PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Wednesday, March 17, 2010

Nak berubah konon!! bajet baik la tu (2)

Baru2 ni aku bersembang dengan beberapa orang yang menyatakan ingin berubah ke arah kebaikan. Aku sangat2 respect kat orang2 yang macam ni. Walaupun nanti dalam usaha untuk berubah tu macam2 persepsi orang yang akan datang. Kata2 seperti "elle.. nak tunjuk baik je die tu" " Die tu baik sebab dah dekat musim exam je pun" "Dulu tak pakai tudung. Sekarang pakai. On Of je pulak tu". Fuiyoo.. Macam2 ada..kalau kita nak fikir apa yang orang cakap memang sampai ke sudah la kita tak berubah.

Mungkin perubahan kita tu sikit sangat. Tapi yang penting kita berubah ke arah tu. Sebagai contoh untuk budak free hair yang nak berubah. Takkan la esok terus pakai jubah pulak.hehe. So berubah sikit2. Kalau rasa takda kekuatan lagi nak berubah jaga je solat tu elok2. Solat di awal waktu dengan penuh khusyu' dan khudu'. Nanti yang akan di hisab memula bukan persoalan lain. Tapi solat kita la kan.

Sesungguhnya,solat itu mencegah kamu dari melakukan perbuatan keji dan mungkar (Al-Ankabut:45)

Tapi harus di ingat. Kalau masih lagi melakukan perkara keji dan mungkar walaupun kita dah solat. Itu menunjukkan solat kita masih belum cukup sempurna la kan. Sebab solat kita gagal menghalang kita dari melakuakn perkara keji dan mungkar. Aku tak cakap orang lain. Aku sendiri mengalaminya..hmmm...

Berbalik kepada persoalan berubah tadi. Bukankah berhijrah ni adalah satu usaha kita untuk menyucikan jiwa kita. Tak di nafikan semua orang mempunyai jiwa yang kotor. Jadi tangungjawab kita sendiri la untuk bersihkan. kalau baju kita boleh cuci walaupun pakai mesin basuh bercaj Rm2. Tu tara kena duit tu. Sanggup lak cuci. Ni nak cuci jiwa ni macam2 cara free ada. Salah satu yang utama tadi tu la. Mejaga solat..

“Sungguh beruntunglah orang yang senantiasa membersihkan jiwanya dan sungguh merugilah orang yang senantiasa mengotori jiwanya” (Qs. Asy-syams (10) ayat 9)).

Untuk insan2 yang dalam pembaikan dirinya di dalam workshop kerohanian diri ni. Aku ucapkan semoga terus gagah untuk berubah ke arah yang terbaik untuk masa depanmu. jangan risau. Banyak pihak bersama anda..

Kepada aku dan kamu mahupun dia. Bila lagi kita nak berubah? Esok ke? kompom ke hidup lagi esok? ke dah kojol jap lagi? So bila lagi? Sekarang la masa nya!!! Tak kisah la walau sedikit. Tapi kita tetap ke arah itu..ye dok?

“Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik – derhaka”
Surah Al-Hadid ayat 16.



wallahualam..

p/s : Ada entry aku mirip yang kali ni.. Boleh baca di http://ikutsukaatiaku.blogspot.com/2010/02/nak-berubah-konon-bajet-baik-la-tu.html

7 comments:

Anonymous said...

like dis post. ssuai for those who wanna change....

Zulgeologist said...

tq2..semoga dapat manfaat bersama..

FA said...

kojol tu ap?

btw,semoga kita sama2 berubah..insyaAllah.=)

kajol said...

kojol x taw ke? kajol laaa..
ahahaha..
a.zul.
sila jwb ap itu kojol.
hehe

szi said...

adeh.. kojol 2, mati aka mninggal aka mninggal aka mampus aka mangkat dan yg swaktu dgnnya... tol kn?? hehe

Zulgeologist said...

la..dok pehe ko tin??huhu..tq SZI yang memberi jawapan yang tepat!!!

FA said...

yeler..mne ler tauu..ish2..huhu
ok2.tyvm for the meanin..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang