PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Wednesday, June 9, 2010

Keimanan Menjana Perubahan (KMP)

Keberadaan aku di UKM yang tak disengajakan. Bermula dari interview yang aku sangka kat Taman Melawati semalam. Rupanya Syarikat dah lama pindah ke Kinrara. Tambah dengan aku yang sesat lagi disesatkan oleh orang yang aku tanya maka sampai lambat la ke tempat interview.. Dah la tu siap interviewer kena ambil aku kat tepi jalan besar lagi. Susah lagi menyusahkan. Selesai je interview aku naik highway LDP dan ternampak signboard Seremban. Kebetulan aku ada urusan sikit kat UKM maka aku pun balik je la kejap ke sini. Bukan urusan yang aku nak ceritakan. Tapi sedikit input yang aku dapat selesai solat maghrib kat masjid UKM semalam.

Tazkirah yang disampaikan oleh ustaz yang aku rasa berasal dari indonesia tu berkisar tentang iman. Bercadang untuk ke ummah talk namun aku dah berada kat majlis tu maka aku pun teruskan je la. Beradab la kononnya..hehe.

Iman yang tak dapat dijual beli, diwarisi dan tiada di tepian pantai mahupun di pasar tani.

Tazkirah dimulakan dengan ustaz menyatakan nak jaga iman bukan hanya dengan bersolat 5 waktu tapi kena ada ibadah tambahan. Lalu ustaz menceritakan kisah Saidina Abu Bakar. Mula-mula Rasulullah saw bertanya "siapa yang berpuasa hari ini?" Saidina Abu Bakar menjawab "Saya ya Rasululullah" Kemudian diikuti lagi dengan amalan bersedekah, melawat orang sakit dan mengiringi jenazah ke perkuburan. Kesemua ini dilakukan oleh Saidina Abu Bakar pada hari itu. Lepas tu Rasulullah cakap maksud dia lebih kurang "tidak dilakukan 4 perkara ini oleh seseorang kecuali tempatnya di syurga" (Bukan matan sebenar.just dalam bentuk penceritaan aku)

Tengok betapa hebatnya amalan sahabat terdahulu. Kalau nak dibandingkan kita sekarang ni teramatlah jauhnya kita ni. Nak melawat kawan sakit pun malas n rasa macam membuang masa je. Baik telefon je kan? boleh jimat masa. Takpun Webcam kat YM ke. Maklum la dah berteknologi sekarang ni sampai amalan mulia ditinggalkan. Aku rasa tak perlu la aku hurai tentang keempat2 fadhilat amalan ni. Korang boleh google sendiri ye...

Seterusnya aku nak berkongsi apa yang ustaz tu ceritakan dengan istilah akhufillah. Satu istilah yang amat-amat baik bak kata ustaz tu. Maksud istilah tu kalau direct translate "saudara pada Allah" tapi nak bagi fahamnya saudara seakidah, saudara seislam, saudara seiman. Tertarik aku dengan kisah yang disampaikan oleh ustaz tu tentang zaman dia belajar kat negara arab dulu. Banyak kisah yang ustaz tu cerita. Tapi aku kongsi sikit je la.

Ada satu ketika ustaz tu naik atas bas. Memang penuh la bas tu. So mesti la kena berdiri. Tiba-tiba ada seorang arab tu cakap kat orang yang duduk tu yang maksudnya lebih kurang "bangun kamu, haram kamu duduk, hormat diri kamu sendri bagi tetamu ni kita duduk". Tak berhenti disitu tahap saudara seiman diorang. Ketika nak membayar tambang arab tu cakap kat ustaz "jangan2. kamu tetamu, Biar aku yang bayar" lebih kurang macam tu la.subhanallah...Hebatnya diorang sampai tahap macam tu diorang melayan saudara seiman walaupun baru je kenal. Cuba kita renung diri kita pulak? Kalau ada Pak Arab yang kita jumpa. Ada kita tegur? ada kita nak beri pertolongan yang termampu? Kadang2 ada yang menyumpah2 cakap diorang ni menyusahkan je.

Kisah kedua pulak. Kisah ustaz tu pergi bersolat kat masjid yang dia biasa solat. Dia disapa oleh seorang warga palestin. Nama aku dah tak ingat. Tapi memang diorang berkenalan kat masjid tu la. Dialog diorang lebih kurang macam ni.

Palestin : Assalamualaikum ya akhi
Ustaz : Wallalkumussalam..
Palestin : Ada perlukan pertolongan? ada nak beli barang?
Ustaz : takde apa. Semua ok.
Palestin : Jom kita pergi minum2.
Ustaz : Takpa. Saya dah minum. Terima kasih.
Palestin : Kalau macam tu jom kita jalan2 naik kereta saya sebentar.nanti saya hantar balik ke sini. SAYA TAK PUAS HATI SELAGI TAK MEMBERI KHIDMAT KEPADA SAUDARA.
Ustaz : Kalau begitu. baiklah.

Lebih kurang macam ni la dialog diorang. Subhanallah..hebatnya tahap saudara seiman diorang. TAK PUAS HATI SELAGI TAK MEMBERI KHIDMAT. Kita ni yang dah lama kenal pun tak sampai tahap macam tu.Kebetulan orang diatas ni bangsa Palestin. Apa khidmat kita untuk saudara seiman kita kat Palestin sana tu??uish..terasa pulak aku..

Boleh kira saudara seiman ke ni?nampak kamcing je.

Masa aku dengar kisah2 ustaz ni ada la aku tergambarkan beberapa sahabat aku yang kuharap sampai kesitu tahap persaudaraan kami. Nanti boleh la aku suruh diorang berkhidmat banyak2..haha..

Dah dekat hujung tu ustaz ada cakap yang iman ini umpama pokok. Pokok yang akan menghasilkan buah2 yang manis lantaran dek kemanisan iman itu. Buah-buah keimanan ni la yang kita perlu cari dan lakukan. Kalau iman dah mantap. Nanti banyak la amalan2 a.k.a buah yang akan terhasil. Kita nak beramal pun rasa manis je. Takde pun rasa malas. So aku menyeru kepada aku dan kamu untuk memperbanyakkan amalan. Semoga kita akan dapat merasai "halawatul iman" yang dicari..



wallahualam...

p/s : Teringat motto matrik aku dulu kat perlis (KMP) Keimanan Menjana Perubahan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang