PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Tuesday, April 6, 2010

Journey to Perak darul Kartun

Selesai sudah viva tesis aku. So lepas ni kena masuk workshop balik la tesis aku. Banyak sangat yang aku kena betoikan..nasib2..huhu. Dah selesai viva sekarang baru boleh update blog.hehe.nak story sikit journey aku n d KIZ friends ke negeri perak negeri bergolak.haha. Perak darul kartun la katakan..haha

Selesai solat asar jumaat lepas aku n rakan2 berkumpul kat sepan blok C. Penyertaan dalam 11 orang. 6 naik motor iaitu Aku, Mat Anip, Noni, Minul, Zamri n Cae, 5 naik kereta iaitu Oney, Mie, Rahman, Jimbet n Manan. Tu je yang dapat dikumpulkan.yang lain ada hal lain. tak dapat join.takpe la.ni pun dah meriah. Memulakan perjalanan dengan doa tapi aku takde time tu. Baru nak pergi tukar minyak hitam. Zamri lak pergi tukar mentol. So kami takde la time bertolak. Jumpa kat Petronas je..

Aku takde la pulak..

Perjalanan diteruskan dalam keadaan cuaca yang agak mengancam kekeringan kami. Seperti dijangka titisan rahmat membasahi setiap pelusuk motor n tubuh kami.huhu. Takpe la.baru la adventure kata orang.hehe. Kami berpisah dengan geng kereta n jumpa balik kat Tg malim. Sempat la bergambar kejap kat r&r situ.

Amik angin jap

Lepas tu kami meneruskan perjalanan sampai la ke slim river. rehat makan jap sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi yang dituju. Sg Klah Hot Spring. Makanan pulak tak berapa sedap dan mencemarkan nama baik negeghi kesayangan teman..ape da...huhu


Makanan yang sedap..huhu

Lepas selesai makan kami terus menuju ke Sg Klah. Tak sabar rasenye nak memanaskan badan setelah kesejukan dibasahi hujan. Dalam jugak la kawasan tu. Kawasan felda la katakan.Lebih kurang pukul 11 mlm sampai. Bila sampai je kat situ ada hint tak baik datang. Aku tengok macam gelap je. Rupanya tutup kata abg polis kat situ.waaaaaaa....tension!!!! Kiranye kami pergi malam tu untuk g surau die je. Jadi la dari takde..huhu

Lepas tu kami pun mencari tempat tido. Memula tanya homestay. Bapak mahal giler. Pastu cari hotel lak kat tapah sebab esoknya ingat nak g Lata Kinjang lak. Tapah resthouse penuh n hotel timuran mahal lak. So, kami terpaksa mengambil langkah paling bijak dengan menginap di masjid tapah. bagus gak kat situ. Subuh terjaga n boleh gerak awal esoknye. Duit pun jimat.huhu

Oh Hotelku..

Aku bangun agak awal esoknya sebab masjid dah terang benderang seawal 5.15 kut. Sementara aku tunggu azan, datang sorang budak ni tegur aku. Hazim namanya. umur 18 tahun. belajar pendidikan khas sebabnya IQ dia lemah kut. Lebih kurang macam tu la die cite. Aku tanye die memang setiap waktu ke datang solat jemaah? die jawab "haa, ikut ayah" dia cakap lagi dia tengok ayah die dah umur 60 tahun. dia memandang masa depan time die umur 60 tahun macam mana. So tu pasal la dia dah bersedia sejak sekarang. bagus budaknya. Siap ingat pesan ustazah dia lagi.hmm..terfikir gak aku. Dia yang ada masalah akal pun boleh berfikir. Ni pulak manusia yang bijak besatari ni? kamon la..tak rase tercabar ke??huhu

Selepas selesai solat subuh kami bersiap untuk bergerak. Nasib baik masjid tu dekat dengan kedai makan n pasar. So, senang la kami nak sarapan n terus beli bahan2 untuk BBQ nnt.Tq mat Anip sebab sponsor. Birthday boy la katakan..huhu

Displin giler..

Sampai je kat Lata Kinjang memang kami tak sabar2 dah nak mandi. dah la memang belum mandi. Tengok air memang terbaek la pulak kan..tapi papepun api kena hidupkan dulu. Ayam,ikan n udang kena basuh n perap dulu. Selesai semua tu apa lagi?tinggalkan chef Mie bersama pembantunya. Mandi Time!!! huhu

Sampai jua..


Berbaloi2

Rehat jap mandi untuk makan hasil BBQ. Memang sedap giler.. Free la katakan.dengan ayam..ikan...udang...fuhh...memang mengairliurkan..hehe.Lepas tu kami sambung mandi kejap n terus bersiap untuk ke destinasi berikutnya sekitar pukul 11. Destinasi adalah makan free di rumah Cae..best3X..

Free ni

Sampai je kat rumah Cae. rehat jap lepas tu dapat makan. memang balun sungguh2 la. kena pulak makanannye sedap kan. tambah lagi free n lapar giler. memang layan le.. Sepatutnya semua nak gerak balik petang tu. Aku je nak stay sebab rumah aku tinggal setengah jam je lagi nak sampai. Tapi setelah aku n cae pancing dengan nak jalan2 pergi lumut. Akhirnye diorang yang naik kereta je balik. Manan tukar ngan Zamri. Sebab Zamri ada simulasi malam tu. So tinggal la kami berenam mat2 motor yang bertahan.

Destinasi berikutnye adalah rumah aku. Dalam pukul 5 sampai rumah aku. cadang nak bawak mandi sungai@ naik bot kat sungai perak depan rumah aku. tapi hujan lebat la pulak. Tak berpeluang la diorang. So diorang berehat je kat rumah aku sampai la ke maghrib n terus tengok game Chelsea menewaskan Man U kat rumah aku.

Kat rumah aku

Selesai tengok bola kami terus gerak pergi lumut. Hujan la pulak. so tak dapat nak jalan2 lebih2 sangat. Kami decide untuk g tengok bola kat Restoran Uncle Zam je la. Memang sedap sebab Cae open table.hehe

tandas di Lumut

Dalam pukul 1 kami sampai kat rumah Cae balik untuk tido. Lepas setting2 aku terus tido.tak tahan dah. esok pagi2 nak gerak dah. Alhamdulillah kami berjaya gerak awal jgak la. Dalam pukul 9. Gerak awal sebab ada agenda tambahan. Ape agenda nye?? sila sambung baca..hehe

Ready to go..

Yeah!!! akhirnya sampai jugak ke Hot Spring!! best giler mandi. Ada 2 jenis kolam utama. Satu air panas n 1 lagi air bukit. dua2 kami layan. Ada gak kolam2 kecik tempat rendam kaki. tapi memang panas la. Kejap2 boleh la. Tempat rebus telor pun ade. papepun memang layan la pergi. tak sia2 usaha gak datang balik menebus kehampaan. Kepada geng kereta jangan jelez ea?? hahaha



Berjemur jap


Air bukit..cool...

Setelah penat mandi kami pun bersiap la nak balik. Solat kat surau. Sekali jumpa lak felo kolej aku En Bisha bersama geng grand livinanye. kebetulan... Lepas setel bersiap. Berbekalkan seluar jeans basah kami akibat pakai untuk mandi tadi kami meneruskan perjalanan.huhu. berhenti makan jap dalam pukul 3. Korang tau kan ape akibat makan n meneruskan perjalanan di dalam cuaca panas? Memang ngantuk giler.. banyak kali gak aku terlelap. Siap mimpi lagi tu..hehe. So kami berhenti kat rawang jap untuk tidur kat tempat yang amat2 selesa..huhu

Kesan buruk.haha

Dah puas tido kami sambung perjalanan ke UKM. Sekitar pukul 6.30 kami sampai ke UKM dengan keadaan kering. Yang jeans basah tadi pun dah kami jemur sambil menunggang motor..huhu..

Keseluruhannya journey kali ni memang sangat2 terbaek!! sangat seronok menghabiskan masa dengan teman2 seperjuangan kat kolej ni. Hope lepas ni hubngan mesra kita ni akan tetap berkekalan hingga ke akhir hayat..cewwahh...

sekian..

3 comments:

Cik Pulau said...

memang terbaek...
mg ukhuwah korang akan sentiasa kekal selamanya...
tabik2.. baek tol bufday boy...haha

Anonymous said...

bez r dato'.... huhu...

Zulgeologist said...

lini : korang pun buat gak la..huhu

anon : memg bez!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang