PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Monday, April 4, 2011

Peluang Mentadabbur Al Quran

Anda inginkan snek?? Tiada kat sini.haha. Kalau anda inginkan Al Quran Per Kata aku ada yang berbaloi untuk korang. Tafsir Quran perkata Al Hidayah ni wajar korang miliki. Ada beberapa kekuatan yang korang boleh baca kat bawah ni.

1)Alqur’an tajwid dengan menggunakan kode angka, lebih mudah diingat dan lebih mudah dipraktikkan.
2) Panduan kode angka tajwid dicantumkan pada setiap halaman.
3) Tafsir per kata merujuk pada tafsir Al-Munir karya Syeikh Nawawi al-Bantani.
4) Dilengkapi QMS (Qur’an Message Service) yaitu pengetahuan dan wawasan singkat seputar alQur’an.
5) Dilengkapi Asbabun Nuzul yaitu sejarah sebab musabab turunnya ayat yang akan memudahkan untuk memahami maksud dan hikmah ayat Alqur’an.
6) Al-Quran ini menggunakan khat (teks Arab) Alqur’an Madinah, dengan tanda baca yang disesuaikan dengan aturan Kementrian Agama.
7) Halaman sesuai dengan standard Mushaf Ustmani (standar Timur Tengah); memudahkan untuk aktivitas tahfizh (hafalan).
8) Bonus 3 pita warna pembatas halaman.
9) Bonus suplemen cara menghafal Alqur’an buat orang awam.
10) Menggunakan kertas khusus Alqur’an (QPP 50 gram); Warna krim yang tidak silau bagi mata sehingga membaca terasa lebih nyaman.
11) Ukuran A4 (21 cm x 29 cm) sehinggga huruf Alqur’an dan terjemah lebih besar dan mudah dibaca.
12) Indeks juz di pinggiran halaman sehingga memudahkan kita untuk mencari juz yang ingin dibuka.
13) Indeks ayat yang didasarkan pada tema-tema utama dalam Islam, sehingga memudahkan kita untuk mencari ayat yang berhubungan dengan tema tertentu.

Kat atas ni yang standardnya. Tapi bagi aku ada beberapa benda yang aku rasa aku boleh highlightkan. Pertamanya tentang disertakan dengan tajwid yang bernombor. Perkara ni amat bagus untuk kita2 yang tak berapa nak tahu tentang hukum tajwid ni. Mungkin juga kita tak berapa pasti nama hukumnya. Tapi kita dapat tahu cara bacaannya melalui ciri ini.

Selain tu tentang ciri tafsir setiap huruf. Benda ni sangat berguna untuk kita selaku bukan bangsa arab ni elok sangat lah ada ciri ni. Ye la lebih mudah untuk kita mentadabbur Al Quran ni. Semoga dengan ini membuatkan kita lebih mudah untuk memahami lantas menghayati isi kandungan Al Quran.

Di samping tu ciri yang tak kurang kesannya adalah adanya asbabun nuzul. Mungkin ada yang tak tahu apa itu asbabun nuzul. Aku tahu pun sebab dulu “kena” belajar Pendidikan Quran Sunnah kat sekolah dulu.hehe. Bagus kita tahu tentang Asbabun Nuzul ni. Lita akan tahu apa sebab turunnya ayat tersebut. Ada peristiwa yang menyebabkan turunnya ayat tersebut. Ada cerita disebaliknya. So ciri ni ada menjelaskan dan menceritakan kisah itu.

Menurut track record dan keadaan semasa, Al Quran ni amat sesuai dijadikan item dalam barang hantaran. Setakat ni sahaja aku dah dapat 4 tempahan untuk dijadikan bahan hantaran. Huhu. Walaupun aku kurang setuju jika ianya sekadar hantaran tanpa pengamalan tapi hakikatnya ianya jauh lebih baik dari bagi benda yang bukan2. Oleh itu kepada pembaca2 blog aku yang bakal mendirikan rumah tangga ataupun ada kalangan kenalan korang pun boleh suggestkan Al Quran ni.hehe

Dari segi harga pulak kalau korang survey kat luar ada aku dengar sehingga mencecah RM150. Setakat yang aku jumpa sebelum ni adalah berharga RM130 yang aku jumpa gerai kat UKM hari tu. Tapi kalau beli dari dari aku insyaallah korang akan dapat harga yang sangat2 berpatutan. Tapi tak dapat lah murah sangat. Aku jual dalam RM70 je. RM70 ni termasuk kos penghantaran. Berbaloi aku rasa dengan kelebihan2 yang aku nyatakan kat atas ni. (ayat pancing)hehe

Hanya RM70 sahaja

Oleh itu kepada pembaca2 blog aku yang ingin mendapatkan Quran ni boleh behubung terus dengan aku di nombor aku ni (0132009781) ataupun email kepada ni_sape@yahoo.com. Insyaallah aku akan cuba membuat penghantaran ASAP. Eh2. Cepatnya mesej aku. Tak sempat habis pun lagi entry ni.hehe. Takpe2. Sila2 mesej ye..

Sekian....







No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang