PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Saturday, September 10, 2011

Moh cari titik merah!!


Bismillahirrahminairrahim..

Semakin hari aku merasakan semakin optimis. Ya. Semakin optimis untuk menyatakan bahawa setiap orang mempunyai titik perubahannya. Yang menjadi bezanya Cuma jangka masa untuk menemuinya dalam masa terdekat ataupun sudah meningkat usia. Optimisnya aku hinggakan aku buat status kat FB la.haha

Aku melihat insan2 di sekitar aku. Dari kenalan di Kampung, Sekolah, Matrikulasi, Universiti hinggalah kini di alam pekerjaan. Semuanya mempunyai cerita tersendiri. Terasa ingin nak cerita satu persatu. Tapi tak berdaya la. Aku kongsi sikit kat sini je la ek.

David Beckam (Bukan nama sebenar) adalah kenalan aku di kg. Kami sama2 bermain takraw di kg. Baru2 ni aku pergi beraya di rumah die. Sembang punya sembang aku dapat melihat perubahan dia. Dulu dia seorang yang hidup tidak terurus. Kerja entah ke mana. Layan motor je tau. Tapi sekarang ni alhamdulillah. Dia mula serius dalam kehidupannya. Kerja tetap. Sembang pun dah macam orang matang. Alhamdulillah dah boleh juga cakap bab soal solat.

Seterusnya Lin Dan (Bukan nama sebenar) adalah kawan aku di SMKA Kerian. Beliau hanya sempat 3 tahun di sekolah tu. Sebabnya rasanya keputusan yang tak melayakkan beliau untuk kekal kalau tak silap aku. Di tambah lagi dengan kenakalannya di zaman kenakalannya dulu. Sejak dari tingkatan 3 tu memang kami tak pernah bertemu. Baru2 ni aku buat program kat sekolah. Sebelum tu aku dah tengok kat Fb dia. Dah tengok akan perubahannya. Cuma pertemuan kami di program tu sekadar untuk mengesahkan dengan melihat dengan mata kepala sendiri. Sangat hebat bila hidayah Allah itu telah sampai. Ianya datang tanpa diduga dan secara tiba2 bak kata si Lin Dan ni. Selesai bersolat maghrib hari tu sempat kami berdiskusi sedikit tentang pengamalan islam ni.

Ada lagi seorang junior aku di sekolah dulu. Si Dafi (Bukan nama sebenar) ini ketika form1 sampai form3 nya memang muka memang sangat takleh blah. Aku secara jujurnya pun agak menyampah tengok  dia.  Sakit mata je tengok  gaya dia. Kira cara jalan pun dah buat orang tak suka la tengok. Tapi alhamdulillah. Naik je form 4 dia berubah secara mendadak. Sangat mendadak!! Aku sangat2 kagum dengan perubahan dia. Bukan aku sahaja. Malah pihak sekolah pun kagum dan respek dengan dia sehinggakan orang yang begitu nakal sebelumnya akhirnya di angkat sebagai Ketua Umum Pelajar. Kini beliau telahpun melanjutkan pelajaran ke Unversiti Madinah. Jurusan nya aku tak berapa pasti. Bab hadith kut.

Kita tengok pula senior aku di Kolej Kediaman Ibu Zain UKM. Kak Angelina Jolie (Bukan nama sebenar) ni adalah Pemudah Cara aku ketika Minggu Mesra Pelajar (MMP). Selesai je minggu MMP beliau telahpun menunjukkan aurat rambutnya yang telah diwarnakan. Aku baik je dengan dia tapi dari segi keterjagaan aurat dan pergaulannya agak terbuka. Tapi juga setelah mendapat hidayah dari Allah swt. Segalanya berubah. Kini aku melihat dari jauh je di Fb beliau. Ketara sungguh perubahannya. Pernah juga aku PM di fb nya untuk menyatakan kekaguman aku. Alhamdulillah begitulah hasilnya setelah menemui titik perubahannya.

Begitulah sedikit kisah orang yang aku kenali yang telah menemui titik perubahannya. Ada lagi nama2 yang tidak aku kongsikan di sini. Malah yang terdekat adik beradik dan saudara aku pun ada. Kawan2 yang jauh mahupun dekat. Semuanya telah menemui titik perubahan masing2.

Tentang  titik perubahan inilah yang telah aku sampaikan adik2 tingkatan 5 SMKAK ketika kami berprogram di awal bulan 7 yang lalu. Aku highlightkan di dalam ucapan penutup program hari tu bahawa akan adanya titik perubahan yang menanti. Cuma yang menjadi beza adalah lambat ataupun cepat untuk kita menemuinya. Kini aku sekali lagi highlightkan pendapat aku ini.  

Dengan contoh yang berada di depan mata ini menguatkan lagi pendapat aku ini. Persoalan yang berlegar kini bagaimana pula dengan titik perubahan kita? Masih belum ketemu?? Kebelumtemuan (bahasa baru ni.haha) ini pula akan membuatkan timbul persoalan seterusnya iaitu apa yang kita lakukan untuk membuat first date kita dengan titik perubahan itu? Cukupkah kita dengan hanya duduk menyilang tangan, bersila panggung sambil menonton cerekarama mahupun filem hantu bonceng?? Tidak sama sekali. Kita perlu untuk berdoa…Berdoa dan teeeerus berdoa. Semoga Allah memberi peluang untuk kita bertemu titik tersebut seawal mungkin agar kita mempunyai senggang masa yang lama untuk mengumpul bekalan untuk dipersembahkan kelak..

Sekian sahaja repekan dan rapuan dari aku. Semoga kita sama2 menemui titik tersebut lantas beristiqamah dalam meneruskan perjalan selepas menemui titik itu.

Wallahualam….

P/S : Teringat pulak kat entri  tentang titik perubahan artis yang masuk beutifulnara hari tu. Hehe

 Ops...tak habis lagi....

























































































































































































Ambik ni!!
































.
Nak sangat titik merah korang.haha
  Tahniah sebab dah jumpa!! :-)

6 comments:

daiaziz said...

haha

tcher_vera said...

ak cam tau sp "lin dan" tu..hehe..

Zulgeologist said...

tcher vera : sape.meh try test teka tgk :p

tcher_vera said...

tok sey ambo men teka2...nnty slh jth fitnah lak..huhu..ak cuma cam tau je, jd, biar la antra ak dan ati ak yg berteka teki sp "lin dan" yg cam ak tau tu.. :) ..

yanmaneee said...

michael kors bags
off white x jordan 1
air max 97
jordan 6
golden goose
michael kors handbags
moncler outlet
air max 270
balenciaga shoes
michael kors purses

leautheigh said...

this post have a peek here basics Dior Dolabuy company website replica louis vuitton

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang