PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Tuesday, February 23, 2010

Mim tak hidup..

Alhamdulillah semalam berjaya 2 aktiviti mingguan yang dianjurkan oleh Kelab Kerohania Kolej aku. Pertamanya berpuasa sunat dan berbuka bersama2. Dapat la dalam 24 orang yang join. InsyaALLAH yang depan2 ni akan diistiqamahkan dan meramaikan lagi jemaah berbuka tu. Sahabat2 lain apa lagi?? Jom la join Minggu depan lak..

Selepas maghrib pula ada Kelas Tajwid yang di ajar oleh Ustaz Ilyas. Semalam kali ke 2 majlis dijalankan dan mendapat sambutan dalam 7 hingga 8 orang. Ok la tu dalam usaha memperbaiki bacaan Al Quran masing2. Kat sini aku nak share tentang hukum tajwid yang dikupas oleh Al Fadhil Ustaz kita semalam..

Semalam membincangkan tentang hukum mim mati. Hukum mim mati ni ada 3 pecahan apabila bertemu dengan huruf2 hijaiyah. Pertamanya mim mati bertemu dengan huruf 'mim'. Hukum bacaannye adalah didengungkan dengan memasukkan dengung tu kepada huruf berikutnya dan dipanggil hukum idgham mithlain saghir.. Contoh bacaannya adalah..

ٱلَّذِىٓ أَطۡعَمَهُم مِّن جُوعٍ۬ وَءَامَنَهُم مِّنۡ خَوۡفِۭ
(Al - Quraish - 4 )

Seterusnya hukum mim mati jika bertemu dengan huruf 'Ba'. Hukum bacaannya juga dengung tetapi dengung yang bersedia untuk masuk kepada huruf berikutnya. Hukum ini dipanggil Ikhfaa' Syafawi Contoh bacaanya adalah..

تَرۡمِيهِم بِحِجَارَةٍ۬ مِّن سِجِّيلٍ۬
(Al - Fill - 4)

Yang berikutnya mim mati bertemu dengan huruf selain 'ba' dan 'mim'. bacaannya hendaklah dijelaskan. Tak boleh dengung. Hukum ini dipanggil Izhar Syafawi. Contohnya bacaan adalah..

صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ
(Al - Fatihah - 7)

Ini je sekadarnya yang aku nak share. Ada lagi yang dibincangkan lagi semalam. tapi ni yang utama la.. So aku mengajak la sahabat2 yang membaca entri aku ni untuk join kelas tajwid yang diadakan setiap hari isnin malam selasa bertempat di surau KIZ selepas Maghrib. Semoga kita bersama2 dapat memperbaiki bacaan kita dan mempelajari nama2 bagi hukum2 tajwid. Kebiasaannya kita hanya boleh membaca tanpa mengetahui hukum tajwid tersebut.. Aku la tu..hehe. Dah lupa banyak..

Opah aku tudung bercorak putih hitam. Insan yang bertanggung jawab mengajar aku mengaji dulu..Saaaayang my opah =)

Tu je kali ni. Jangan lupa ye datang munggu depan. yang muslimin di ruang muslimin dan muslimat di ruang muslimat..

wallahualam..





4 comments:

MuRSYiDaH_SoLeHaH said...

salam...
perkongsian yg menarik... baarakallahu fiika daeiman... =)
yg penting istiqamah!!!
perbaiki dr semasa ke semasa...usaha tangga kejayaan...Insyaallah...
مَن جَدَّ وَجَدَ... مَن زَرَعَ حَصَدَ... الاِجتِهَادُ أَسَاسُ النَّجَاح

Dato' Dr Ahmad said...

tq2 .same2 kite perbaiki diri..=)

nurul asma mazlan said...

bagus...

dapat mengupdate minda saya kembali

Dato' Dr Ahmad said...

Tq2..Tapi ustazah mesti la pakar.=P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang