PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Saturday, December 18, 2010

Bulan-bulan yang dilupakan

Ketika aku tiba di Johor awal minggu ni aku berkesempatan mendengar kuliah maghrib di Masjid Pasir Gudang. Tajuknya tentang bulan islam bersempena dengan tahun hijrah yang baru bermula ni. Ye. berapa kerat antara kita yang mengetahui hari ini berapa haribulan dalam kalendar islam. Berapa kerat antara kita yang tahu dia lahir berapa haribulan dalam kalendar hijrah. Ustaz itu melemparkan persoalan dalam kalendar islam ada 4 bulan yang dianggap bulan suci. Apa dia?? masing2 tediam. Aku pun tak berapa tahu. Yang aku tahu bulan Muharam dengan bulan Zulhijjah je.

Dipendekkan cerita. bulan yang dimaksudkan adalah bulan Muharam, Rajab, Zulqaedah, Zulhijjah. Lupa pulak aku nak cakap apa yang dimaksudakan dengan bulan suci ini. Bulan suci ataupun bulan haram ini adalah bulan yang diharamkan bereperang dan dianjurkan untuk beribadat lebih dan meninggalkan perkara haram sangat ditekankan dalam bulan2 ini.

Sebenarnya sebelum kerasulan Nabi Muhammad SAW lagi telah ada bulan suci ini. Ada sebab kenapa bulan ini dilarang bereperang. Kalau kita lihat bulan Zulqaedah, Zulhijjah dan Muharam adalah 3 bulan yang berturut2. Hal ini semua disebabkan oleh ibadah haji di Makkah. Jika zaman dahulu kalau orang seluruh tanah arab nak pergi mengerjakan haji mereka mengambil masa berbulan2 untuk melaksanakannya. Makanya diorang sepakat mengiktiraf bulan Zulqaedah diharamkan berperang sebab itu adalah masa untuk memulakan perjalanan pergi yang mengambil masa lebih kurang sebulan. Bulan Zulhijjah pula adalah sebab itu bulan diorang dah sampai Makkah dan mengerjakan ibadah haji dan seterusnya bulan Muharam adalah bulan untuk perjalanan pulang. Maka lengkaplah 3 bulan yang diharamkan berperang ni. Tapi persoalannya bagaimana pula dengan bulan Rajab? Menurut ustaz tu bulan Rajab juga dikategorikan sebagai bulan haram sebab kedudukan dia yang terletak tengah2 antara ibadah haji tahun ni dan ibadah haji pada tahun depan. Kira pertengahan tahun la. Bulan ni adalah masa orang arab dulu untuk melahirkan rasa rindu diorang kepada tanah suci Makkah.

Barulah aku tahu tentang 4 bulan suci ni. So, korang boleh google sendiri la tentang ayat2 Al Quran yang cerita tentang bulan2 haram ni. Antaranya..

Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu.”

( At Taubah: 36)

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu melanggar syi'ar-syi'ar Allah, dan jangan melanggar kehormatan bulan-bulan haram, jangan (mengganggu) binatang-binatang had-ya, dan binatang-binatang qalaa-id, dan jangan (pula) mengganggu orang-orang yang mengunjungi Baitullah sedang mereka mencari kurnia dan keredhaan dari Tuhannya dan apabila kamu telah menyelesaikan ibadah haji, maka bolehlah berburu. Dan janganlah sekali-kali kebencian(mu) kepada sesuatu kaum karena mereka menghalang-halangi kamu dari Masjidilharam, mendorongmu berbuat aniaya (kepada mereka). Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya. 

(Surah Al Maidah : 2)


Kembali kepada persoalan tarikh lahir dalam kalendar hijrah tadi. Aku pun baru je tahu yang aku lahir pada bulan suci!!Yeah!! best2..haha...Tarikhlahir aku adalah 4 Rajab 1408H. Maka ini bermaksud aku telahpun berumur 24 tahun dalam kalendar hijrah. Huiyo... ni bermaksud semakin matang la aku. 2 tahun beza tu.. So korang pulak macam mana? bukan susah nak kira. boleh convert kat macam2 website sekarang ni. Aku buat kat website ni

http://www.islamicity.com/PrayerTimes/defaultHijriConv.asp

So dimana pengetahuan kita tentang kalendar hijrah??kita kena juga tahu tentang kalendar hijrah ni. terlalu banyak yang kita tak tahu tentang kalendar hijrah ni. Kalau tiba2 orang tanya bulan 10 dalam kalendar hijrah bulan apa? tak ke terkial2 kita kena bernyanyi lagi raihan dalam hati kita "Muharam, Safar, Rabi'ulawwal, Rabi'ulakhir, Jamadilawwal, Jamadilakhir, Rajab, Syaaban, Ramadhan, Syawal, Zulqaedah, Zulhijjah...." La..bukan main havoc lagi kita sambut tiap2 tahun. Itupun tak tahu rupanya..haha

Oleh itu, Aku menyeru aku dan kamu semua agar jangan melupakan kalendar hijrah. Tak salah kita untuk mengingati kalendar Masihi tapi tak wajar juga kita melupakan kalendar Hijrah..

wallahualam...

p/s : Korang boleh tambah pengetahuan dekat blog ni
http://myislam.blogspot.com/2006/11/bulan-ramadhan-tidak-termasuk-bulan.html
http://www.suaramedia.com/artikel/14-kumpulan-artikel/23641-keutamaan-empat-bulan-suci-serta-amalan-yang-dianjurkan.html

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang