PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Thursday, December 22, 2011

Sekelumit Tentang Zakat Pendapatan


Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah kini sudah lebih kurang setahun setengah aku bekerja. Begitu juga dengan rakan yang bergraduasi dengan aku di seluruh kampus di Malaysia. Tidak lupa jua kepada abang2 dan kakak2 yang sudah lama dalam alam kerjaya ini. Masing2 mempunyai pendapatan bulanan sendiri.

Kini antara topik hangat dalam kalangan rakan segeology aku adalah mengenai perkara yang sangat berkait rapat dengan pendapatan bulanan kita..opsss.. bukan tentang wang simpanan untuk kahwin. hehe. Tetapi ianya adalah mengenai zakat pendapatan. Alhamdulillah ramai dalam kalangan rakan aku yang menyedari akan peri pentingnya ibadah untuk mensucikan pendapatan bulanan kita ni.

Sebelum kita mengorak langkah elok kita timbulkan mengenai hukum zakat pendapatan itu terlebih dahulu. Walaupun ada pendapat yang menyatakan tentang ketidakwajiban membayar zakat pendapatan ini. Namun aku lebih suka untuk berpegang dengan dalil kewajibannya yang telahpun disepakati oleh ulama’ dan Majlis Fatwa. Untuk bacaan lanjut boleh layari blog INI. Ini pula link untuk Fatwa yang dikeluarkan pada tahun 2001 mengenai Zakat Pendapatan ini (KLIK SINI)

Setel bab hukum. Dah tahu wajib. Bagaimana pula untuk kita membayarnya? Berapa peratus pendapatan bulanan yang kita kena bayar? Berapa jumlah wang yang perlu kita zakatkan korang boleh key ini kat "Kalkulator bukan saintifik" di web Lembaga Zakat Selangor (KLIK). Kalau dah malas sangat. Korang boleh tengok kat gambar bawah ni. Range pendapatan korang dengan 3 kaedah yang disertakan. Yang ini secara kasarnya je.

Tak jelas kan? pandai2 la korang bagi jelas. Hehe

Dah tahu kan berapa korang pelu bayar? Apa? Belum lagi? Ceittt!!  Kalau macam tu sila berhenti baca dan klik link kalkulator tu untuk pengiraan. Selesai sudah? Ok. Sambung pembacaan :-)

Kini masanya untuk membayar zakat. Untuk bayar zakat ni sangat mudah sebenarnya. Macam2 cara yang telah dilakukan oleh Lembaga Zakat. Untuk orang Selangor boleh rujuk terus ke web Lembaga Zakat Selangor ini mengenai  pembayaran. Kepada pembaca dari negeri lain mahupun Uganda dan Sri Langka (Gaya macam blog femes). Sila berdikari untuk cari sendiri di internet ye.

Cara pembayaran di atas ni adalah yang common. Tapi harus di ingat kita dibolehkan untuk membayar zakat bukan kepada pemerintah jika kita sudah tidak meyakini kredibiliti mereka untuk mengagihkan zakat ini. Aku akui Pusat zakat amat hebat dalam kempennya untuk memungut zakat. Bagaimana dengan pemberian zakat? Aku kira adalah sangat lemah. Jika tidak. Masakan masih berlonggok lagi rakyat gelandangan yang  papa kedana.

Dasar pengkritik bukan?? Maaf. Itu pandangan aku. Aku rasa lebih selesa untuk berzakat kepada orang di sekitar aku yang layak menerimanya. Sebagai contoh. Jika anda mempunyai rakan yang baru masuk Islam. Mengapa tidak terus berzakat kepadanya. Tidak dilupa juga kepada rakan bukan islam yang sudah cenderung kepada islam. Mengapa tidak ditunjukkan keindahan ekonomi islam kepadanya secara langsung? Ditambah lagi dengan si fakir yang menetap di teratak di hujung kampung yang di bawah cermin kopak ada kotak yang ada katak bawah tempurung tu (layan lagu Jamal jap.haha). Bukankah beliau layak menerima zakat?  Di bawah ni aku sertakan asnaf yang layak. Jika ada dalam kalangan orang sekitar korang yang layak. Laksanakan terus kepada mereka. Mudah. Hanya perlu disertakan dengan niat berzakat sahaja.Hatta saudara mara kita yang layak pun (Fakir dan Miskin terutamanya) pun layak terima brooooo....

1. Fakir
2. Miskin
3.Amil
4. Muallaf
5 Riqab
6. Gharimin
7. Fisabilillah
8. Ibnu Sabil

Untuk pembacaan lanjut mengenai apa yang dimaksudkan dengan term asnaf ni. Sila KLIK

Kalau korang rasa aku tergolong dalam asnaf ni. Sila Maybank2u kat aku ye. Haha.

Maka sekarang boleh la kita laksanakan perkara yang akan mensucikan harta kita ni. Bukan ini je. Ada berbagai lagi jenis zakat yang mungkin kita tergolong dalam orang yang wajib melaksanakan. Tapi takpelah. Panjang2 tulis pun kome boring jugak, mesti dah teringat kat notifikasi kat facebook korang kan? Haha. Ok2.. Ana faham nta..

Sekian dari aku untuk kali ini. Selamat berzakat wahai AKU dan KAMU!!

2 comments:

Cik Pulau said...

Zakat..
biasa ayah aku yang bayar zakat.huu~

Zulgeologist said...

pasni xpe..suh laki hg pulak bayokan..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang