PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Monday, August 2, 2010

Reminder for Geologist!!

Setelah bersembang dengan teman2 geologist yang lain terutama yang telah memulakan alam kerjaya terdetik hati aku untuk mencoret sedikit tentang cabaran kita sebagai Geologist di lapangan kerjaya. Mungkin macam skema je apa yang aku nak tulis ni. Tapi lantak la apa korang nak cakap. Moga dapat manfaat bersama.

Rata2 kehidupan kerjaya kita adalah kehidupan di site yang tak tahu lagi keadaan dan persekitarannya. Kalau kena macam site aku yang boleh berteduh bawah jambatan ok la. Tapi kalau kena macam Hafiz yang di tengah Padang Pasir?? Memang jadi Bangla la dia.haha.. Apa pulak nasib Din di kawasan bendang bersama Pakistan yang berbau hamis? Mungkin tak seindah geng2 Power Waqi, Hairil, Jambu dan Khai di P.Pinang yang dapat mengecap nikmat aircond di waktu petang. Mungkin dapat serilek ise yang hidup di makmal yang mebosankan. Ke nak dapat site macam alex di hutan mahupun jalan. Tapi yang paling power Fad yang duk terperosok ke dalam hutan..Patut la berhenti kerja..takut dengan nyamuk..hahahaha..

Bukan persoalan tempat yang aku nak ketengahkan. Tapi persoalan mampukah kita menjaga solat di waktu kerja dalam keadaan situasi tempat yang pelbagai? Mungkin ada yang boleh bersolat di surau. Ada pulak yang perlu naik teksi ke surau. Ada juga yang hanya mampu bersolat di atas tanah dan pepasir kuarza je ataupun di atas batuan granite terluluhawa gred 3 dengan 2 set kekar ektensi??hahaha

Alhamdulillah kita 1 kos diprodukkan dari batch yang aku amat hormati. Kita mampu bersolat berjemaah ketika fieldwork time belajar dulu tak kira di tepi Sg Mei, Di perkampungan di tepi Sg Galas, Di tepi Lata Rex yang indah, Di tepi jalan Sam-Dabong tak lupa juga di surau2 dan masjid2 mahupun bilik hotel yang kita jadikan surau untuk batch kita. Tak lupa jugak kat hotel “ape2 hal telpo” kat kuala krai yang kita concuer 1 aras tu dan kita buat ruang depan tu sebagai tempat solat berjemaah.

Mungkin korang tak perasan selain kita pergi fieldwork untuk belajar ambil jurus miring mahupun membuat log batuan yang memeningkan kita juga secara tidak langsung telahpun mengikuti tarbiyah secara tidak langsung. Kita ditarbiyah untuk menjaga solat kita. Ditarbiyah untuk berjemaah dan bersolat di awal waktu. Teringat aku time kat Surau depan Kg ape ek yang ada keropok lekor murah n sedap tu?? Ada yang memuji batch kita yang begitu peka tentang isu solat. Bukan pujian yang melambung2 itu yang kita nak ingati tapi pesoalannya adakah sampai sekarang kita masih ingat segar tentang tarbiyah yang kita telah lalui?? Adakah produk batch kita akan mampu betul2 menjaga solatnya walaupun diceruk mana kita dihumban??

Kini masing telah membawa haluan masing2. rata2 kita diletakkan bersama2 dengan teman yang baru kita kenali. Setakat yang aku dengar setakat ni begitu banyak kita yang bekerja dengan orang MELAYU berbanding bekerja dengan orang ISLAM. Ada yang langsung tak ambil kisah tentang perkara solat tapi mengaku islam. Aku kira untuk diri korang masing2 aku pasti korang mampu menjaga solat. Tapi untuk kawan2 lain tu yang kerja sama2 tu mungkin sukar tapi kalau kita terus melepaskan tanggungjawab kita juga yang berdosa. Apa kita nak jawab kalau kawan kita yang tak solat tu cakap kat tuhan “Dia ni dulu pergi solat tak pernah ajak aku”

Memang korang akan rasa “aku pun tak cukup baik lagi.takkan nak cakap banyak pulak” Ye memang kita tak cukup baik. Tapi kita buat sekadar yang mampu. Sekadar yang boleh. Kalu tak mampu cakap dengan mulut cukuplah sekadar dakwah bil hal. Mana tahu dengan dia tengok kita asyik pergi solat je akan menyebabkan dia pun tergerak sama. Andai ada yang beralasan seluar kotor. Apa salahnya kita bawa kain lebih. Andai ada beralasan tempat tu kotor. Apa salahnya kita bawakan diorang pergi solat dengan kereta2 company yang korang dapat pakai tu? 1 perkara lagi aku tahu, korang rata2 adalah orang yang agak berkuasa di tempat kerja masing2. Kalau ada site yang lunch pukul 12-1 apa salahnya korang suruh tukar jadi pukul 1-2 untuk memberi ruang masa bersolat. Ingatlah hadith ni..

“Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah dia ubah dengan tangannya (kuasa). Jika dia tidak mampu, maka ubahlah dengan lidahnya. Jika dia tidak mampu, maka ubahlah dengan hatinya. Yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.” (Riwayat Muslim)

Tengok.. sekarang tangan tu dah ada dengan korang. So gunakan sebaiknya. Macam mana korang nak olah kuasa tu untuk kebaikan islam tu korang sendiri la fikir. Dah besar pun semuanya.

Sebelum berakhir ingin aku kongsi kisah kat site aku. Yang kerja kat tempat aku ada 2 team. 1 team supervisor dia Cina dan 1 lagi Melayu. Kerap sangat aku dengar bila cina tu takut dapat borehole susah. Dia cakap dia nak sembahyang dan ternyata sememangnya dia sembahyang kat bawah jambatan tu. Bos besar buat jambatan tu yang bina untuk sembahyang setiap hari mohon dipermudahkan kerja diorang. Kat bawah jambatan tu juga ada kuil hindu dan hari2 ada uncle tu datang sembahyang kat kuil dia yang dia jaga rapi. Tapi yang Islam kerja dengan aku hanya menjadikan sembahyang Budha dan Hindu tu sebagai bahan gurauan. “Tan you pergi sembahyang dulu la” Usik seorang pekerja yang MELAYU kat Cina tu bila borehole Cina tu ada masalah. Tapi tak sedar yang borehole dia tu lagi banyak masalah tapi tak reti pulak nak pergi jumpa ALLAH. Malu je aku bila 2 agama lain boleh sembahyang hari2 kat tempat pekerjanya lebih ramai MELAYU tapi tak sembahyang.

Itu site aku. Site korang pulak macam mana? Macam mana pulak korang nak counter dengan pekerja korang? Ke korang nak berlepas tangan je? Atau akan berusaha walau sedikit untuk menyedarkan diorang?

Bersama kita berdoa agar Allah memberi kita kekuatan untuk menjaga tiang agama kita ni disamping berusaha untuk membantu memperbaiki tiang kawan2 kita yang lain. Aku harap sangat tarbiyah yang kita lalui sepanjang 3 tahun kita kat UKM tu akan membuatkan kita lebih kuat untuk menjaga solat. Akhir sekali pesan aku..


JADILAH ORANG YANG MEMPENGARUHI

BUKAN ORANG YANG DIPENGARUHI”


Wallahualam…

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang