PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Thursday, March 18, 2010

Hebatnya ulama' dan rakyatnya..

KOTA BARU, 12 Mac – Solat sunat Istisqa’ yang diadakan memohon hujan
pagi ini bukan sahaja menakjubkan 2,000 jemaah yang hadir bahkan rakyat
negeri ini apabila kerahmatannya langsung terbukti sebaik sahaja solat
dimulakan,
Hujan pun mula turun ketika bacaan surah al-Fatihah.
Solat yang dimulakan pada pukul 8.30 pagi ini itu diimamkan oleh Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Ia diadakan di Padang Perdana bersebelahan jalan berhadapan dengan Stadium Sultan Mohamad IV, dekat sini.
Hadir sama seluruh kepimpinan kerajaan negeri termasuk exco, Adun dan Ahli Parlimen dari parti Pakatan Rakyat.


Nik Aziz yang ditemui selepas solat sunat tersebut melahirkan rasa
syukur tidak terhingganya kerana menganggap doa rakyat Kelantan minta
diturunkan hujan itu segera dimakbulkan Allah SWT.


“Syukur, kita sembahyang Istisqa’ hari ini mendapat sambutan baik dan di tengah-tengah sembahyang itu turun hujan.
“Saya sendiri telah didedah oleh Allah dengan air hujan yang pertama
semasa sembahyang hari ini sangat-sangat besarlah harapan,
mudah-mudahan Allah beri pada kita bahagia di dunia dan akhirat.


“Tiada erti kita
bahagia di dunia tetapi akhirat kelak kita masuk neraka. Dengan sebab
itu saya berusaha supaya rakyat Kelantan faham bahawa kesusahan yang
berlaku atas dunia ini adalah berpunca daripada dosa.


“Ayat-ayat Quran banyak menyebut bala yang menimpa manusia ini adalah berpunca daripada dosa.
“Oleh yang demikian kita kena pakat-pakat (sama-sama) tegur,
nasihat, tak kiralah dalam apa jua pun keadaan termasuk politik,
ekonomi kerana ini cara Islam, bukan cara demokrasi, bukan cara komunis
dan juga sosialis, tapi cara Islam” katanya.


Menjawab soalan sama ada solat hajat dan solat istisqa yang
diadakan pagi ini sebagai tradisi negeri Kelantan, beliau berkata
“wallahualam. Yang pastinya nabi Muhammad SAW sendiri sembahyang
istisqa’ setiap kali berlakunya kemarau”.

Komen aku : Ni la hasil bila berpegang dengan agama. Semoga semua Pemimpin mencontohi Tuan Guru..

3 comments:

entah said...

subhanaAllah

budak comey said...

itu lah klebihan yg dberikn oleh Allah SWT
btapa gmbirny sy jd ank jati klantan...
wlaupun kurg mbagun dr sgi duniawi, walaopon kami d aggap ke kampungan oleh sstegah ngeri lain, namun kami bgga krn kami mbagun dr sudut keagamaan yg kuat..

Zulgeologist said...

terbaik la anok kelate!! hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang