PENGUMUMAN!!!

1. Pembaca di jemput untuk copy n paste entry kat sini. Sangat alu2kan..Moga dpt kebaikan bersama. Mintak jasa baik untuk sertakan link aku gak.hehe

2.Aku mintak maaf jika ada kekhilafan dlm penulisan ak. Aku just cuba belajar2 memberi je..

3.Sebarang perbincangan lanjut boleg email kepada aku zulgeologist@gmail.com. Takupun add je tanya melalui facebook aku je.


Blog aku ni ossem ke tak ossem??

Saturday, October 17, 2009

Ko nak??? ko dapat!!!!

Alhamdulillah...hari ni dapat gak aku pegi rehlah bersama2 teman2 aku. Ikutkan mmg xnak g. Tapi setelah dipkkan.bukan selalu pun..venue kitorg adalah P.D..macam2 suka dan suka (duka takde kut.hehe) yg aku dpt.. tapi yang penting ade benda len yg aku agak tertarik tadi lantas mengimbau kenangan lalu..ni mai aku story sikit..

Tadi lepas kami lunch (mkn ayam bbq hangit) huhu, dah nak masuk zohor da.. So kami decide nak solat dulu. Alhamdulillah ALLAH pilih n gerakkan hati kami bersolat kat tengah2 pantai tu..bukan niat nak riak, tapi kite kena tunjuk kat org len terutama agama len ni bahawa ISLAM IS A WAY OF LIFE..kami ramai2 solat jemaah kat situ. Ade gak aku pelawa abg yg lalu tepi kami tu untuk solat same. tapi die kate nnt la.may be die nak solat kat masjid kut (husnuzan ni)hehe. Bile aku pk2 balik. Andai kite mmg betoi2 nak jaga solat kite, mmg xkan ade alasan yg boleh menghalang. Aku pun terkenang balik kenangan2 aku sebelum ni. Aku cite ni bukan niat nak bangga o ape ke. Doakan aku ikhlas dalam perkongsian ni..

kisah 1 :

Kisah ni time aku n member2 geology aku berfieldwork kat kelantan n terengganu time cuti sem lepas. Jadual kami mmg padat la. Mula pagi sampai la ke petang kena ade kat tapak fieldwork. Macam2 tempat kami pegi. Dari jalan raya, Redah sungai, air terjun n bukit yg kena pegi nek bot merentasi laut. So untuk solat zohor mmg kena kat tapak field la.. Aku cite sikit time kami meranduk sungai Mei kelantan. kat area kuala krai. Kami mmg kena meranduk sambil amik data. so sampai 1 checkpoint tu kami stop untuk makan n rehat. Alhamdulillah ALLAH gerakkan hati aku n coursemate aku untuk solat jemaah bersama beralaskan plastik peta,baju hujan n tak kurang yg beralaskan pasir je. Bangun2 sujud.masing2 ade kesan hitam(senanye pasir putih.huhu) kat dahi(byk sujud tu.haha)

kisah 2 :

kisah ni time aku nak balik UKM dari kampung. sem lepas kut. Bas aku bertolak kul 4. So tak sempat nk solat zohor sebelum gerak. Besa bas akn stop kat 1 r&r tu. Tapi ari tu die terus pulak. So aku yg duk belakang driver ni pun suarakan la untuk mintak stop. Sahabat nak tau ape pakcik yang ISLAM tu ckp?? die jawab "mane boleh stop. rushing ni. kamu ni bising je.pak2 lebai yg naik bas ni sebelum ni pun senyap je". kuang hajo betoi ayat die. Camtu ke islam? bukan aku suh stop untuk lepak pun.suh solat je pun. Kalau di takdirkan bas tu jatuh gaung ke n sume penumpang ditakdirkan meninggal secara berjemaah camne??sape salah?? tapi aku wat rilex je. Aku kol member aku ILYAS (karkun) tanye camne aku nak solat. Aku dapat jawapan yg aku nak n aku berjaya menunaikan kewajiban aku sbg sorg muslim. pakcik tu??hmmm..ntah le..(jama kut)

kisah 3 :

Ni lagi menarik. time tu aku matrik lg kat perlis. Aku sampai Ipoh da dekat maghrib. tetibe aku terjumpa kawan sek rendah aku n abg die. Diorg pelawa aku nak balik ngan diorg. Aku pun on je la..dlm perjalanan. diorg ni wat dek je..takde gaye cam nak berhenti solat. Aku jadi serba salah.hmm...camne ni?? tetibe ALLAH detikkan hati abg die ntuk singgah pasar malam kat Ipoh tu. masalahnye takde surau kat situ. Aku terus je berjalan mengikut langkah aku. tetiba aku sampai kat surau yg TERAMAT KECIL. MASYAALLAH..kuasa ALLAH yg bawak aku kat surau tu. Time tu aku yakin n percaye bahawa kalu kite ni mmg betoi2 nak jage solat, ALLAH akn permudahkan jalan untuk solat tu.




Dari kisah yg aku cite kat ats ni, aku harap sahabat2 dpt tangkap ape yg aku nak sampaikan.. ingatlah, jagala tiang kite ngan sebaiknye. benda ni yg ALLAH swt nak tgk memula nnt.jgn benda basic ni pun kite da kantoi sudey.. aku bukan alim ulama maupun sorg abid yg beribadah 24 jam. Tapi aku hanye mampu lakukan kewajipan je. so kite sbg org yg ade syahadah ni kne la jage benda asas ni..wallahualam...


8 comments:

deqsu said...

salam alaik..alhamdulillah..smpai ape yg hg nk ckp 2..insyaAllah selagi masih bernafas tiang agama harus sentiasa d jaga...

Zulgeologist said...

tq deqsu..moga kite menjadi tali rantai perjuangan dakwahnye...:)

deqsu said...

insyaAllah...

Zulgeologist said...

amin...

Anonymous said...

kisah yang baik utk jdkn teladan..

Zulgeologist said...

tq2..just 1 perkongsian...

Anonymous said...

erm..mmg menyedihkan, solat x menjadi perkara pentg bg org sekrg, sepatutnya kat tv tu ade iklan supaya mengingatkn kite tuk solat, tp nampaknyer iklan "kotex" lebih pentg dari iklan solat....macam nikah model sebuah negara islam?

Zulgeologist said...

Anon : hahaha..takye gak..iklan macam2..nek segan aku tengok..huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share link korang