PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Monday, September 7, 2009

kupu2 yang mencari teman sekufu

betoi ke lelaki baik untuk pmpuan baik??tu persoalan yg sy terima dari sorg sahabat petang tadi..sy pun ngan yakinye reply la mesti la..maklum la.kan da termaktub dalam kitab alquran..tup2..tiba2 die tanye tntg sekufu..nah..menggelabah daie jahil ni. sy ni tau maksud besa2 j..iaitu persamaan antara suami isteri..tu je ke?ade lagi ke??ape ek??so ngan pantasnye ngan kuasa knowledge per click..sy pun mencari tntg sekufu ni kat tenet..dapat la info yg lebih meyakinkan..

sekufu ni upenye di definisikan oleh ulamak 'al musawah wal muqarab' atau yang bermaksud persamaan atau hampir. tapi persoalan nye ape yg same?tnggi ke ek?macam bukan..huhu.untuk jawapannye..sahabat kena la cari n pk sendiri.hehe

kite tgk pulak ape effect die kat ke dua merpati sejoli ni..selepas di analisis..upenye sekufu ni lebih di berikan kepada pompuan..ladies first..bagus toi laki mengalah.hehe.sorg lagi insan yg terkesan dengan sekufu ni adalah wali mujbir si gadis..

2 kisah yg kite dpt gambarkan tntg kesan sekufu yg lebih kpd pompuan :

1.bayangkan kalu laki kawn dengan seorg pompuan yg same atau lebih rendah sikit ataupun banyak ilmu agama die..banyak tak masalah di kemudia hari?

2.bayangkan pulak pompuan yg kawen ngan suami yg sgt rendah ilmu agamnye berbanding pmpuan tu..kan banyak masalah nnt.

so pe lagi sahabat lelaki JOM TAMBAH ILMU!!!

kalu ikut ulama fikah, diorg sume mengambil kira kepentingan sekufu,

bagi Mazhab Syafie meletakkan sekufu sebagai hak seorang perempuan dan hak walinya.

bagi mazhab hanafi pulak walaupun tidak ada wali mujbir (wali yang boleh memaksa anaknya untuk berkahwin atau tidak berkahwin, misalnya ayah dan datuk)kalu pompuan ni dah ade sekufunye die boleh mengahwinkan dirinya tanpa wali.

Jumhur pulak cakap sekufu adalah syarat untuk meneruskan perkahwinan, bukannya syarat sah perkahwinan tapi tak dinafikan bahawa sekufu penting dalam perkahwinan.

bagi Imam Imrani pula, pemerintah tidak boleh mengambil alih ataupun wali tidak boleh dipaksa untuk mengahwinkah anak perempuan dengan pasangannya yang tidak sekufu.

Imam Shirazi pulak ckp apabila seorang wanita ingin berkahwin dengan orang yang tidak sekufu, tidak menjadi kewajipan kepada wali mengahwinkannya.

antara dalil naqli yg kite leh pegang tntg kepentingan sekufu ni :

Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (juga), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik, dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).

(an-Nur ayat 26)

Pilihlah olehmu untuk keturunan kamu dan bernikahlah dengan orang yang sekufu.

(Riwayat al-Baihaqi)

jadi berdasar ape kat atas ni..memang dapat di simpulkan sekufu ni mmg teramat penting ntuk menjamin kebahagian rumahtangga yg bakal di dirikan..so sesame kte berusaha mencari teman sekufu kite..tap kena ingan batasanye..ingat lah..

lelaki yang mencari keredhaan ALLAH akan bertemu dengan pompuan yg mencari keredhaan ALLLAH di jalan yg di redhaii oleh ALLAH..


bebarapa info diatas dapat dari http://www.pengantin.com.my

3 comments:

deqsu said...

salam..waa..info yg bgs ni coz sblm ni kte pun xtau mendalam psl sekufu ni...

Zulgeologist said...

tu la..same la..nasib bek ade sahabat yg tanye(junior sebenarnye).pe lagi?selamat mencari teman sekufu.hehe

deqsu said...

hehe..insyaAllah..doa2 kn la utk kte ye..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang