PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Tuesday, March 9, 2010

Kerana aku sayang kamu...

Tadi ade sorang junior menanyakan tentang perkara yang dilakukannya kepada aku. Gaya macam nak aku bagi pandangan je. So aku pun cuba nak memberi pandangan. Aku amik masa yang panjang untuk menjawab.Antara menjaga hati ataupun bercakap atas dasar seorang aktivis islam.(aktif ke??huhu). Aku menjawab dengan penuh kasih sayang..cewwah...ye sayang.. Bila kata sayang tu adakah dengan mengatakan sesuatu hanya untuk menjaga hati ataupun untuk menasihati? Kalau nasihat nanti dia kecik hati pulak. kan dah timbul satu hal.. So aku cuba menjawab dengan baik dan menyatakan perkara tu tak molek. Alhamdulillah dia pun setuju. Semoga hidayah ALLAH bersamanya..

Cakap tentang kecik hati ni teringat aku komen dari seseorang kat entri aku. Dia cakap tentang rummet die yang manis dan menutup aurat macam alim tapi tak solat pun. Nak tegur takut kecik hati pulak. Persoalannya adalah anda sayang tak rummet anda tu? adakah dengan menegur ke arah kebaikan dikatakan tak sayang?? Adakah dengan membiarkan dia tak solat anda mampu menyatakan anda sayngkan rummet anda??

Masuk pulak kisah aku dengan adik usrah aku. Baru ni berlaku sedikit salah faham membuatkan kami sedikit tertinggi suara. Mungkin salah aku yang menasihati tanpa usul periksa, Tapi itu adalah kerana aku sayangkan dia. Tapi alhamdulillah malam tu juga dia datang meminta maaf dan aku pun turut minta maaf gak. Semoga kasih sayang yang terjalin kekal. Semoga hubungan aku dengan adik usrah aku tu terjalin atas nama ALLAH bukan hanya disebabkan gemar bermain2 bersama2.haha. Semoga tahapan ukhwah kami berada di tahapan tertinggi iaitu 'ithar'...doakan kami ye..

Cukup lah 3 kisah yang aku storykan kat sini. Mungkin ade yang pelik. Ade yang cakap "Mamat ni poyo je.sayang konon.bajet je lebih"..huhu..tak kesah la apa nak cakap. tapi tu la masalah yang membelenggu pemikiran manusia sekarang. Merasakan dengan menasihat sahabat2 ke arah kebaikan adalah satu perkara yang membuatkan hubungan menjadi renggang. Adakah membiarkan sahabat sendiri terus lalai itu di gelar sayang??

Aku bawak contoh mudah la. Kenapa ibu menghalang anak dara dia berfoya2 dengan lelaki?? kenapa ayah memarahi anaknya yang tinggal solat? Kenapa ayah dan ibu menyuruh anaknya menutup aurat?? kenapa ayah dan ibu memarahi anak bujangnye yang merempit dan meminum arak?? Walaupun terdapat kes ayah dan ibu diherdik oleh anak sendiri kerana menasihati anakanya adakah mereka berputus asa? kenapa mereka terus menasihati?? Jawapannya anda sendiri boleh jawab.Soalan bocor ni.hehe.

Aku pun bukannye kuat sangat nak menasihati orang tapi selagi aku mampu. Aku cakap je la. Walaupun nanti ade je yang pandang semacam je. Tapi andai ada sahabat2 yang aku sayang terlalai maka itu adalah tanggungjawab aku untuk menarik kembali tangan mereka ke pintu syurga. Andai aku yang terlalai menuju ke neraka maka aku mengharapkan sahabat yang menyayangi aku untuk menarik aku kembali ke pintu syurga. Dan aku mengharapkan anda adalah sahabat itu!! bersediakah anda??

"Tidak sempurna iman seseorang itu selagimana dia tidak menyayangi saudaranya sepertimana dia menyayangi dirinya sendiri"



wallahualam..

15 comments:

Anonymous said...

ow ckp pasal sy ey.. ye dlu mmg sy ad komen kat a.zul yg rumet sy x solat. mmg btol sy syg rummet sy.. malah sjak akhir2 ini sy ad jgak bg hint kat dia spaya solat... xlah straight to d point.. tp boleh je dia buat bodoh.. sy bkn xnak tegor, tp sy tringat kat cerita slh seorg kwn sy.. dia ad juga rumet yg x solat. tp slepas dia tegur rummet dia tu, rumet dia trus mrh kat dia n sjak hri itu mreka x btegur sapa walaopon kwn sy tu cuba utk bbaik smula dgn dia... ye sy mmg syg rumet sy, tp sy juga syg hub kami... sy jd serba salah dlm hal ini.. smoga dia dberi hdayah utk mnunaikn kmbali solat....

siswi ukm said...

stuju dgn saudara anon kat ats.. mmg niat kita murni dn sygkn mreka yg jauh tpesog. tp mreka akn mmandag kita dr sudut yg blainan. dn hal ini pasti akn mnimbulkn pgaduhan walaopon bkn itu yg dpinta kita.
wallahualam

Zulgeologist said...

anon dan siswi ukm : takpe la..cukup sekadar anda menjalankan tangungjawab.lepas tu die nak ikut atau x itu urusan dia ngan Allah..

Anonymous said...

xpe2 smua. yg pntig kta sdh bg nasihat. klaw diowg ttap x nk dgr, biarlah.. mreka sdh bsar pjg.. taw dosa n pahala.. tiada guna mncurah air ke ats daun kladi...

Zulgeologist said...

agak kurang setuju.hehe Sebagai dai'e takleh gitu.cuba bayangkan kalau nabi nuhammad berputus asa time mula kumpul orang nak cakap yang dia adalah pesuruh Allah. Tak sampai la islam kat kita. Mungkin tak sesuai dakwah secara mauizatul hasanah. Tapi kan ade method len lagi. Al Hikmah kan ade..(^_^)

Anonymous said...

erm btol2 a.zul. kna tarik balik knyataan sy td.. hehehe.. dakwah scara bhikmah... utk mnarik mreka yg tlh tpesog dr landasan yg sbenar... itu kwajipan kita sbg muslim yg sbenar.. smoga kta smua dlm rahmat Illahi sntiasa.
Amin

Khairunnisa Alias said...

Kena bina hubungan baik antara kita dan rumet kita.., atau kawan2 kita. kl hubungan baik, kita nasihat atau tegur pape pun, iAllah kawan kita boleh terima..

Nak bina hubungan baik macamane??
Terpulangla.. Belanja makan ke, bg hadiah ke, bagi coklat jelly 5 rm1 ke, hadiahkan radix ke..

InsyaAllah, kl hubungan kita baik dengan dia, xde sbb dia nak marah..

Jadi, sgt penting daie untuk ada softskill..hm
Wallahua'alam

Zulgeologist said...

anon : semoga berjaya..hehe

kak nisa : mmg terbaik la kak..siap promote lg.hehe

Anonymous said...

like this post
~missNawaL~

Unknown said...

missNawal : a like when u like this post..hehe

yanmaneee said...

yeezy boost 350
coach factory outlet
air max 97
golden goose sneakers
christian louboutin shoes
nike sneakers
balenciaga
nike kd 11
nike shox
vans shoes

seneeh said...

click to read moreblog here navigate herecheck over here Get More Infoyou could check here

sheau said...

her comment is here Visit This Link why not look here pop over here blog link click here to read

Anonymous said...

kyrie shoes
OFF-White
hermes handbags
hermes outlet
bape shoes
hermes outlet
bapesta shoes
supreme clothing
pg 1
yeezy boost 700

Anonymous said...

palm angels clothing
kyrie irving
russell westbrook shoes
goyard online store
golden goose outlet
kyrie 8
kyrie irving shoes
goyard
bapesta shoes
goyard outlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang