku ialah dengan mendapat ketentuan daripada tuhan……

Pergh… Memang susah baca bahasa jawi lama ni. Haha.. Korang boleh try baca kat bawah ni..


Ok. So kita kena jelas kat sini.Kehendak Allah swt itu langsung tidak terbatas. Sejauh mana pun kita berusaha tapi kalau Allah swt tidak bekehendak maka tetap lah takkan jadi. Bukan sahaja Kehendak Allah swt itu bertentangan dengan logik akal malah kalau dengan kehendak Allah swt juga melangkau apa yang Allah perintahkan.

Sebagai contoh :

Allah swt memerintahkan semua orang beriman :

Allah swt perintah beriman dan dengan kehendak Allah swt maka berimanlah Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat
Allah swt perintah beriman tapi Allah swt tak berkehendak  JWW Birch beriman

Begitu juga kafirnya Abu Talib. Allah swt tidak berkehendak untuk beliau beriman. Maka tetap tidak beriman juga Abu Talib

Kita perlu berusaha agar Allah berkehendak

Ok. So kita dah tahu sekarang semua yang berlaku adalah dengan kehendak Allah swt. Kita juga mengakui yang kita ni beraqidah ASWJ yang meyakini bahawa segala sesuatu berlaku atas kehendak Allah swt dan disertakan dengan ikhtiar kita. Nampak sangat yang tugas kita adalah perlu berusaha dan terus berusaha hinggalah Allah swt berkehendak agar terjadinya sesuatu tu. Kalau dalam bab kemalangan tadi. Kita tetap perlu berusaha hinggalah Allah berkehendak agar tak berlaku kemalangan di tempat kerja

Kesimpulan :

Fakta yang diberikan kat page tu betul (sila tengok kat atas) Cuma kita tetap harus percaya semuanya berlaku atas kehendak Allah swt. Begitu juga dengan kita hidup seharian. Tunjukkan usaha kita agar Allah swt bekehendak memeberikan kepada kita. Semoga perkongsian ni mampu memeberi sedikit pencerahan tentang Aqidah yang sepatutnya kita berpegang dengannya.. Aku akhiri entri ini dengan ucapan :

Selamat berusaha!! Moga Allah berkehendak!!

Wallahualam..

p/s : sangat menyarankan kepada kome yang mengaku ASWJ agar mengaji kitab sifat 20. Insyaallah kita akan mengenal Allah swt.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang