PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Saturday, April 9, 2011

Passion bukan Pesakit


Khamis lepas selepas waktu office kat G&P seperti biasa diadakan sesi training n colloqium. Hari tu dijadualkan big boss kami iaitu Dr Gue yang akan memberikan talk. Tapi minggu lepas tajuk yang diberikan bukanlah tentang engineering. Tapi mengenai “Time Management”. Aku memang bercadang nak masuk awal tapi time asar hari tu terlajak pulak sebab ada diskusi sikit dengan kawan2 yang solat bersama time tu. Naik je aras aku tu, kebanyakan staff dah masuk ke “conference room”. Aku pun dengan slumbernya masuk lambat walaupun tajuknya adalah “Time Management”. Haha. Aku sempat dengar sikit je talk Dr Gue. Masuklah slot Q&A. Ketika inilah yang menarik perhatian aku. Dr Gue menyatakan tentang sikap “passion’ yang perlu ada dalam diri design engineer yang ada kat office tu. Aku tak tahu lah macam mana nak timbulkan rasa tu dalam diri diorang relatif kepada working load yang teramatlah banyaknya.  Sian2..Untuk kami orang site yang sangat jarang masuk office ni senang sikit lah kut. Working load tu kurang. Hehe.

Takpe. Lupakan tentang Dr Gue dan G&P sebentar. Mari kita relatekan dengan diri kita selaku petugas yang ditugaskan di muka bumi ini. Andai kata tugas engineer di G&P adalah membuat design foundation maka tugas manusia di muka bumi ini adalah apa? Tidak lain dan tidak bukan telahpun Allah swt statekan dalam Al Quran dengan sejelas2nya yang bermaksud.

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku
(Adz Dzariyat : 56)

Sudah terang lagikan bersuluh, Sudah panas lagikan dididih, Sudah didengar lagikan menjerit. Ops. Apa yang aku peribahasakan ini.haha. Jelas disini tugas kita adalah beribadah. Maka di mana rasa “passion” dihadirkan dalam kehidupan seharian kita sebagai ABDI kepada Allah swt? Adakah kita rasa terbeban dengan working load yang Allah berikan kepada kita? Ataupun kita merasakan tak cukup lantas memilih untuk mendouble tripplekan ibadah2 yang kita lakukan seharian.

Kita mengambil contoh ibadah paling utama didalam kehidupan Muslim. Solat. Sehari kita dijadualkan untuk bersolat 5 kali sehari semalam. Agak2 sudah ada timbul rasa “passion’ tu tak dalam kita melakukan solat? Aku sendiri akui dalam diri aku pun amat sukar nak merasa “passion” tu. Nak menjawab persoalan ini kita cuba jawab soalan ni dulu. Adakah kita lakukan solat itu adalah kerana kewajiban ataupun keperluan?

Terkadang aku merasakan sememangnya ingin dan terkadang merasakan ianya sekadar kewajiban semata. Di sinilah dapat kita lihat di mana rasa “passion’ kita untuk melakuakn tugas utama kita di muka bumi ini. Andai hanya kerana kewajiban maka nampak sangat tiada lagi passion tu dalam diri. Tapi bila sampai rasa ingin tu kita kana rasa seronok dan tak sedar pun kita dah banyak lakukan ibadah.

Jika Dr Gue menceritakan dia kerap kali di minta untuk membantu JKR tanpa diberi sedikit habuan, kenapa tidak kita melakukan ibadah2 sunat lain DENGAN HABUAN di sana kelak? Tak perlu kata tentang ibadah sunat. Ibadah wajib pun kita belum lepas. Berapa banyak antara kita yang solatnya hanyalah kewajiban semata. Berapa banyak antara kita yang puasa dikeranakan semua orang berpuasa. Tiada langsung “passion”dalam pengibadahan kita.

Kita melihat Rasulullah bersolat malam hingga bengkak2 kakinya. Kita melihat sahabat2 mengkhatamkan Al Quran hanya dalam satu malam. Kita melihat sahabat2 yang tidak meninggalkan puasa sunat. Kita melihat sahabat2 begitu seronok melazimi majlis2 ilmu. Kita melihat sahabat2 begitu bersemangat menyambut seruan jihad. Kerana apa semua tu? Kerana mereka ada “passion” dalam melakukan ibadah2 itu.

Kerja yang memerlukan "Passion"

Blogging yang mmerlukan "Passion"

Solat yang memerlukan "Passion"


Persoalannya bagaimana untuk menimbulakan rasa “passion” ini? Tiada jawapan yang lain melainkan ianya kerana ketinggian iman seseorang tu. Untuk melahirkan rasa “passion” ini kita tidak dapat lari dari iman. Kerana Iman dan Ibadah ini adalah 2 perkara yang simbiosis antaranya. Bagaimana pula untuk meningkatkan iman? Sila lah google sendiri ye.haha.

Biarkan motivasi Dr Gue meresap dalam diri,
Biarkan artikel ini menjentik sanubari.,
Mengharapkan “passion” timbul di hati,
Semata2 mengaharap keredhaan ilahi,
Ke arah mengejar syurga hakiki.

Cukup sekadar ini perkongsian aku kali ini. Bersama2 kita mengharapkan timbulnya rasa “passion” dalam diri kita dalam melakukan tugas utama kita di muka bumi ini. Biarkan kita sendiri yang menambah working load dalam tugas besar ini.

Wallahualam...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang