PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Tuesday, June 15, 2010

Gelombang yang tak dingini melanda

Alhamdulillah hari ni genap 2 hari aku bekerja selaku pekerja baru kat g&p geotechnic sdn bhd. 2 hari yang takde apa2 pun. Semalam just melepak dan termenung kat office. Semalam aku rasa berfungsi time senior2 ajak main pingpong lepas habis kerja.hehe. Hari ni pulak dah mula pergi site. Ok juga la. Site aku tadi ada banyak pokok. So teduh la. Kalau takda. Alamatnya jatuh la saham aku nanti dihadapan anak orang2 kaya kat TTDI tu..haha

Satu perkara yang merisaukan aku setelah bekerja ni adalah mampu tak aku nak kekal kat jalan dakwah yang memerlukan pengorbanan dari segi tenaga masa dan harta. So teringat aku tentang siri2 gelombang mutasaqitun yang diperkatakan dalam satu pengisian yang aku tak datang dulu. Just tanya kengkawan je..hehe

Sekarang rata2 aktivis dakwah kampus yang dah nak grad sedang berhadapan dengan gelombang mutasaqitun yang pertama. Gelombang keciciran di jalan dakwah ini amat biasa berlaku. 2 3 bulan lepas habis belajar adalah satu tempoh yang kelihatan singkat namun dalam masa ini lah yang akan mencorak pergerakan dakwah selepas alam kampus. Samada masih berjaya meneruskan ataupun terasa seperti berada didalam awanan bebas selepas terperuk di dalam sangkar selaku aktivis. Apabila perasaan bebas ini dirasai dan ingin merasai maka tak merasa la nak merasa apa yang dirasa ketika di alam kampus..

Futur satu perkataan yang biasa kita dengar. Futur boleh dikatakan berpunca dari hanya ingin melepaskan lelah sebentar dijalan ini. . "Ala, nak rehat kejap je dalam 3 4 bulan. Nak manage hidup kejap" nah. Satu kata2 yang bakal merubah landskap kehidupan seorang aktivis dakwah. Tiada istilah mahu melepaskan lelah dalam usaha ni. Kalau terasa nak melepaskan lelah sekejap nescaya bakal tersungkur kelak. Perkara yang aku takuti sekarang ni.

Baru sekejap ni seorang teman aku bertanyakan tentang progress perkara yang aku sepatutnya uruskan. Nampaknya alasan aku adalah disebabkan kerja maka tak sempat nak uruskan. Hmmm..nampaknya ternyata aku sedang dilanda gelombang mutasaqitun ni. Ish. Kena la aku menyediakan kapal yang besar sikit. Dan semestinya aku mengharapkan ada kapal2 lain yang disebelah aku yang akan mengingatkan aku tentang cara2 untuk mengemudi kapal ni dengan baik tanpa dikaramkankan oleh gelombang yang melanda.

Salah satu cara yang amat penting untuk mengatasi gelombang ni adalah pekerjaan yang kita pilih. tak kira la skop kerja, Syarikat, Persekitaran kerja hatta lokasi syarikat pun memainkan peranan penting. Semua ni perlu diambil kira dalam memastikan keberlangsungan gerakan dakwah.

So, Aku mengingatkan aku dan rakan2 seaktiviti banyak yang perlu difikirkan untuk memilih arah hidup sekarang ni. Maka kalau nak memilih tu sila bertanya kepada yang maha tahu. Macam aku waktu time proses mohon kerja tu pun memang satu perkara yang memingkan untuk pilih kerja yang terbaik. Sampai gugur juga la rambut aku.hehe. At last aku buat isitikharah dan mengaplikasikan doa yang aku dah letak kat entry dulu tu. Alhamdulillah aku dipermudahkan untuk pilihan sekarang ni. So redha dan bersangka baik dengan pemilihan Allah yang dah memang baik ni..

wallahualam..

p/s : nak tahu gelobang ke 2?? Tunggu time aku sedang alami nanti..

2 comments:

K2r~90 said...

gelombang mutasaqitun tu contohnye ape ek?

yup mmg memilih pekerjaan mmg satu keputusn y perlu byk difikirkan ..

Zulgeologist said...

gelombang yng membuatkan org tercicir dalam gerakan dakwah..macam sibuk bekerja..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang