PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Thursday, April 1, 2010

Pembodohan secara berjemaah oleh mereka...

Risalah di copy dari link ni

Assalamualaikumwbh. Ikutilah cerita sedih di sebalik April Fool's Day sebagai renungan bersama. Setiap kali menjelang 1 April, sesetengah orang kita begitu taksub dengan budaya 'pandang ke barat'.

Berbalik kepada perayaan April Fool's Day ini, adalah ia mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian.

Penduduk-penduduk Islam di Sepanyol (Moors) terpaksa berlindung di dalam rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dr Sepanyol.

Penduduk-penduduk muslim ini, diberitahu bahawa mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh dipelabuhan. Orang-orang Muslim yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi keperlabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan.

Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak. Keesokan harinya (1 April), mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan menuju ke perlabuhan.

Pada masa inilah pihak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah dan kemudian membakar rumah penduduk-penduduk Islam ini.

Mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya dibakar. Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum muslim dan membunuh kesemuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil. Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian.

Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga di serata dunia.

Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool's Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri.

Semoga Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk kita.


13 comments:

Anonymous said...

thnz 4 d info.. kalau x baca, pasti kitorg still x taw... dahsyat.

Zulgeologist said...

sesame...aku pun baru je tau..huhu

budak comey said...

ermm thnz. sama2 kita mhayatinya..
bgtu jga dgn tarikh 1 May (hari buruh).. ad sstu d sbalik tarikh itu sbnarnya. sy dpt tau pon apb mndgar cramah dr Ustaz Idris Yussoff bru2 ni..
trikh 1May mrupakn tarikh ttubuhnya group illuminati.. stu group yg cuba mjatuhkn Islam scara snyap2 (kalau sy x silap laa)..
erm korg nk taw lbh lnjut, juz google it ok.. heeeeeeeeeeeeeeee...

mayonis said...

ow info yg sgt bmanfaat utk kita smua renungi n hayati. nice post dato'.
budak comey : sy pon prnah dgr yg 1 May dsambut based on trtubuhnya illuminati ini. tp personally sy sdiri x taw ap itu illuminati. mgkin ad sesape yg dpt bgtaw n share more info abt illuminati ini..

Zulgeologist said...

budak comey : tq sbb bg info..

mayonis : entry copy n paste je pun..hehe

kalau nak tau banyak tntg konspirasi dunia boleh masuk blog ni..

http://jejakitinggalanrasul.blogspot.com/

geologist student said...

selama ni kita smua hanyut dgn pmainan jahat org2 barat n yahudi.. thnz dato' dr ahmad n jgak kat budak comey 4 d info given..

p/s: dr ahmad ni pensyarah geologi ke? bhgn mana dr?

Zulgeologist said...

geologist student : sesame..ceh..buat2 tak kenal aku lak..kan aku yang ajar subjek seni tari batuan metamorf ari tu..hahaha

geologist student said...

seni tari batuan? 1st time dgr tu. sy x dpt cam la dato' dr ahmad. 1st time masuk blog ni..

budak comey said...

ahaha tetiba je a.zul trus naik pgkat dpt dato' n dr.. meh sy tlong jwb ey.. hehe (saje nk nyibok)
dato' ni student geology. 3rd yer.. dia ni ngada2 taruk tiitle kat dpn tu. heee. a.zul jgn mrh ye..
gura2...

geologist student said...

fusss mati2 ingt kan pnsyarah td. hehuhi. tgok gmbr td da knal la. seniior kitorg.. well, gud job. nice blog. bmanfaat..

Zulgeologist said...

budak comey : tq sbb menjawab..dah tau dah si geologist ni dah kenai sape a.zul.hehe

geologist : uish..mcm nk kenal lak sape ni..leh ajar subjek seni tari batuan igneus lak..haha

Anonymous said...

hahaha korg ni reader n followers smua lawak laa... dato' pon sama hahahaha.. xpe, bjenaka smbil myebarkn mklumt yg bguna.
peace... nice blog ni dato'. 1st time masuk. rasanya da x nk kluar da ni.. hehe

Zulgeologist said...

anon : diorg ni la..sy ni kan serius orangnye..haha..jemput masuk selalu ek? nasihat sikit sy ni..lagha je..haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang