PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Monday, April 15, 2013

Manifesto Rakyat : Berbaloi-baloi


Bismillahirrahmanirrahim…

Manifesto Rakyat dah lama dah PR war2kan. Tiba2 Aku janji BN datang meniru. Macam budak sekolah rendah je. Meniru manifesto orang lain!! Haha.

Seperti yang ramai dah tahu. Aku ni kan baru je kahwin. Tapi takde la pengantun baru dah. Just pengantin agak baru lagi la. Haha. So selaku orang yang baru berumahtangga mesti lah aku perlu memikirkan apa manifesto yang menarik perhatian insan baru berkeluarga macam kami ni.

Sebelum pergi jauh. Kita lihat ekonomi kekeluargaan dengan anggapan purata pendapatan adalah RM3000 sebulan.

Lepas tu kita tengok pulak komitmen bulanan yang harus ditanggung suami isteri : (Ni adalah penggunaan golongan sederhana)

1.      Rumah : RM700
2.      Kereta : RM500
3.      Elektrik dan Air : RM100
4.      Tol dan Minyak : RM300
5.      Barang dapur : RM400
6.      Telefon : RM100
7.      PTPTN : RM100

Total adalah RM2200. Ni baru yang wajib setiap bulan. So baki ada lagi RM800

Yang ni adalah dalam keadaan hidup berdua suami isteri sahaja. Anggap ada parent yang perlu di kenang jasa mereka, Anak yang baru lahir 2 bulan. Untuk parent kita ambil RM200. Untuk pampers, susu, pengasuh dan lain2 untuk anak adalah RM400 sebulan.

Tinggal lagi?? Tinggal RM200 je yob oi…

Ni adalah yang tak termasuk untuk insuran keluarga,simpanan masa depan, hutang  loan lain, astro, internet, nak balik kampung, kereta rosak, isteri demam, Anak cirit birit, Anak nak beli CD Upin Ipin, Adik kat Univ mintak duit poket, Duit main futsal, Duit beli rokok dan seangkatan dengannya.

Ok. Nampak dah kan betapa “cukup makannya” orang yang berpendapatan RM3000 sebulan sekarang ni. Adoih…

Sekarang ni kita tengok pula macam mana manifesto rakyat mampu membantu kita.. check it out!!

1.      Rumah : jumlah mungkin sama ataupun kurang dari RM700. Tapi ianya adalah rumah mampu milik. Yang sebanyak 150,000 buah yang ingin dibangunkan. Bezanya itu adalah milik kita banding dengan kita sewa dan bayar kat tuan rumah yang kita sewa.

2.      Masuk pulak tentang harga kereta. Kita ambik la harga kereta baru adalah RM400 sebulan. Jimat RM100.


3.      Bil elektrik dan air juga ingin diturunkan oleh Pakatan Rakyat. Kita anggap tinggal RM60 sebulan. Jimat Jimat RM40.

4.      Harga minyak nak diturunkan dan tol ingin dihapuskan. Ok. Kita anggap tinggal RM150 je. Jimat Jimat RM150.

5.      Bila harga tol n minyak dah turun maka harga barang akan kembali turun. Kita anggap belanja bulanan tinggal RM300. Jimat RM100.

6.      PTPTN pula ingin dihapuskan. So RM100 sebulan tu kita abaikan. Jimat RM100.

Ce komey kira yang jimat2 tu. Total up jadi kita jimat sebanyak RM490. Dan bagi aku dengan RM490 ni la yang kita mampu guna pulak dekat belanja lain2 dan seangkatan dengannya yang aku ada cakap kat atas tadi. Itu belum kira dengan pelbagai manifesto lain yang aku rasa teramatlah banyak lagi menguntungkan rakyat. Macam caruman untuk isteri, Monipoli syarikat, hapus AES, khidmat kesihatan asa percuma, gaji minima, pelarasan cukai dan macam2 lagi lah..

Lepas ni kita tak payah nak harap BR1M Broom Braamm yang RM500 setahun tu. Dengan apa yang aku congak ni pun dah dekat RM500 SEBULAN!!!

Aku sebelum kahwin ni takde la fikir sangat bab ekonomi ni. Tapi bila lepas kahwin dan berbekalan title ketua keluarga ni membuatkan minda dan fokus aku bertumpu untuk memberi keselesaan kepada isteri dan bakal anak2 nanti. Ewwah… Kalau kome yang bujang lagi ni tak percaya ce kome kahwin cepat2. Baru terasa betapa berbahangnya api perbelanjaan harian yang menghimpit kehidupan harian tanpa rasa belas kasihan. hahaha

Lastly, Aku harap kita yang ada otak sikit ni fikir la elok2. Dah berapa lama Negara kita diperintah oleh manusia2 yang ingin memenuhkan poket sendiri. Bila rakyat dah bangkit baru lah diorang terhegeh2 nak bagi “gula-gula” itu dan ini.

Moh kitey bersama2 bergerak ke arah Malaysia yang lebih baik.

 INI KALI LAH kita UBAH!! TAKBIR!!

 Banyak lagi menanti anda selepas 5 Mei 2013!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang