PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Monday, June 28, 2010

Cerminan dosa

Hari yang aku post entry tentang artis tu visitor aku hampir mencecah 100 orang dalam dua hari berturut2. Lepas tu note tu keluar kat facebook pulak. Ye la sebab aku dah auto kan untuk keluar. Alhamdulillah bila ramai yang melawat dan komen menunjukkan kawan2 aku ni semuanya peka dan sensitif terhadap isu ni. Memang isu yang biasa bila cakap tentang artis. Tapi aku nak memperbetulkan persepsi dan pemikiran kita kat sini.

Kita memandang serong kepada artis di malaysia ni. kenapa kita memandang serong? Dan kita harus bertanya kepada diri kita jugak adakah orang di sekitar aku memandang serong kepada aku? Aku islam tapi tak solat? Aku islam tapi tak tutup aurat? Aku islam tapi tak puasa? Aku islam tapi mengumpat? Aku islam tapi bercumbu dengan pasangan? Aku islam tapi tak amanah? Aku islam tapi cakap macam takde akidah? Aku islam tap dan tapi dan tapi.. Tidakkah itu semua menyumbangkan kepada keserongan - keserongan yang datnag bertandang secara pukal mahupun berjemaah??

Terlampau banyak ketapian yang berlaku kepada diri kita sendiri yang menunjukkan semua geng2 TAPI ini adalah bermaksud kita ni tak mengikut acuan yang telahpun ditetapkan oleh islam itu sendiri. Maka sudah menjadi tanggunjawab kita untuk memperbaiki diri kita yang sememangnya takkan sempurna ni. Kompm takkan sempurna punya. takyah poyo la cakap boleh.m Tapi apa yang kita mampu lakukan adalah menuju ke arah kesempurnaan itu.

Apabila kita mendengar dan melihat keceluparan artis itu cuba kita melihat dia dengan ibarat kita memandang cermin yang tenyata akan memantulkan kembali penglihatan kita itu kepada diri kita sendiri. Melihat dia cakap seperti seorang tokoh sekular. Cuba kita lihat diri kita ini cukup tidak sekularkah kita? melihat dia hajjah tapi tak pakai tudung? Kita ni islam tapi cukupkah aurat yang kita tutup? atau tutup hanya ketika nak bersolat je? tengok dia buat private party? cukup terjagakah muammalat kita sesama dengan ajnabi kita?

wah..andai melihat dosa orang akan membuatkan kita berfikir maka nescaya kita akan takut dan sentiasa beringat untu buat dosa. Tapi itulah resmi manusia melihat hanya melihat. Hanya pandai berkata dan menulis ( Macam aku la) Tapi hakikatnya? tindakan??habuk pun tarak!!

So aku menyeru aku dan kamu untuk melihat dan berfikir maka bertindak dengan sepatutnya.So how to do now?? TUMBUK dada tanya iman...

wallahualam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang