PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Tuesday, November 3, 2009

Petroleum dan Al-Quran

Fuhhh.. Penat giler study..haha..padahal pe yg aku study ntah.. xpe2..awal agy..exam sok kul 3.30.hehe.. Aku exam GEOLOGI PETROLEUM sok..saje nak story sikit pe yg aku dah baca n kaitan nye dengan.....(Baca sampai habis la.padahal tajuk dah gtau pun.haha)

Petroleum ni terhasil melalui proses yg berjuta2 tahun lamenye..asal usul petroleum ni ade bebrapa pendapat. Tp pendapat utama (cam ijma' ulama la.hehe) adalah berasal dari bahan organik. contohnye spt algal n kulit kayu. Bahan organik ni akn duk dlm batu punca (source rock) Pastu petroleum akn mengalami pematangan. Antara cara nak kenal tahap pematangan die yg aku nak share adalah dengan berdasarkan warna die. ade turutan dari muda ke tua kuning -> jingga -> coklat -> hitam. kuning untuk minyak terlampau muda. untuk jingga, coklat n hitam dah kre bagus. 3 warna ni terletak dlm julat penghasilan hidrokarbon. Setelah matang minyak ni akn berhijrah ke reservoir yg ade sifat perangkap minyak. Perangkap ni kire cam tempat kumpul minyak2 ni la.ade la syarat2 yg perlu ade. Tp malas nak story kat sini.huhu

Asal-usul organan


Pematangan


Reservoir dan perangkap

Ok.. Now proceed to the main point..Ape kaitannye dengan Al quran??


Dan Yang telah mengeluarkan tumbuh-tumbuhan untuk binatang-binatang ternak. (4) Kemudian Dia menjadikan (tumbuh-tumbuhan yang menghijau) itu kering (berubah warnanya) kehitam-hitaman. (5)
Al - 'ala (4-5) Ayat ni cakap. Allah swt mengeluarkan tumbuhan (cth d atas : algal n kulit kayu). Pastu Allah swt menjadikan warnanye berubah menjadi kehitam-hitaman (pematangan). Kalu dalam tafsir english menafsirkan kehitam-hitaman tu dengan "blackish floodwater" yang bermaksud cecair hitam yang mengalir. Dari ape yg dpt d tafsir ni. mmg kena la dengan pembentukan petroleum yg aku cite kat atas tadi..Bermula dengan tumbuh-tumbuhan.pastu matang hingga berubah warna. Then bergerak ntuk mencari tempat pengumpulan minyak(perangkap) Ni hanya 1 cth kecil je yg sains ni terdapat dlm al-quran. Mcm2 cth ade lagi. Tp setakat ni je aku nak share. Semoga dengan tertunjuknya kehebatan Kalam ALLAH swt ni akn meningkatkankn lg iman kte.. wallahualam.. p/s : Doakan kejayaan aku exam sok.hehe

6 comments:

Anonymous said...

bagus2
citer pasal benda2 macam ni sangat menarik utk masyarakat yang telah lama terperap dalam sangkar sekular yahudi yang di amalkan dalam sistem pendidikan yang ada kat malaysia ni...
terima kasih banyak2..
teruskan usaha anda..
(^_^)

Zulgeologist said...

hmm..cuba je kembali menyepadukan sains dan islam..tu pun hasil kajian org len..hehe.sy tokok tambah je..

nurul asma mazlan said...

dapat ilmu geologi secara x langsung. ni mesti kes nak ingat semula :-)

pape pun, good luck esok. selawat 1000 kali b4 masuk exam. InsyaAllah blh jawab (petua ayah sy la)

Zulgeologist said...

nntkan kemunculan ilmu geologi berikutnye..hehe

insyaALLAH.tq 4 d tip:-)

fadzlin hasani said...

eleh..semalam masuk je dlm kereta pas exam terus moral down.hahah.gudluck 4 next paper

Zulgeologist said...

haha..hg punca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang