PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Thursday, December 27, 2012

Bertunang : Buat rilex sudaaa

Bismillahirrahmanirrahim...

Sejak aku umumkan tarikh perkahwinan aku hari tu macam2 persoalan yang datang. Antara soalannya adalah "bila aku bertunang?" Tak kurang juga yang ingat aku tak bertunang. Ye la. sebab dah memang aku tak bagitau kat sapa2 hatta housemate sekalipun. Yang tahu just saudara mara yang terdekat  je.

So aku pun decide la nak tukar status kat facebook. Ye la.lagi pun nak jugak merasa berstatus "Engaged" kat facebook. Tinggai berapa minggu ja lagi pun. haha...

Lepas aku tukar status tu aku pulak update status kat wall aku cakap tentang pertunangan... Status nya berbunyi begini.


Pertunangan tu x payah nk kecoh2.bt rilex suda.dah nk kawen ni br la ak nk btau yg ak dah bertunang pd 6 mei 2012.

Sekian

Moga Allah redha :-)




Kronologi penghebahan tarikh pertunangan aku terus berlaku.fuhh...macam kisah drama je ada kronologi.haha... So kami (Aku dan tunang aku) decide untuk letak gambar kek pertunangan kami dulu. yang bagusnya si Aida ni dia ada letak hujah2 ilmiah. Kalau aku yang letak,,mesti lagho je lebih. haha... So aku dengan slumbernye mengopypes ke wall aku dan juga kat sini.. sila baca ye..




Saya bukanlah bertunang baru2 ini. Tp dah beberapa bulan lalu. Bertunang diam2 itu ada hikmahnya.

Kata Ustaz Hasrizal,
"Pertunangan adalah suatu komitmen yang belum pasti. Ia mungkin berakhir dengan perkahwinan, boleh juga tamat pada kesudahan yang tidak diharapkan. Namun ulama' menjelaskan bahawa di antara hikmah Islam menggesa pertunangan itu tidak dihebah-hebahkan ialah kerana untuk menjaga nikmat ini daripada dirosakkan oleh hasad manusia yang bertindak tidak baik. Ia dijelaskan demikian di dalam Hashiah al-'Adawi 'ala Sharh Mukhtasar Khalil."

hal ini disebut sendiri oleh Rasulullah S.A.W agar tidak menguar-uarkan pertunangan.

"Rahsiakan pertunangan, dan iklankan (maklumkan) perkahwinan."
(Hadis riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair)

Detiknya semakin hampir. Saya dan bakal suami akan bernikah pada 13 Januari 2013. Cuma mengharapkan redha Allah yang membawaku jalan ke syurga dan diri ini menyedari bahawa hakikat sebuah pernikahan itu merupakan perjanjian yang berat (Mitsaqan Ghaliza).

Ok. so begitulah hujjah nye.. kome boleh cari sendiri mahupun merujuk kepada ustaz yang lebih pakar. 

Oleh itu aku sarankan agar kome nanti toksoh le dok kecoh2 sangat nak bertunang tu. Buat rilex suda.. Hikmah nya ada. Malah duit pun jimat. Nak2 pulak yang geng2 pompuan ni. Bertunang tu dah macam nak buat kenduri kawen.. Grand gila habaq hang!!

Sekian sahaja kali ini. Doakan pertunangan kami ini akan dieratkan lagi dengan hubungan yang halal pada 13.1.13 kelak.

Moga Allah Redha..

Wallahualam...

3 comments:

Unknown said...

tahniah! sgt stuju ngn kenyataan yg bertunang dh mcm nak kawen.. ritu baru dok bgadoh ngn my sis topik tu.. kih3 xmo kata lebih2 la, dri sdri xtaw lg ap nk jd nti, nauzubillah.. moga x keterlaluan.. ap2 pn, moga persiapan 4 ur wedding dlm redha Allah ^^

Zulgeologist said...

Yup..

Moga berjaya buat sekadarnya...

Tq n jemput datang^^

saysse said...

replica bags aaa company website y9c10o4g67 replica bags blog home i0y03v8t13 designer replica luggage replica bags los angeles replica bags us replica hermes bag a0k10p8p30 replica bags joy

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang