PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Wednesday, December 30, 2009

FIKIR2..nana nanana..


Baru-baru ni aku mendengar 1 talk mengenai pemikiran kita. Dalam talk tu macam2 aku dapat. Dari mengapa bagaimana dan untuk apa kita kena memaksimumkan penggunaan otak kita ni. Tapi apa yang aku nak kongsi kat sini adalah istilah pemikiran "vertical" dan lateral.

Pemikiran menegak ataupun lateral ni adalah pemikiran yang berasaskan logikal dan lebih bersifat komplesan iaitu memadai dengan apa yang ada. Pemikiran macam ni biasanya adalah reaksi kita yang biasa terhadap perkra yang berlaku di sekitaran kita..menurut kajian 95% penyelesaian masalah yang kita lakukan melalui berfikir secara menegak manakala selebihnya dengan berfikir cara mendatar.

Kat sini aku nak lebih mengupas kepada berfikir secara mendatar. Mungkin ada yang berfikir (secara menegak) kenapa aku nak cerita perkara yang sikit ni. memang lumrah la yang sikit tu lah yang istimewa dan perlu diberi perhatian.betoi kan??huhu

Pemikiran lateral ini diasaskan oleh Dr Edward de Bono yang juga merupakan seorang pakar dalam bidang perubatan dan pemikiran. Beliau memperkenalkan corak berfikir jenis ini setelah melihat setelah mendapati terdapat banyak halangan pada corak pemikiran konvensional. Teknik ini bukanlah untuk menyanggah penggunaan pemikiran yang konvensional tapi hanya 1 jalan yang dijumpai dalam usaha mendapatkan idea yang lebih kreatif dan mencapah.

Jom kita lihat situasi antara 2 pemikiran ini mengikut teori stephen covey.

Situasi : Di awal pagi anak anda menumpahkan kopi dibaju anda ketika sarapan sebelum pergi kerja.

Tindakan 1 : Pemikiran secara menegak
Anda memarahi anak Anda karena telah menumpahkan kopi tersebut. Anak Anda kemudian menangis karena dimarahi. Setelah memarahi anak Anda, Anda kemudian mengkritik istri Anda karena meletakkan cawn kopi tu dekat bucu meja. Kemudian korang laki bini bertengkar jap. Anda lalu lari ke kamar untuk mengganti pakaian Anda. Di meja makan, anak Anda yang sejak dari tadi menangis tidak dapat menhabiskan sarapan paginya dan mengganti pakaiannya untuk sekolah. Dia pun ketinggalan bas dan istri Anda harus segera pergi kerja. Anda kena la hantar nak anda pergi sekolah. Anda pun ape lagi.pecut la.Dah la sampai lambat 10minit siap kena saman lagi sebab bawak laju.Anak anda pergi camtu je.tak salam anda pun. Bila anda balik kerja Anda mendapati bahwa situasi kat rumah agak dingin.So dimana punca tadi??ANDALAH jawapanye..

Tindakan 2 : Pemikiran secara lateral

Anda sepatutnya cakap. takpe la nak.lepas ni hati2 ye..Lalu anda pun pergi tukar baju. Anda pun kembali ke meja makan sambil melihat anak Anda yang melambai ke arah Anda sambil sedang bas sekolahnya. Anda dan isteri dapat pergi kerja macam biasa dan memulakan hari dengan baik.

So nampakkan berfikir secara lateral itu penting..

Jom kita relatekan kesan penggunaan pemikiran secara menegak dan lateral ni dalam memartabatkan islam dipuncaknya.Kita lihat kepada sirah Nabi Muhammad saw bagaimana beginda menggunakan pemikiran secara lateral ni. Cuba kita hayati peristiwa perjanjian hudaibiyah. yang melihat perjanjian ini secara vertical pasti akan mengatakan Perjanjian ini menguntungkan kaum Misyrikin. tapi bagi Baginda yang memandangnya secara lateral akhirnya menghasilkan peluang dan ruang kepada Dakwah Islamiyah sehingga berlakunya peristiwa "fathul makkah"

Sekarang kita sinambungkan penggunaan pemikiran lateral ini dalam usaha gerak kerja Islam. Tak kira dimana sahaja medan yang kita ceburi. tapi bagi aku pemikiran lateral ini amat penting dalam diri da'ie2 yang inigin meletakkan islam dipersadanya. Dalam kita lakukan dakwah mungkin kadangkala pemikiran mendatar sesuai tapi bagi aku pemikiran lateral ni iaitu pemikiran yang kreatif ataupun untuk dikaitkan lagi adalah pemikiran yang berhikmah amat penting dalam mendekati golongan yang bervariasi. Orang yang berfikir secara lateral akan berani melakukan pembaharuan. Setaiap idea pembaharuan yang dikeluarkan akan diteliti kebaikan dan keburukannya walaupun idea tu nampak gila-gila. Orang yang berfikiran lateral juga sama sekali tidak akan secara terus mengkritik idea orang lain tanpa melakukan bedahan dan kupasan kepada idea tu.Mungkin bagi golongan yang berfikir secara mendatar akan memandang pemikir2 baru ni mempunyai idea yang pelik2 yang tak boleh digunapakai. hal ini kerana golongan seperti ini lebih bersifat mengkritik berbanding berbincang. so bukalah ruang kepada pemikir2 lateral ni melontarkan idea..

Mungkn sekadaranya..Entah sahabat2 paham ke tidak aku hentam je la. Aku pun baru je cuba2 belajar tentang gaya pemikiran ni. Lepas ni Nabil mungkin kena tukar trade mark jadi LU PIKIR LA SENDIRI SECARA LATERAL.hahaha

wallahualam..

sumber :

http://manzaidiamn.blogspot.com/2008/04/mengapa-masyarakat-islam-kekeringan.html

http://smkapahang.bpi.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&catid=43%3Aartikel-menarik&id=83%3Akaedah-pemikiran-islam&Itemid=67

http://www.angelfire.com/on4/saifulazrul/PemikiranLateral.html

5 comments:

Money said...

hhhm...post yg menarik. saya pun berpendapat begitu.. mereka yang berfikiran secara menegak, akan terdorong untuk melihat segalanya hanya dari sudut mereka sahaja.Hal ini akan mendorong 'budak' yang ingin memberi pendapat terus kelu lidah tanpa bicara, senyap mulut tanpa kata.sbb mungkin, diri ini sudah dapat mengagak, bagaimana feedback yang bakal diterima.

Mohd Rasydan said...

untuk mendapatkan pemikiran seperti itu, ketahuilah potensi diri, mengenali potensi diri, memahami fitrah hidup di dunia, memahami bahawa segala perlakuan anda semasa hidup di dunia, memahami bahawa tubuh, akal dan pemikiran hanyalah pinjaman sementara, akan menjadikan anda berfikir secara lateral, vertikal, dan memaksimumkan potensi pemikiran anda.. insya Allah.. :)

Dato' Dr Ahmad said...

money : tq2..semoga kita dpt manfaatkan kedua2 fikiran tu

Rasydan : Tq d atas perkongsian:)

saypOOL rafhtello said...

pemikiran secara menyerong ada x??

Dato' Dr Ahmad said...

epoy : ade2..hang sorang je..senget..haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang